Ask Startet 25.September.2023 Link til dette innlegget Startet 25.September.2023 Hei Det er ikkje straum i det eine naustet . Eg har ein Kipor 2kw generator. Denne blei brukt til alt elektrisk snekkarverktøy då naustet blei bygd. Generatoren klarar knapt å dra ein stor sementblandar eg har, når den er tom. Generatoren klarar neppe å dra blandemaskinen når den har 120 liter betong. Eg kan få straum av ein hyggeleg nabo, men det er ca. 180 meter avstand. Duger det med skøyteleidning, 3+2,5 kvm? Blir spenningsfallet for stort? Er dette brannfarleg, med tanke på huset der skøyteleidninga skal pluggast i? Eg er takksam for svar. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 25.September.2023 Link til dette innlegget Svart 25.September.2023 Det er ikke brannfarlig for huset, men spenningfallet kan bli stort slik at blandemaskinen ikke får den spenningen den skal ha. Du risikerer at den blir for svak til å dra rundt trommelen, i verste fall at motoren blir ødelagt. På den annen side, man vet jo ikke om det går før man har prøvd! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
-morten- Svart 25.September.2023 Link til dette innlegget Svart 25.September.2023 Hørtes ut som en svær betongblander! 120l betong er ca 280kg. Har aldri brukt lengre kabeltromler enn 30m på elektrisk utstyr som kappsager og vedklyvere. Kan ikke nok om strøm, men 180m hørtes langt ut. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
TerjeFjern Svart 25.September.2023 Link til dette innlegget Svart 25.September.2023 Litt avhengig av virkningsgrad på motor tipper jeg du får et spenningsfall på ca 27 volt +/- Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 25.September.2023 Link til dette innlegget Svart 25.September.2023 index skrev On 25.9.2023 at 6.38: Det er ikke brannfarlig for huset Vis hele sitatet Det er vel en viss mulighet for at sikringen i huset/strømkilden ikke vil løse ut? Nå vet jeg ikke hva Ask mener med "15 2kw motor"...? Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 25.September.2023 Link til dette innlegget Svart 25.September.2023 Du risikere at startstrømmen er så stor at spenningsfallet i kabelen gjør at motor ikke starter. Blir ganske likt som med å forsøke å drive blanderen med Kipor-aggregatet. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
J-Å Svart 25.September.2023 Link til dette innlegget Svart 25.September.2023 2.5mm2 har en motstand på ca. 7 ohm per km. Så 360m tur-retur vil gi ca. 2.5 ohm. Du vil altså tape ca. 25 Volt ved 10A. Det kan gå, men det begynner å bli på grensen. Du bør gjerne starte og stoppe blanderen når den er tom. Og følge med på at den ikke står og durer uten å gå rundt. Før du investerer i skjøteledning bør du gjerne også sjekke at blanderen går uten å ta sikringen når den er koblet direkte til hos naboen. 15 kW ser ut som minst 32A trefase. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 25.September.2023 Link til dette innlegget Svart 25.September.2023 Lars Hansen skrev On 25.9.2023 at 7.10: Det er vel en viss mulighet for at sikringen i huset/strømkilden ikke vil løse ut? Nå vet jeg ikke hva Ask mener med "15 2kw motor"...? Vis hele sitatet Jeg kan ikke se helt hva problemet med det skulle være. Motoren på en blandemaskin er uansett bare 2kW. Jeg stusser litt på de 120 litrene da, jeg pleier aldri å ha mer enn 30 liter i min. Men mulig @Ask har en større maskin. Ikke umulig at aggregatet klarer å drive den om man bare gir trommelen litt starthjelp ved å dra litt manuelt i trommelen. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
emilskj Svart 25.September.2023 Link til dette innlegget Svart 25.September.2023 Hei Ikke helt stø på teorien, men erfaring viser at dette kan være farlig. Med så lang skjøteledning er det mulig å overbelaste kursen ganske mye, og det kan være brannfare der ledningen plugges inn. Sitér dette innlegget Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.Medlem av Forbundet Kysten Link to post
Ask Svart 25.September.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.September.2023 Lars Hansen skrev On 25.9.2023 at 7.10: Det er vel en viss mulighet for at sikringen i huset/strømkilden ikke vil løse ut? Nå vet jeg ikke hva Ask mener med "15 2kw motor"...? Vis hele sitatet Hei. Takk for alle svar. Ein skrivefeil. Motoren må ha straum frå 16 amp sikring, sa seljar. Då reknar eg med at den krev ca. 15 amp. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 25.September.2023 Link til dette innlegget Svart 25.September.2023 emilskj skrev On 25.9.2023 at 8.23: Med så lang skjøteledning er det mulig å overbelaste kursen ganske mye, Vis hele sitatet Du får ikke mer enn 16 A i ledningen over tid (om sikringen er 16A) uansett hvor lang ledningen er. Du vil miste spenning, spesielt under start, da en induksjonsmotor trekker inntil 5x merkestrøm i starten, og det vil kunne gi startproblemer. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
trixie2 Svart 25.September.2023 Link til dette innlegget Svart 25.September.2023 Ask skrev On 25.9.2023 at 6.31: Eg kan få straum av ein hyggeleg nabo, men det er ca. 180 meter avstand. Blir spenningsfallet for stort? Vis hele sitatet Du må også ta hensyn til spenningsfallet som oppstår foran din 180m lange skjøteledning. Hvis naboen ligger i enden av en lang distribusjon, så blir det spenningsfall inn til stikkontakten også. Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 25.September.2023 Link til dette innlegget Svart 25.September.2023 Kjører du 10 ampere 230v AC gjennom 180 meter kabel på 2,5kvadrat så får du ett spenningsfall i motsatt ende på ca 11%, dvs 25,2v, og du har bare 204,8v i andre enden. 30 amp = 32,9% spenningsfall på samme lengde ved 230v Basert på den så er det no-go. Kalkulasjonen er utført i victron sin "toolkit" app. . Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Hulda Svart 25.September.2023 Link til dette innlegget Svart 25.September.2023 Rent intuitivt vil jeg hevde at noe mer enn 500 W elektromotor i enden av den ledningen er optimistisk. Jeg har kjørt 1000 W varmeovn i 150 m 2,5 kvad. ledning, og det fungerte helt til skjøten gikk varm. Den gangen fikk jeg ikke fatt i mer enn 75 meter lengder. Skjøten ble laget av elektriker. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 25.September.2023 Link til dette innlegget Svart 25.September.2023 Ask skrev On 25.9.2023 at 9.08: Ein skrivefeil. Vis hele sitatet Og feilen er? Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 25.September.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.September.2023 Amp mangla. Det skulle stått 15 amp. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 25.September.2023 Link til dette innlegget Svart 25.September.2023 Hulda skrev On 25.9.2023 at 9.49: Rent intuitivt vil jeg hevde at noe mer enn 500 W elektromotor i enden av den ledningen er optimistisk. Jeg har kjørt 1000 W varmeovn i 150 m 2,5 kvad. ledning, og det fungerte helt til skjøten gikk varm. Den gangen fikk jeg ikke fatt i mer enn 75 meter lengder. Skjøten ble laget av elektriker. Vis hele sitatet Jeg kan ikke se at varmgang i en skjøt har så mye med lengden på kabelen å gjøre. Men det er klart at når man belaster en skjøteledning, eller en kjede av skjøteledninger med opp mot 16A over tid, så bør man regelmessig sjekke alle støpsel eller andre skjøter, og selve apparatet for varmgang. Det er jo denne problemstillingen som ofte nevnes i forbindelse med elbilllading. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 25.September.2023 Link til dette innlegget Svart 25.September.2023 Med 15 amp er det mulig ledningene smelter. Mao dette er en dårlig ide. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 25.September.2023 Link til dette innlegget Svart 25.September.2023 hanto1 skrev On 25.9.2023 at 10.27: Med 15 amp er det mulig ledningene smelter. Mao dette er en dårlig ide. Vis hele sitatet Hva er teorien bak at en lang ledning vil smelte lettere enn en kort med samme strømstyrke? Med mindre de ligger sammenrullet. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 25.September.2023 Link til dette innlegget Svart 25.September.2023 J-Å skrev On 25.9.2023 at 10.27: Jeg kan ikke se at varmgang i en skjøt har så mye med lengden på kabelen å gjøre. Men det er klart at når man belaster en skjøteledning, eller en kjede av skjøteledninger med opp mot 16A over tid, så bør man regelmessig sjekke alle støpsel eller andre skjøter, og selve apparatet for varmgang. Det er jo denne problemstillingen som ofte nevnes i forbindelse med elbilllading. Vis hele sitatet Hvis du ikke leser det jeg skriver, og ikke tar poenget. Så skal ikke jeg prøve å utdype nærmere. Blir bare kverulering. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 25.September.2023 Link til dette innlegget Svart 25.September.2023 Hulda skrev On 25.9.2023 at 10.33: Hvis du ikke leser det jeg skriver, og ikke tar poenget. Så skal ikke jeg prøve å utdype nærmere. Blir bare kverulering. Vis hele sitatet Vel, det var ikke meningen å kverulere, bare å beskrive den aktuelle problemstillingen så godt som mulig. Det med skjøter skal absolutt tas alvorlig, men da er gjerne gamle mer eller mindre skjulte skjøter inne i gamle hus og uthus verre enn de man har utendørs på skjøteledninger under oppsyn. Så vått som det er nå, så er gjerne berøringsfare en større risiko enn varmgang. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 25.September.2023 Link til dette innlegget Svart 25.September.2023 Siden jeg er den dummeste minst kunnskapsrike her inne på strøm her inne, så hadde jeg egentlig tenkt å bare lese... ikke åpne truten.... Men nå handler jo mye av tråden om betongblanding og effektbehov for å kunne blande betong med en blandemaskin ved hjelp av en laaaang skjøteledning. Der har jeg erfaring Er mesteparten av livet mitt nåfortiden på en øy, uten egen strøm, uten vei, men med 100m skjøteledning H07R-F3g1.5 og en 65m H07R-F3g2.5, disse er koblet til hver sin kurs, og skapet bruker alle fasene, og "mine" kurser er koblet til hver sine faser, i den snille naboens skap. Blander betong hver uke om jeg ikke er innlagt. Min 120 liter blander er en horisontal tvangsblander som er merket 2200W, når jeg blander den full med passe våt betong til å fylle i 15cm forskaling, går det ca 105 liter i blanderen og den trekker ca 1900W. Dersom jeg blander jordtørr betong klarer blanderen kun ca 55 liter før motorvernet slår ut. Ikke for å vinne "min-er-større-enn-din" konkurransen, men for å vise litt om effektbehovet.... Har også en frifall blandemaskin som jeg importerte fra Portugal etter at jeg så en slik utenfor hotellet jeg bodde på. Den var nesten lydløs, hadde utveksling på tømmesveiva, både bensin og strømmotor og så fin ut å holde ren... El motoren er merket 2000W og bensinmotoren er en Honda GX200 på 5.5hk. Den er merket 400 liter og blander ca 310 liter ferdig betong. Jeg mater den med minigraver og har laget eget målebeger slik at jeg kan fylle blandemaskinen svært nøyaktig med både sand, sement og pukk. Vann fylles automatisk. Nå kommer poenget. Når jeg blander normalvåt betong med 1dl polymer og 30% tilslag av 11-22 pukk så trekker den utrolige 1650W... med ca 240 liter betong i trommelen. Til sammenlikning så trekker naboens Lescha 120 ca 520W når den blander 40 liter.... Sikringen går etter kort tid med 1.5mm2 kabelen, men holder supert med 2.5mm2, helt til nabokona setter på vaffeljernet... Derfor @Ask vil jeg anbefale en prøveblanding slik du vil ha det, for å få fastslått ditt egentlige effektbehov. Min 2.5mm2 skjøteledning kostet nesten 3000kr, brukt Kipor 2600 ga jeg 4000kr for på Finn... vet hva jeg hadde valgt om du ikke skal støpe en fotballbane Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 25.September.2023 Link til dette innlegget Svart 25.September.2023 Ask skrev On 25.9.2023 at 9.08: Motoren må ha straum frå 16 amp sikring, sa seljar. Då reknar eg med at den krev ca. 15 amp. Vis hele sitatet I min ufaglærte verden er det stor forskjell på 16A treg og dagens 15A sikringer så jeg tror ikke det lurt å "runde av" slik jeg oppfatter at du gjør her... ? Sitér dette innlegget Link to post
dude Svart 25.September.2023 Link til dette innlegget Svart 25.September.2023 Blir ikke 2kw på 230v knapt 9A og det man må regne spenningsfallet utfra? Skrives det at sikringen må være 16A siden den trekker litt ekstra i starten? For en et trekk på 16A på 230v blir vel nesten 3,7kw. så stor motor er det vel ikke? Sitér dette innlegget Link to post
Murphy's law Svart 25.September.2023 Link til dette innlegget Svart 25.September.2023 Om du bruker mindre en 16 Amp, er det ikkje brannfårliger en du bruker en skrumaskin direkte i stikk kontakt. Du har spennungsfall, men så lenge du trenger "bare" en litt, trur eg det går greit. Eg har brukt ca 135m skøyteledning til å bruker varmekabel til vannforsyning opp i fjellet. Sitér dette innlegget VHF, LRC, D5L/A Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.