Jump to content

Edit History

dieselfan

dieselfan

Lillef0t skrev for 5 timer siden:

Kan det være aktuelt og i tillegg til å fylle hullene med sparkelmasse, og feks frese ned 3mm på hver side av divinycellen og lime fast en aluplate på hver side før støp? Da for å fordele kompresjonskreftene fra innfesting bedre.

Avsnittet er endret; Absolutt smart å fylle forsterkningsområdene/hullene med sparkelmasse. Ville kanskje anbefale plate av rustfritt stål i 3mm fremfor aluminium eller plast. Gjør overflaten rufsete med grovt slipepapir og støp over.

Å bygge opp graderte laminerte "trykkputer" slik som @Komodo foreslår i neste neste innlegg er helt klart en bedre metode.

 

Når jeg skrev om solide skiver og forsterkninger så mente jeg alt som virker som skiver. I mine øyne så er en plateforsterkning på 3x100x200mm en "skive".

Det hele handler om flatetrykk. Divinicell liker ikke lokalt høyt flatetrykk.

Lasten/kraften som vil virke på en av festeboltene til liften din har en for oss ukjent maksverdi.

Din jobb blir å dele den "maksverdien" ut på et tilstrekkelig stort areal. En for tynn plate vil deformeres, bøye seg inn nærmest senter, da skjønner en i ettertid at platen/skiven var for tynn..

En skive er en "lastfordeler" den fordeler en lokal kraft/last utover et større område. Ideelt sett burde den være tykkest inn mot senter, og kan være ganske tynn ytterst i kantene... men graderte skiver finner vi sjeldent i jernvarebutikken. Men, om en legger 3 skiver med forskjellig diameter oppå hverandre, har du plutselig en gradert skive... slike små triks gjør forskjellen.

Kanskje det beste er å støpe ned de to første skivene?

Dette kan regnes på. Selv enkel SW som Fusion360 kan kjøre stressberegninger på minutter.

 

Selv liker jeg følgende bilde: En gravemaskin på 45 tonn har mindre flatetrykk enn en minigraver på 1.5 tonn. (Flatetrykk er feks tonn/m2 eller kg/cm2)

 

Det å unngå lokal knusning av divinicell er relativt enkelt, kombinerer du rådene du har fått så løser det seg. Det er flere meget kompetente DAK folk og konstruktører på dette Forumet, og jeg blir forundret om ikke de er villige til å hjelpe til å løse konkrete oppgaver.

 

Min mening er at det er mer komplisert å fordele kreftene som virker på akterspeilet, videre fremover til den bakerste 2 meter delen av skroget. 

Tenk deg hvor boltene til liften vil komme, og se for deg hvor de langsgående avstiverne går, ca 1.5m fra akterspeilet...

 

Ideelt sett, fra en som kun tenker på styrke, så skulle kneplatene stått i disse linjene.

Får du det til får akterspeilet ditt en enkelt liv.... 

 

Det handler om å skape styrke på de rette stedene :wink:

 

Mange andre bygger akterspeil som en skuddsikker tanks... i tilfelle noe tungt skal festes der.... eller en skal ha en slepekrok der.... Det er noe helt annet enn det TS er på vei til...

 

dieselfan

dieselfan

Lillef0t skrev 57 minutter siden:

Kan det være aktuelt og i tillegg til å fylle hullene med sparkelmasse, og feks frese ned 3mm på hver side av divinycellen og lime fast en aluplate på hver side før støp? Da for å fordele kompresjonskreftene fra innfesting bedre.

Absolutt. Ville kanskje anbefale plate av rustfritt stål i 3mm. Gjør overflaten rufsete med grovt slipepapir og støp over.

Når jeg skrev om solide skiver og forsterkninger så mente jeg alt som virker som skiver. I mine øyne så er en plateforsterkning på 3x100x200mm en "skive".

Det hele handler om flatetrykk. Divinicell liker ikke lokalt høyt flatetrykk.

Lasten/kraften som vil virke på en av festeboltene til liften din har en for oss ukjent maksverdi.

Din jobb blir å dele den "maksverdien" ut på et tilstrekkelig stort areal. En for tynn plate vil deformeres, bøye seg inn nærmest senter, da skjønner en i ettertid at platen/skiven var for tynn..

En skive er en "lastfordeler" den fordeler en lokal kraft/last utover et større område. Ideelt sett burde den være tykkest inn mot senter, og kan være ganske tynn ytterst i kantene... men graderte skiver finner vi sjeldent i jernvarebutikken. Men, om en legger 3 skiver med forskjellig diameter oppå hverandre, har du plutselig en gradert skive... slike små triks gjør forskjellen.

Kanskje det beste er å støpe ned de to første skivene?

Dette kan regnes på. Selv enkel SW som Fusion360 kan kjøre stressberegninger på minutter.

 

Selv liker jeg følgende bilde: En gravemaskin på 45 tonn har mindre flatetrykk enn en minigraver på 1.5 tonn. (Flatetrykk er feks tonn/m2 eller kg/cm2)

 

Det å unngå lokal knusning av divinicell er relativt enkelt, kombinerer du rådene du har fått så løser det seg. Det er flere meget kompetente DAK folk og konstruktører på dette Forumet, og jeg blir forundret om ikke de er villige til å hjelpe til å løse konkrete oppgaver.

 

Min mening er at det er mer komplisert å fordele kreftene som virker på akterspeilet, videre fremover til den bakerste 2 meter delen av skroget. 

Tenk deg hvor boltene til liften vil komme, og se for deg hvor de langsgående avstiverne går, ca 1.5m fra akterspeilet...

 

Ideelt sett, fra en som kun tenker på styrke, så skulle kneplatene stått i disse linjene.

Får du det til får akterspeilet ditt en enkelt liv.... 

 

Det handler om å skape styrke på de rette stedene :wink:

 

Mange andre bygger akterspeil som en skuddsikker tanks... i tilfelle noe tungt skal festes der.... eller en skal ha en slepekrok der.... Det er noe helt annet enn det TS er på vei til...

 



×
×
  • Create New...