Jump to content

Jeg trenger litt info om rørdeler med BSP rørgjenger


Lars H.

Recommended Posts

En mellomting på pluggediskusjonen er å la slangen stå på og stripse enden av den fast godt over vannlinja. Ble min løsning. Så synker neppe båten og risken for å dra luft inn i impeller anser jeg for såpass liten at det lever jeg greit med. Tipper noe annet går i stykker før det skjer. 

Link to post
Share on other sites

Hekri skrev On 5.10.2023 at 14.10:

@Lars H., bare en digresjon, jeg tenker å gå for opplegget ditt men må ha 2" slanger (innvendig mål!).

T-stykke, 3xnipler, 1xkuleventil og 1m slange for sug fra balje.

TESS pris: 4.000,-. x2 motorer. 

 

.....venter til våren.........

 

Nå tok jeg av slangen på filteret og sugde fra ei balje. 

Opplegget funker som gull. 30 liter frost rett i sjøen på ett minutt. 

 

Kunne kanskje tatt av slangen på eksosen og kjørt væske retur til balja i ca 1 minutt????

Og en slant i eksospotta til slutt....

Vet ikke hvor mye 25 år gamle VP-motorer tåler av mishandling.......


Du trenger trolig kun 2’’ på T-stykke men kan gå ned ventil og nipler/slange for å suge frostvæske da dette foregår på tomgang vil jeg tro. Var det jeg landet på og det fønket greit. Mener jeg hadde 1 1/2’’ og brukte 3/4’’ på ‘sideinnløpet’. Tomgang på 6-700 og max på motor oppunder 4000 rpm. Varmkjører på sjøvann og sjalter om i fart. Betyr en hel del for totalsummen og ikke minst for å håndtere. En stiv 2’’ slange må være som å slåss med en kvelerslange..

Link to post
Share on other sites

@Fantino, du har et vesentlig økonomisk poeng. Selv om jeg får en veldig god rabatt, koster dette penger!

Spesielt når båten er større enn lommeboka, og det attpåtil er behov for to sett. 

Prisforskjellen mellom Syrefast (SF) kuleventil kontra messing (MS) er som du ser, ikke rent liten. Alle priser er ex mva. 

Men som du sier er det sikkert mulig og fornuftig å gå ned en dimensjon på innsuget. Jeg tror heller ikke det burde ha noe å si for pumpa (impelleren) på tomgang.  

 

Jeg tenkte å ta av slangen på eksosbendet og kjøre returen oppi balja i ett minutts tid, for å få kjørt gjennom "flere runder", og spare både miljøet og lommeboka. Flere her, bl.a @index mener det kan være fornuftig.

Mottar gjerne tekniske motforestillinger? 

20231020_202114.jpg.e9e86ffda38fe2b683e392600dad70ea.jpg

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

Har ikke gjort den saken med slangen fra eksosbend da jeg har en potteanordning som også helst bør stå med frostvæske. Men for rens der en ønsker å sirkulere må jo det være rette løsningen. Eksos kan jo koples til ferskvann for den del, som skrus på når motor er startet og stenges før motor stanses.

 

Jeg har messing i resten av systemet så så egentlig ikke noen oppeside med å blande med syrefast, men var stiv pris ja 😬

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...