oj_knut Startet 21.September.2023 Del på Facebook Startet 21.September.2023 Jeg ønsker alltid en tidlig start på båtsessongen, derfor hadde jeg lurt på å få den polert på høsten, og så sette den under pressening på land. Jeg forstår at det sikkert kommer en liten jobb på våren også, men er dette en dårlig ide ?? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 21.September.2023 Del på Facebook Svart 21.September.2023 Hei, jeg har gjort dette hvert år siden 2015. Drar bare over med en ekstra hinne forsegler/sealer før den går på vannet. Trenger ikke vaske engang, under fenderlista. Overbygget tar jeg på vannet. Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 21.September.2023 Del på Facebook Svart 21.September.2023 Samme her, tar alltid vårpussen på høsten, båten ligger på vannet hele året. En kjapp børsting på vårparten under vannlinjen og en kjapp tur på fjorden så er det tut&kjør Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Lars H. Svart 21.September.2023 Del på Facebook Svart 21.September.2023 Polering om høsten gjør jeg ikke. Å finne dager med vær for vask og polering langt ut i oktober, har jeg gitt opp. Det er lettere å finne noen fine dager på våren i mars. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Eika Svart 21.September.2023 Del på Facebook Svart 21.September.2023 Lars H. skrev Just now: Polering om høsten gjør jeg ikke. Å finne dager med vær for vask og polering langt ut i oktober, har jeg gitt opp. Det er lettere å finne noen fine dager på våren i mars. Vasking og rubbing er ikke så stort problem, det er når voksen skal på at problemene oppstår. Det man kan gjøre, er å vaske/rubbe så godt man kan, så legge på en drittvoks som man spyler av på våren også legge på skikkelig voks. Da vil det helles ikke føles som så alt for mye arbeid og man kan legge litt mer innsats i en skikkelig hardvoks som holder godt hele sesongen Har tatt mange båter i kaldhaller på vinteren, men sparer voksinga til varmen kommer Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 21.September.2023 Del på Facebook Svart 21.September.2023 Hadde jeg hatt båten under tak, hadde det nok vært greiere, men den står ute. Vet opptak blir båten høytrykkspylt fra dollbord og ned. Tidligere smurte jeg den inn med vaselinolje. Det ble litt "kliss", men det ble lett å vaske den til våren. Skitt som kom i løpet av vinteren satte seg bare i oljen og var lett å vaske vekk med godt Zalo-vann før jeg gikk på med polish og voksing. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
JRK Svart 21.September.2023 Del på Facebook Svart 21.September.2023 Har også polert om høsten i 20 år. i tillegg legger jeg på bunnstoff og sink om dette er nødvendig. Opplever som andre her, at det må vaskes og poleres på nytt til våren, men dette er en liten jobb. Bruker TC Nano (alt i ett) uten noe ekstra voks. Det blir påstått at jeg har den blankeste båten i havna, noe jeg selv ikke står inne for , men det er i alle fall enkel polering og godt nok. Setter stort settut til påske , om ikke denne kommer for tidlig. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 21.September.2023 Del på Facebook Svart 21.September.2023 Med "ny" lukket båt skal påsken tilbringes på vannet. Tidlig påske neste år gjør at jeg har mer tro på båtpussvær i oktober enn midten av mars.(selv om di siste dagene har sådd noe tvil😉) Bunnstoff og anoder skal jeg ihvertfall klare🙂 Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Taskeladden Svart 21.September.2023 Del på Facebook Svart 21.September.2023 Hadde råflaks her, vi hadde 20-25 grader for 10 dager siden så da fikk jeg lagt i noe gelcoat og voksa hele båten. Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
theppan07 Svart 21.September.2023 Del på Facebook Svart 21.September.2023 Har i mange år vasket og polert på høsten. Legger så på et tynt lag vaselinolje. All dritt som fester seg ila vinteren er da bare å spyle og vaske bort, så er og fremstår båten klar for sjøsetting, ferdig polert! Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 21.September.2023 Del på Facebook Svart 21.September.2023 Jeg legger på et lag med våtvoks. Sprayer på, fordeler med vann, og skyller av etter noen minutter. Gjør at vinterdriten lett taes av om våren. Polerte båten veldig lett i våres. Kjapt gjort med maskinen. Bare for rengjøring og ikke for å gjøre blank, for den var blank. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
pipe Svart 22.September.2023 Del på Facebook Svart 22.September.2023 Er av typen som er lei av båten på høsten så gjør ikke mer enn det som må gjøres. Att det er kaldt og ofte regner gjør heller ingen ting positivt med lysten. Men heldigvis stiger arbeidslysten i takt med gradestokken på våren men er ikke en early bird i båthavnen. Dog har jeg blitt bedre enn før da før st hans var innenfor. Nå er jeg fornøyd hvis båten dupper i mai. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.