Jump to content

Ukjent utstyr under seilbåten

Priscilla

Recommended Posts

Tok opp båten for første gang. Den har ligget på havet noen år. Spylte av, og det dukket opp diverse overraskelser. DSC_1579.JPG.fa7cd4a041362ab01ec0ef7c292ceb7f.JPG

Gjennomføringer til el toalett. Må de byttes? Ser bra ut fra innsida. 

DSC_1578.JPG.130136376405fdbe62ee3bd82063a91f.JPG

Kjølen. Hvilket verktøy er best å bruke for å slipe den ned? Pakning eller tettemasse oppe mot skrog.. (?) må byttes? 

DSC_1572.JPG.24e585496f4e5d8fe5448bcea5075a2f.JPG

Hva kan dette være? Ser ikke ut til at det er tilkoblet noe utstyr. 

I tillegg har jeg en giver (med skovl) for Silva 200 logg. Display er kaputt. Skal den bare stå, eller må den også byttes/plugges? 

Sorry for masse spørsmål - er helt fersk med båter. 😊

Jeg ville nok ha vurdert å skifte de gjennomføringene der. De koster uansett ikke stort.

Nederste bilde er en ekkoloddgiver. Muligens fra et tidligere ekkolodd?

Kjølen ville jeg ha brukt stålbørste på vinkelsliper på. Eller bare malt over. Den ruster uansett ikke i stykker de første hundre årene. Tetningen bør fikses om den lekker, men om det er tett er det egentlig ingen grunn til å gjøre noe med den. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Ene gjennomføringen din ser ikke ut som den ligger an mot skroget engang. I alle fall ikke på bildene.  Hadde byttet gjennomføringer, de koster nesten nada i forhold til skaden en dårlig en kan gjøre. Loggen hadde jeg latt stå om du ikke har noe annet sette inn. Silva sine gamle logger er 43mm om jeg ikke husker feil og NASA har vel noen med 42mm så kan fungere som erstatning, bytter du til raymarine så er det vel oppe i 52 eller deromkring så da må du borre opp. 

kjølen hadde jeg gått kjapt over og fått av løst og så smurt og ikke brydd meg mer med. Vi er alle støv når den har rustet såpass at det spiller noe som helst rolle. Er tetningen tett så hadde jeg latt den være i fred. 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Taskeladden skrev 44 minutter siden:

Ene gjennomføringen din ser ikke ut som den ligger an mot skroget engang. I alle fall ikke på bildene.  Hadde byttet gjennomføringer, de koster nesten nada i forhold til skaden en dårlig en kan gjøre. Loggen hadde jeg latt stå om du ikke har noe annet sette inn. Silva sine gamle logger er 43mm om jeg ikke husker feil og NASA har vel noen med 42mm så kan fungere som erstatning, bytter du til raymarine så er det vel oppe i 52 eller deromkring så da må du borre opp

Det er vel et (ekko)lodd, ikke en logg.

Priscilla skrev for 1 time siden:

DSC_1579.JPG.fa7cd4a041362ab01ec0ef7c292ceb7f.JPG

DSC_1578.JPG.130136376405fdbe62ee3bd82063a91f.JPG

I tillegg har jeg en giver (med skovl) for Silva 200 logg. Display er kaputt. Skal den bare stå, eller må den også byttes/plugges? 

Lazyjack skrev 21 minutter siden:

Det er vel et (ekko)lodd, ikke en logg.

Klar over det :) Er ikke bilder av loggen, ts skriver han har en :=)

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...