Jump to content

Polering av båten på høsten ??

oj_knut

Recommended Posts

Polering om høsten gjør jeg ikke. Å finne dager med vær for vask og polering langt ut i oktober, har jeg gitt opp. Det er lettere å finne noen fine dager på våren i mars.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars H. skrev Just now:

Polering om høsten gjør jeg ikke. Å finne dager med vær for vask og polering langt ut i oktober, har jeg gitt opp. Det er lettere å finne noen fine dager på våren i mars.

Vasking og rubbing er ikke så stort problem, det er når voksen skal på at problemene oppstår. 

Det man kan gjøre, er å vaske/rubbe så godt man kan, så legge på en drittvoks som man spyler av på våren også legge på skikkelig voks. Da vil det helles ikke føles som så alt for mye arbeid og man kan legge litt mer innsats i en skikkelig hardvoks som holder godt hele sesongen

Har tatt mange båter i kaldhaller på vinteren, men sparer voksinga til varmen kommer 

Hadde jeg hatt båten under tak, hadde det nok vært greiere, men den står ute. Vet opptak blir båten høytrykkspylt fra dollbord og ned. Tidligere smurte jeg den inn med vaselinolje. Det ble litt "kliss", men det ble lett å vaske den til våren. Skitt som kom i løpet av vinteren satte seg bare i oljen og var lett å vaske vekk med godt Zalo-vann før jeg gikk på med polish og voksing.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Har også polert om høsten i 20 år. i tillegg legger jeg på bunnstoff og sink om dette er nødvendig. Opplever som andre her, at det må vaskes og poleres på nytt til våren, men dette er en liten jobb. Bruker TC Nano (alt i ett) uten noe ekstra voks. Det blir påstått at jeg har den blankeste båten i havna, noe jeg selv ikke står inne for , men det er i alle fall enkel polering og godt nok. Setter stort settut til påske , om ikke denne kommer for tidlig.

IMG_32741.JPG.75bb97714272f39e645164e2cb2f2e78.JPG

Jeg legger på et lag med våtvoks. Sprayer på, fordeler med vann, og skyller av etter noen minutter.  Gjør at vinterdriten lett taes av om våren. 

Polerte båten veldig lett i våres. Kjapt gjort med maskinen. Bare for rengjøring og ikke for å gjøre blank, for den var blank. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Er av typen som er lei av båten på høsten så gjør ikke mer enn det som må gjøres.
Att det er kaldt og ofte regner gjør heller ingen ting positivt med lysten.
Men heldigvis stiger arbeidslysten i takt med gradestokken på våren men er ikke en early bird i båthavnen.
Dog har jeg blitt bedre enn før da før st hans var innenfor.
Nå er jeg fornøyd hvis båten dupper i mai.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...