Jump to content

Uproblematisk med ca. 180 m skøyteleidning, 2,5 mm2, 15 2kw motor?

Ask

Recommended Posts

index skrev 25 minutter siden:

Det enkleste er vel å kjøpe et kraftigere aggregat, f.eks dette, og så heller selge det videre til omtrent samme pris når jobben er gjort. 

Støtter denne. Det ser for meg ut til at brukte aggregat selges til forholdsvis høy pris men blir solgt. Der dukker opp enkelte rimelige aggregat av kurant merke i ny og ne og jeg ville sett etter noe litt annet enn de kjipe Kinaaggregatene (selv om de ikke er så billige lengre...).

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
dieselfan skrev On 25.9.2023 at 22.59:

Vil anbefale en bensinmotor med vertikal aksel (som en gressklipper) demontere elmotoren og montere reimskive på akseltappen. en montasjeplate til motoren i 3mm stål eller 5mm alu. Og en reimskive på motoren, så er du igang... Du nevnte en gang når du holdt på med 10XR motoren at du hadde en tusenkunstner som hjalp deg, om han har dreiebenk eller tilgang på, så er dette en enkel sak... ville tatt Komodo ca 1.5time og det er inkl kaffe....

Hei.

Gode idear. Diverre har eg ikkje tid. Eg byrjar støypinga om to veker, og skal ikkje til heimstaden før det.

Hondamotoren eg har har òg vassrett aksling.

Eg skulle ønska Komodo holdt til i nærområdet.

Eg satsar òg på å selja tvangsblandaren når eg er ferdig med eit par større prosjekt.

JRK skrev for 14 timer siden:

Er uenig me de fleste her.... Tror at dette går bra med denne skjøteledningen. 

Eneste utfordringene er ved oppstart av blandemaskinen, men da får man hjelpe den i gang

Fra gammelt av tålte de  fleste 230 volts motorer/apparater gjerne 10% overspenning og 15% undespenning. Mao 205 Volt er OK. På grisegrendte strøk før i tiden var det slett ikke uvanlig med en så lav spenning. Maks effekt du får på motoren er da 1,6 kW, antagelig litt mindre.

Hvorfor man er redd for varmgang på en utrullet skjøteledning skjønner jeg ikke. Det vil jo bare gå 7A i denne

Eg har ca. 70 meter 2,5 kvm frå då eg budde i båten i Bodø. Då smelta alltid snøen som var 2-3 cm på kvar sida av skøyteleidningen.

mateco skrev for 8 timer siden:

Hvis der finnes et godt utleie-firma så kan alternativet være å leie et passende aggregat den tiden det tar å støpe?

På leiemarkedet finnes kanskje selvdrevne blandemaskiner ?

Mulighet for å få levert ferdigblandet betong ?

Leige av generator er absolutt eit alternativ.

Den aktuelle kostar 450/døgn, og brukar tre liter bensin i timen. Då blir det fort dyrt.

Vegen kan vera ei utfordring for ein tung lastebil. Det har eg ikkje lyst til å finna ut med ein betongbil.

Det er eit alternativ å henta ferdigbetong med tilhengar.

I går tilbaud ein god kompis seg å hjelpa  til, om han ikkje er på jakt.

Han har Hilux og kraftig hengar.

Turen går gjennom ein undersjøisk tunnel, så det krev ein del av bilen.

dieselfan skrev for 7 timer siden:

Jeg er skeptisk fordi jeg vurderer det som svært farlig, og jeg vil ikke være med på å lede noen her inne til å skade seg.

Men, siden disse blanderne er giret ca ned ca 40 ganger, så klarer jeg ikke å bevege akselen med spett på en meter.... 

Er ikke særlig sprek men dette trenger jeg en god forklaring på...

Det er ein tvangsblandar, slik som vist på bilete over. Når ein opnar sikkerheitsnettet over maskinen så stoppar den.

Det er det ein grunn til.

Murphy's law skrev for 7 timer siden:

# ASK.

Kor er du? Om du er her i område kan eg hjelpe deg med prøve  skøyte ledning.... (har ca 150m 2,5mm)

Takk Murphy. Det er genereøst. Eg held til i Bergen. Støypinga er litt nord for Haugesund.

SveinHa skrev 1 minutt siden:

Der dukker opp enkelte rimelige aggregat av kurant merke i ny og ne og jeg ville sett etter noe litt annet enn de kjipe Kinaaggregatene

Enig i det. Kvalitet er lett å få solgt igjen. Jeg plukket bare det første og beste jeg fant som var stort nok av ca 1100 aggregater på finn.no nå. Det er alltid noen som trenger et hytteaggregat eller noe, og da er slike 16A aggregater populære. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
30 minutes ago, Ask said:

Vegen kan vera ei utfordring for ein tung lastebil. Det har eg ikkje lyst til å finna ut med ein betongbil.

Det er eit alternativ å henta ferdigbetong med tilhengar.

I går tilbaud ein god kompis seg å hjelpa  til, om han ikkje er på jakt.

Han har Hilux og kraftig hengar.

Turen går gjennom ein undersjøisk tunnel, så det krev ein del av bilen.

Blir jo nesten litt nyskjerrig på hvor dette er hen? Er jo ikke flust av undersjøiske tuneller!  Er det ny plate til naust du skal støpe da, eller er det hus/hytte?

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

• 3 uker senere...

Hei

Ei oppdatering.

Eg hyrte inn ein austeuropear med lang erfaring med muring. Han hadde dette dieseldrevne aggregatet. 230 volt, 400 volt og trefase. 150 kg.

Sorotoblandemaskinen gjekk som ein draum, men eit par gangar så slo overbelastningsvernet seg ut. Dette var med full blanding, og for lite vatn i sementen.

Det hadde ikkje gått med 3*2,5 mm2-skøyteleidningar.

Det var eitkvart feil med kiporaggregatet mitt, så eg brukte skøyteleidning blei 3*2,5 mm2 og 3*1,5 mm2

Desse blei brukt til enkelte handverktøy, vinkelslipar, lading og liknande.

Dette for å sleppa bråk frå dieselaggregatet når det ikkje var naudsynt med mykje straum.

Generator4.jpg

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...