Torsen67 Svart 24.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2024 Olepo skrev On 21.5.2024 at 17.32: Interessant lesing i denne tråden. Det virker som om mange fritidsbåteiere med normalt lastet båt med fordel kan gå ned et hakk eller to i propellstørrelse. Det å miste en knop eller to på topp er nok til å leve med for de fleste. Vurderer selv å prøve G6 på egen båt. Har G7 i dag, og oppnår nok turtall innenfor anbefalt område, (må teste etter utsett) - men båten er relativt tung, og også noe baktung etter at tidligere eier har skviset inn en D4- 300 i motorrommet, så den er litt seig å få i plan. Litt mindre propeller hadde nok vært en fordel. I en Bavaria 25? Burde vel passe fint. Jeg har en Windy 8000 med D4-260. Ja, litt tung og jeg har ett 100a batteri på hver side. Bare 50 kg der. Vurderer lithium på forbruk. Regner med at du har trimflaps. Det burde jo hjelpe deg opp i plan. Der det er mulig så flytter jeg en del vekt fra akter mot forpigg. Når vi skal på tur så legger vi alt det tunge under senga i piggen. Prioriterer dette fremfor hva som er praktisk. Bakerste tank er septik. Denne skal vi tømme så ofte vi kan. (fikk faktisk med 1/2-full tank når vi kjøpte båten:-) W8000 har ingen markant planingsterkel. Hvordan din er vet jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Olepo Svart 24.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2024 Bavaria 25 Sport med trimflaps ja. Jeg har også noen kg med batterier, (3 stk), samt varmtvannsbereder plassert relativt langt bak i motorrommet. Fornuftig å plassere tungt stæsj lengst mulig frem. Jeg tenker uansett at det er verdt å ofre et par knop på topp hvis man kan gi motor og spesielt drev et litt lettere liv. Kan jo være kjekt med et propellsett i reserve også, så får følge litt med på finn.no. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.