Jump to content

Misfarging ny stående rigg


Lillejan

Recommended Posts

Nå vet ikke jeg hvor du holder til. Er det i tropene, så vil riggen være mer utsatt for korrosjon. Men var riggen blank og fin da den ble montert, og missfargingen har oppstått senere, så er det rust. Personlig ville jeg vel kun valgt AISI 316 wire om jeg hadde seilt i ferskvann eller nord i Botniska Viken. Uansett, gitt manglende informasjon om kjøpsprosess og fartsområde, lander dette innenfor segmentet 'reklamasjon/ manglende kompetanse/ fabrikasjonsfeil'. 

Link to post

Båten er i Hellas og jobben er utført av et meget renommert riggerfirma. Har konkludert med at det ikke er sand eller lignende, så da må det vel være rust. Wirene var like blank som ei polert Porsche når de ble montert. Har googla litt og det ser tilsynelatende ut til at dette ikke er et ukjent problem. De snakker om noe som kalles «candy stripes». Usikker på om dette er noe som er «farlig» eller bare kosmetisk?

 

Det forundrer meg at dette viste seg så kjapt. Har noe galv-wire for å støtte opp ei bøyle på båten, det er etpar år gammelt og viser ikke antydning til korrosjon.

Link to post

Jeg vet ikke hva candy stripes er. Men på en kvalitetswire skal det ikke vises noe som helst etter 30- 40 år. Kan være at produsenten har brukt forurenset verktøy i produksjonsprosessen. Hvis det er tilfelle er muligheten til stede for crevice corrosion som vil kunne utvikle seg til stress corrosion cracking. Og riggen går i sjøen. Lenge etter at reklamasjonsperioden er utløpt. Det er worst case scenario. Eller det kan gå over av seg selv. Og ingenting skjer. Det er en slik usikkerhet jeg ville forlangt minst 50 % rabatt for å ta. Eller at jobben gjøres på nytt foc. Nå er ikke jeg i Hellas og kan se sakene i levende live.

Link to post

Prøvde å laste opp en film, men det ble bare rot. 
 

De stedene jeg har tørka det bort klarer jeg ihvertfall ikke å se hvor det har vært rust. Det er nok å gni tommelen over to ganger så er det borte. 
 

Jeg trodde tyskerne lagde kun kvalitet, men etter nærmere ettertanke har jeg aldri hatt en bil som rustet like mye som en VW Golf 3 jeg en gang hadde. Jeg får kontakte riggefirmaet og høre hva de sier. Når slike saker som dette oppstår skulle man ønske man var i Norge. 

Link to post
Hulda skrev for 2 timer siden:

Nå vet ikke jeg hvor du holder til. Er det i tropene, så vil riggen være mer utsatt for korrosjon. Men var riggen blank og fin da den ble montert, og missfargingen har oppstått senere, så er det rust. Personlig ville jeg vel kun valgt AISI 316 wire om jeg hadde seilt i ferskvann eller nord i Botniska Viken. Uansett, gitt manglende informasjon om kjøpsprosess og fartsområde, lander dette innenfor segmentet 'reklamasjon/ manglende kompetanse/ fabrikasjonsfeil'. 

 

Kva kvalitet ville du valgt for segling her heima i Noreg, og i tropene? 

Link to post

Det er jeg usikker på, og noe jeg ville gått i dybden på om endringer på Hulda skulle være aktuelt. Men på Hulda er designet 'dyeform' og martensittisk kvalitet (ble det opplyst den gangen jeg kjøpte riggen). Og det ser ut til å være korrekt. Men det er jo klart, slike produkter er det nærmest umulig å ettergå kvaliteten på. Det blir et tillitsforhold mellom selger og kjøper. 

 

Forøvrig en av grunnene til at aluminium ikke var aktuelt som materiale i Hulda. Umulig å ettergå kvaliteten før det ville være for sent. Mens stål ville være mer enn godt nok, uansett kvalitet. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...