Jump to content

Polering av oksydert sort gelcoat

-morten-

Recommended Posts

Hei har kjøpt ny brukt båt med en god del sortte detaljer på overbygget. Dette er veldig lekkert, men på de fleste båtene jeg har sett med sort gelcoat så er det blitt oksydert og melkehvitt. Var litt i tvil hva jeg skulle gjøre med dette. Synd at folk ikke vedlikeholder dette, da dette er veldig fint når det er shinet!  trekker ned noe voldsomt på utseendet når det er oksydert.

Her er før og etterbilder. hadde ikke tid til å ta noe annet enn vindusstolpene i helga. skal ta resten neste helg!   brukte veldig fint våtslipepapir, grov rubbing fin polish og woks til slutt for å beskytte.  Skulle egentlig sett om jeg fant noe som er sikkelig UV bestandig og påført til slutt!!   Resultatet etter litt gnikking ble ihvertfal formidabelt

IMG_7272.jpeg

IMG_7274.jpeg

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

36 minutes ago, Eika said:

Kjeramisk/glass coating, holder det fint en stund. Men det mest holdbare er vel folie 

Rekner med det holder seg bra om jeg polerer en gang i året. Har brukt kjeramisk coating på de sortte lakkerte vindusstolpene på bilen. Det fungerte bra! Vet du om det er mer UV bestandig enn vanlig toppshine wox?

Liker ikke folie! :rolleyes:

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Folie utviklinga har skutt fart og det er ikke det samme som for 5år siden. 

Noe mer uv bestandig enn fussocoat eller kjeramisk/glasscoating vet jeg ikke 

Men det jeg vet, jo mer du må vannslipe og rubbe på det, desto tynnere blir gelcoaten år for år, plutselig er den såpass tynn at det blir en dyr jobb og få den fin igjen. Derfor jeg nevner folie 

58 minutes ago, Eika said:

Folie utviklinga har skutt fart og det er ikke det samme som for 5år siden. 

Noe mer uv bestandig enn fussocoat eller kjeramisk/glasscoating vet jeg ikke 

Men det jeg vet, jo mer du må vannslipe og rubbe på det, desto tynnere blir gelcoaten år for år, plutselig er den såpass tynn at det blir en dyr jobb og få den fin igjen. Derfor jeg nevner folie 

Rekner med båten må på land i Trondheim om det skal folieres! tror ikke det kommer til å bli billig heller! om jeg polerer dette hvert år tror jeg jeg klarer å holde dette pent og slipper å vannslipe mer!  klarte jo å holde blåstripa på den forrige båten fin også. det var jo 22 år gammel gelcoat

De som driver med foliering her jeg bor tar adskillig mere. i volum er det litt mer enn et panser og sikkelig mye kroker samt dekaler,så jeg tipper 10000 om de skal kjøre dit jeg har båten i tillegg! 

Dekor montering pr time. 700,-
Dekor demontering pr time. 700,-
Chrome EV6/ENIAQ rundt vinduer/reils 6 000,-
Chrom rundt vinduer/takrails/grill 7 500,-
Chrome rundt vinduer, lister på dører, fangere og takreils. 9500,-
Chrome delete takreils. 3 400,-
Chrome delete grill og evt 1 embleme 2 000,-
Helfoliering personbil TAXI 3M. 29 000,-

-morten- skrev 15 minutter siden:

De som driver med foliering her jeg bor tar adskillig mere. i volum er det litt mer enn et panser og sikkelig mye kroker samt dekaler,så jeg tipper 10000 om de skal kjøre dit jeg har båten i tillegg! 

Dekor montering pr time. 700,-
Dekor demontering pr time. 700,-
Chrome EV6/ENIAQ rundt vinduer/reils 6 000,-
Chrom rundt vinduer/takrails/grill 7 500,-
Chrome rundt vinduer, lister på dører, fangere og takreils. 9500,-
Chrome delete takreils. 3 400,-
Chrome delete grill og evt 1 embleme 2 000,-
Helfoliering personbil TAXI 3M. 29 000,-

Jeg ville sendt de ett bilde og spurt om pris, men jeg kjenner mange rundt om i landet, skal se om ikke jeg kan få skaffa deg en god pris på svart blank foliering

35 minutes ago, Eika said:

Jeg ville sendt de ett bilde og spurt om pris, men jeg kjenner mange rundt om i landet, skal se om ikke jeg kan få skaffa deg en god pris på svart blank foliering

Må jo være i Trondheimsområdet. skjønner at dette er mye mer vanlig på østlandet og oslo området!  Har og et motordeksel som er utrolig stykt. koster 14000 for et nytt, har sett på Finn og der selges det noen, men fremdeles 8000 plus frakt, så det er egentlig uaktuelt

-morten- skrev 52 minutter siden:

Må jo være i Trondheimsområdet. skjønner at dette er mye mer vanlig på østlandet og oslo området!  Har og et motordeksel som er utrolig stykt. koster 14000 for et nytt, har sett på Finn og der selges det noen, men fremdeles 8000 plus frakt, så det er egentlig uaktuelt

Jeg har bodd i området der, så jeg skal høre litt :) 

hvordan motor er det du har ett stygt deksel til ? 

10 minutes ago, Eika said:

Jeg har bodd i området der, så jeg skal høre litt :) 

hvordan motor er det du har ett stygt deksel til ? 

Det er bra! Suzuki DF300APX.  En av eierne har kjørt opp motoren uten å legge ned motorbeskyttelsen, samt at den har ligget å gnukket mot noe på ene siden. spaklet et sår uten å ha på lakk!   jeg er over middels opptatt av at alt er og ser strøkent ut! mange ville ikke brydd seg.. men sånn er jeg!

-morten- skrev 1 time siden:

Det er bra! Suzuki DF300APX.  En av eierne har kjørt opp motoren uten å legge ned motorbeskyttelsen, samt at den har ligget å gnukket mot noe på ene siden. spaklet et sår uten å ha på lakk!   jeg er over middels opptatt av at alt er og ser strøkent ut! mange ville ikke brydd seg.. men sånn er jeg!

Finsparkel koster 1-300kr på Biltema, lakk og klarlakk selger de fleste Suzuki forhandlere for 150kr boksen. Da fikser du det på noen timer selv, istedenfor å betale tusenvis av kroner for hellakkering av dekselet på verksted, så mye dekaler osv 

1 minute ago, Eika said:

Finsparkel koster 1-300kr på Biltema, lakk og klarlakk selger de fleste Suzuki forhandlere for 150kr boksen. Da fikser du det på noen timer selv, istedenfor å betale tusenvis av kroner for hellakkering av dekselet på verksted, så mye dekaler osv 

Ja har lakkert litt før, så tror jeg klarer å lakkere dette selv. nye dekaler koster 1500 på ebay

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...