Jump to content

DPH propeller, ny tur til Winrace, eller nye propeller?


R.O

Recommended Posts

2009 modell dph drev. Byttet Hub i begge propeller for 3-4 år siden hos Winrace. I fjor måtte fremste propell ha ny hub, og nå så jeg at bakerste propell sannsynligvis har "sklidd" 1-2mm fremover. 

 

Sende de til Winrace for tredje gang på 5år, eller kjøpe nye? Et kort søk så varierte prisene mellom 20 - 38 tusen. Bør man her kjøpe originale VP, eller finnes det alternativer som er like gode..? 

Link to post
Billa skrev for 3 timer siden:

Send til Windrace og bytt den siste huben. De nye hubbene skal vare lengre!

 

Det var det winrace sa sist også, at de nye varer mye lenger. Når jeg kontaktet dem 3år senere så var garantien ett år. Men det blir nok winrace igjen ja. Denne gangen sjekket jeg propellen ved opptak, har tidligere oppdaget dette på våren ifb med utsett, da blir det litt mer stress.. 

Link to post
lurvetass skrev for 1 time siden:

Har samme båt og kjøpte de nye stålpropellene i H serien i fjor. Våre gamle var hos Winrace hver vinter..

Gikk også ned ett hakk fra G5.

 

Blir spennende å se hvordan det ser ut ved opptak nå.


Hver vinter!? Veldig mange båter som er tyngre og som drives med ett drev, burde holde lenger..

 

Hvor mye måtte du gi for nye propeller, og hvordan merket du endringen fra G5?

Link to post

Vi fikk jo motorhavari med gjennomslag i et stempel, så nye propeller ble en del av kostnaden ved fire nye stempel og oppbygging av motoren igjen. Så har ikke noen pris.

Men båten går letter opp i plan og har litt bedre akselerasjon. Omtrent samme toppfart siden vi nå klarer maks turtall. Litt høyere turtall, men tror motoren har et bedre liv.

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
lurvetass skrev for 2 timer siden:

Vi fikk jo motorhavari med gjennomslag i et stempel, så nye propeller ble en del av kostnaden ved fire nye stempel og oppbygging av motoren igjen. Så har ikke noen pris.

Men båten går letter opp i plan og har litt bedre akselerasjon. Omtrent samme toppfart siden vi nå klarer maks turtall. Litt høyere turtall, men tror motoren har et bedre liv.


Off topic, men fikk dere noen god forklaring på årsaken til havarier? Hvordan unngå noe slikt er det vel jeg lurer på…

Link to post
R.O skrev for 10 timer siden:


Off topic, men fikk dere noen god forklaring på årsaken til havarier? Hvordan unngå noe slikt er det vel jeg lurer på…

 

VP eneste forklaring er at det kan ha en sammenheng med at motor har gått litt tungt og ikke klart maks turtall. 

Min tanke er at siden dette skjer med noen D4 og at skadene på stemplene er nøyaktig like er dette tretthetsbrudd og designfeil. Men det kan jo ikke bevises, men det skjer med flere og skadene er like.

 

Meste står i denne tråden: 

 

 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
lurvetass skrev 57 minutter siden:

Hmm, G6 er vel enda tyngre enn G5 som vi hadde. Hvilket turtall får du på maks med ferielastet båt?

Vi endret til H4 som tilsvarer G4 i den gamle serien.


Litt usikker, med tung båt er jeg nok ikke mye over 3000 på maks..
 

Ser det ligger noen nyoverhalte G4 propeller ute på Finn,  tenkte det ble for lite, men kanskje jeg skal vurdere de…

Link to post
R.O skrev 19 minutter siden:


Litt usikker, med tung båt er jeg nok ikke mye over 3000 på maks..
 

Ser det ligger noen nyoverhalte G4 propeller ute på Finn,  tenkte det ble for lite, men kanskje jeg skal vurdere de…

 

D4 300 skal klare mellom 3400 og 3600 rpm.

Klarer den ikke det har du for tung propell. Vår klarte ca 3350 rpm med G5.

 

Er det originaloppsett med G6? I tilfelle synes jeg det er rart.

Vi har 2010 og den ble levert med G5 fra Marex, men VP verkstedet i Fredrikstad mener det har vært i grenselandet og anbefalte ett hakk lettere etter havariet. Eneste fordelen for oss nå slik jeg ser det er at motoren er bygget opp med nye stempler med nytt delenummer som antageligvis er bedre.

 

 

 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
lurvetass skrev for 14 timer siden:

 

D4 300 skal klare mellom 3400 og 3600 rpm.

Klarer den ikke det har du for tung propell. Vår klarte ca 3350 rpm med G5.

 

Er det originaloppsett med G6? I tilfelle synes jeg det er rart.

Vi har 2010 og den ble levert med G5 fra Marex, men VP verkstedet i Fredrikstad mener det har vært i grenselandet og anbefalte ett hakk lettere etter havariet. Eneste fordelen for oss nå slik jeg ser det er at motoren er bygget opp med nye stempler med nytt delenummer som antageligvis er bedre.

 

 

 


Jeg har nok sett mer på toppfart enn rpm, fikk 34,5knop på vei til opplag forrige uke, tom båt. Båten et 2009 mod, jeg kjøpte brukt i 2019, antar at propellen fulgte båten, men kan jo ha blitt byttet underveis. Da blir det jakt på mye propeller i vinter..

Link to post
R.O skrev 1 time siden:


Jeg har nok sett mer på toppfart enn rpm, fikk 34,5knop på vei til opplag forrige uke, tom båt. Båten et 2009 mod, jeg kjøpte brukt i 2019, antar at propellen fulgte båten, men kan jo ha blitt byttet underveis. Da blir det jakt på mye propeller i vinter..

Jeg har vår gamle G5 liggende som reserve, men tror du må ned på g4/H4 for å få opp mot maks turtall. Du kan jo eventuelt få teste dem. De ble brukt en halv sesong etter siste tur hos winrace før vi havarerte.

Jeg kontaktet Marex og fikk bekreftet at vår båt ble levert med G5 originalt i 2010. 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post

Det er fullt mulig å få banket opp litt turtall på eksisterende propeller. I forbindelse med bytte av hub og balansering av mine G5 ba jeg Andevik banke opp 80 rpm. Han traff akkurat og jeg fikk 80 rpm høyere toppturtall og passerte de foreskrevne 3400 rpm på maks. Tror han reduserer stigningen. Jeg er nå innenfor med de gamle propellene og den nye hubben ser ut til å sitte. Skal sjekke de nå igjen ved opptak til uka.

Sushi

Link to post
lurvetass skrev for 5 timer siden:

Jeg har vår gamle G5 liggende som reserve, men tror du må ned på g4/H4 for å få opp mot maks turtall. Du kan jo eventuelt få teste dem. De ble brukt en halv sesong etter siste tur hos winrace før vi havarerte.

Jeg kontaktet Marex og fikk bekreftet at vår båt ble levert med G5 originalt i 2010. 

 

Mine G6 skal ikke på den båten igjen merker jeg. Interessant at din 2010 modell ble levert med G5, da har de enten gått ned et hakk, eller så har tidligere eier byttet på min. Har forhørt meg litt om nye G4/H4 - så avventer svar. Takk for tilbudet, sender deg en PM ang dette hvis ikke jeg kommer noe videre. Tenkte å høre om noen av propellverkstedne er interessert i å bytte inn mine G6. 

Link to post
R.O skrev 47 minutter siden:

 

Mine G6 skal ikke på den båten igjen merker jeg. Interessant at din 2010 modell ble levert med G5, da har de enten gått ned et hakk, eller så har tidligere eier byttet på min. Har forhørt meg litt om nye G4/H4 - så avventer svar. Takk for tilbudet, sender deg en PM ang dette hvis ikke jeg kommer noe videre. Tenkte å høre om noen av propellverkstedne er interessert i å bytte inn mine G6. 

 

Fikk du med dokumentasjonen på båten? Det er en perm med alle mål og motordata. Mener det stod der også. 

Bruken av båten med H4 oppleves riktigere for båten. Den er raskere opp i plan og har bedre respons. Men toppfarten er ned et par knop til 31-32. Jeg mener at det ikke betyr noe i daglig bruk. Vi marsjer i typisk 20-23 knop så toppfart er ikke så interessant. Det som er viktig er at vi kommer lett opp i planefart med ferielastet båt og når vi kjører i høy sjø og må ned i fart så er det krefter nok.

VP sier at H serien skal være mye bedre og ikke ha problemene G serien har hatt med at vulken har sluppet. Det blir spennende om det stemmer. Det jeg ser er at det blir med rur og groing på de nye enn det var på G serien. 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
lurvetass skrev 41 minutter siden:

 

Fikk du med dokumentasjonen på båten? Det er en perm med alle mål og motordata. Mener det stod der også. 

Bruken av båten med H4 oppleves riktigere for båten. Den er raskere opp i plan og har bedre respons. Men toppfarten er ned et par knop til 31-32. Jeg mener at det ikke betyr noe i daglig bruk. Vi marsjer i typisk 20-23 knop så toppfart er ikke så interessant. Det som er viktig er at vi kommer lett opp i planefart med ferielastet båt og når vi kjører i høy sjø og må ned i fart så er det krefter nok.

VP sier at H serien skal være mye bedre og ikke ha problemene G serien har hatt med at vulken har sluppet. Det blir spennende om det stemmer. Det jeg ser er at det blir med rur og groing på de nye enn det var på G serien. 

 

Nå har jeg 34 knop i toppfart, men det er ikke viktig. Cruiser også stort sett mellom 20 - 22knop, også legger jeg den i 25-26 innimellom på flatt venn. Viktigere at den kommer lett opp i plan. 

 

Hvis H serien er bedre med tanke på vulk så er det interessant, veldig irriterende å sende dem inn så hyppig, ikke er det gratis heller. 

 

Skal sjekke dokumentasjon, permen ligger i båten, som er i opplag 50min kjøring unna, så får hente den neste gang jeg er nedom. 

 

30.000kr ser det ut som de koster. Med ny vulk i G6 propellene er vel de verdt litt også, men ser ut som det går noen båtpenger denne vinteren også..

 

Volvo Penta Propellrar Typ-H - Strömstad Marina (stromstadmarina.se)

 

 

 

Link to post
  • 7 måneder senere...

Jeg har D4-260 med helt nye G-propeller. Disse skal visst ha bedre hub´er. Min båt er mindre og lettere enn din med rundt 2500 kg. Kjøpte båten i fjor høst så noen erfaringer har jeg foreløpig ikke.

Uansett, så blir jeg frarådet i å gi full gass fra stillestående eller snekkefart gjennom planingsterkelen til den flater ut. Moderne turbo-diesler har ett enormt dreimoment som setter seg rett i propellen. Dette sliter selvfølgelig mer på hub´en. Såå dårlig tid har jeg ikke, så dette skal jeg ha i bakhodet og heller bruke 50-100 meter ekstra i plan. Slitasje på drev vil også bli mindre.

Link to post

Interessant lesing i denne tråden. Det virker som om mange fritidsbåteiere med normalt lastet båt med fordel kan gå ned et hakk eller to i propellstørrelse. Det å miste en knop eller to på topp er nok til å leve med for de fleste.

 

Vurderer selv å prøve G6 på egen båt. Har G7 i dag, og oppnår nok turtall innenfor anbefalt område, (må teste etter utsett) - men båten er relativt tung, og også noe baktung etter at tidligere eier har skviset inn en D4- 300 i motorrommet, så den er litt seig å få i plan. Litt mindre propeller hadde nok vært en fordel.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...