tom Cognac Startet 26.September.2023 Link til dette innlegget Startet 26.September.2023 - som det går fram av bildet renner det rust fra slepekroken. Jeg har ingen mulighet til å komme til fra innsiden/dreggkassa i baugen. Jeg finner ingen mutre etc i dreggkassa. Slepekroken er montert under dreggkassa, sannsynligvis mellom skrog og innerliner. Hva kan jeg gjøre her? I utgangspunktet tror jeg ikke at jeg har behov for slepekroken, kan jeg sage den av - plastre igjen evt hull (bruke glassfibersparkel) og lakke over? Er det et alternativ? Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
index Svart 26.September.2023 Link til dette innlegget Svart 26.September.2023 Det ser ut som om du har vann som lekker ut fra rommet den er festet i. Rustutslagene kan vaskes bort med syre, men du bør nok sørge for å få tilgang til innsiden så du kan fikse det skikkelig. Mulig det er brukt en mutter eller skive som ikke er syrefast på innsiden der. Og en båt i den størrelsen bør absolutt ha en slik krok. Den skal jo gjerne på båthenger nå og da. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
tom Cognac Svart 26.September.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2023 index skrev 7 minutter siden: Det ser ut som om du har vann som lekker ut fra rommet den er festet i. Rustutslagene kan vaskes bort med syre, men du bør nok sørge for å få tilgang til innsiden så du kan fikse det skikkelig. Mulig det er brukt en mutter eller skive som ikke er syrefast på innsiden der. Og en båt i den størrelsen bør absolutt ha en slik krok. Den skal jo gjerne på båthenger nå og da. Takker for svar. Da ser det ut til at jeg bør lage et stort hull i bunnen av dreggkassa for å komme skikkelig til svett og gru , men enig i at dette bør fikses skikkelig Mht til henger - så hadde jeg båten plassert på henger i 2 år (mens jeg har restaurert den), men marinaen som skal hente båten på min tomt, sjøsette på våren og levere tilbake på høsten har egen hydraulisk henger til dette bruket. Derfor selger jeg nå hengeren min (https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=321264389) - derfor lurer jeg på om jeg egentlig har bruk for slepekroken Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
index Svart 26.September.2023 Link til dette innlegget Svart 26.September.2023 tom Cognac skrev 3 minutter siden: derfor lurer jeg på om jeg egentlig har bruk for slepekroken Båten kan jo fort få en ny eier etter deg også, som lurer på hvorfor i huleste den ikke har slepekrok. Eller at mariaen din selger supertralla igjen og du må ut på ny trallejakt. En båt i den størrelsen bør være tilrettelagt for å kjøres på henger. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
tom Cognac Svart 26.September.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2023 index skrev 4 minutter siden: Båten kan jo fort få en ny eier etter deg også, som lurer på hvorfor i huleste den ikke har slepekrok. Eller at mariaen din selger supertralla igjen og du må ut på ny trallejakt. En båt i den størrelsen bør være tilrettelagt for å kjøres på henger. skjønner argumentene dine - og er ikke uenig med deg Jeg er 75 år og dette blir nok min siste båt - og hva en evt ny eier etter meg tenker hvis jeg ikke reparerer/monterer ny slepekrok ser jeg ikke på som noe problem. Vil han/hun ha båten går nok salget i orden - uansett. Fuglevik marina er en veldrevet, stor og godt renommert marina - jeg tviler på at de selger supertalla si (de henter og leverer mange båter i Moss/Rygge-området) så i min levetid /dvs så lenge jeg har båt) tror jeg ikke det blir noe problem. Men en Flipper 640 HT er utstyrt med slepekrok fra verftet så selv om jeg har gjort noen modifikasjoner på originalutførelsen deler jeg nok tanken din med å montere en ny og rustfri slepekrok med rustfrie bolter og mutre. Det blir mer jobb på meg, men nå har båten ligget på land i 2 år mens jeg har jobbet med den - så å fikse en slepekrok bør la seg gjøre Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
index Svart 26.September.2023 Link til dette innlegget Svart 26.September.2023 tom Cognac skrev 2 minutter siden: Det blir mer jobb på meg Men du liker jo å pusle med båten;-). Hvis du lager et rundt hull og setter inn en inspeksjonsluke nedi dreggkassen så kommer du til en annen gang også om det skulle være behov. Det er klart mye enklere å kutte vekk kroken, sparkle igjen og glemme det hele. Men om det er vann nedi der er det ikke dumt å ha en måte å få det ut på. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
tom Cognac Svart 26.September.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2023 index skrev 7 minutter siden: Det er klart mye enklere å kutte vekk kroken, sparkle igjen og glemme det hele. Men om det er vann nedi der er det ikke dumt å ha en måte å få det ut på. Helt riktig mht vann - det MÅ jeg få ut, uansett. Inspeksjonsluke er smart index skrev 8 minutter siden: Men du liker jo å pusle med båten;-). vel - vel............................alt har en begrensning. Da jeg kjøpte båten i august 2019 trodde jeg det bare ville være kosmetisk jobbing med den. DET har jeg gjort før - og syntes det bare er hyggelig. Hvis du har fulgt med på hva jeg har gjort med båten (se: Hva har jeg gjort i dag-tråden) ser du at det nok har vært mer en pusling Jeg har til tider vært så dritlei og 5mm fra å legge den ut på Finn.no, men nå går det forover og jeg gleder meg til å være på vannet sommeren 2024. Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
index Svart 26.September.2023 Link til dette innlegget Svart 26.September.2023 tom Cognac skrev 7 minutter siden: Hvis du har fulgt med på hva jeg har gjort med båten (se: Hva har jeg gjort i dag-tråden) ser du at det nok har vært mer en pusling Joda, jeg følger med. Du går grundig til verks må jeg si. Men nå må du få den på sjøen, det er viktig å nyte også. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
tom Cognac Svart 26.September.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2023 index skrev 13 minutter siden: Men nå må du få den på sjøen, det er viktig å nyte også Takker for det, jada - sommeren 2024 blir veldig bra. Det er for seint å legge henne på vannet nå synes jeg, det er mer som skal gjøres (ute - skrogsidene får samme trekk som innunder HT'en, benker i HT og ute skal slipes ned og lakkeres (samme hvitfargen som skroget), det skal legges imitert natet teakdørki forpiggen og ute (kjøper fra Maritim: https://www.maritim.no/isiteek-dekksplank-2x45mm-hvit-nating-1-00m2), så jeg har fortsatt nok å henge fingrene i - godt jeg er pensjonist + at det skal sys nye sitteputer og ryggputer til innunder HT'en. Det som må gjøres nå ser jeg på som kosejobbing (muligens ikke det i baugen da) Jeg tror det blir en bra båt til slutt. Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
index Svart 26.September.2023 Link til dette innlegget Svart 26.September.2023 Om du vil gjøre det enkelt for deg selv, syrevasker du vekk rusten og fuger rundt plate og bolt med Tek7 f.eks. Og deretter bare glemmer hele greia og fortsetter med interiøret. Det er slett ikke sikkert at du vil se rustproblemet igjen. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
19 fot Svart 26.September.2023 Link til dette innlegget Svart 26.September.2023 Kanskje rusta kommer fra kjettingen og renner ut gjennom hull til slepekrok. Du kan jo teste litt ved å tømme vann i dreggkassa og se om det kommer vann ut ved slepekŕoken. Bilde ovenfra og innenfra kunne kanskje hjelpe oss å se hvordan ting er bygget. Kanskje er løsningen så enkel som å finne en passe bred plastplate med ca samme stivhet som bølgepapp og trøkke den inn under dreggkassa så den dekker over slepekroken så vann som renner fra dreggkassa ledes videre ned i kjølen der det ikke er så nøye om det blir brunt. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 26.September.2023 Link til dette innlegget Svart 26.September.2023 19 fot skrev for 3 timer siden: Kanskje rusta kommer fra kjettingen og renner ut gjennom hull til slepekrok. Godt resonnert, den forklaringen tror jeg på. Sitér dette innlegget Link to post
tom Cognac Svart 26.September.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2023 19 fot skrev for 4 timer siden: Kanskje rusta kommer fra kjettingen og renner ut gjennom hull til slepekrok. Du kan jo teste litt ved å tømme vann i dreggkassa og se om det kommer vann ut ved slepekŕoken. Bilde ovenfra og innenfra kunne kanskje hjelpe oss å se hvordan ting er bygget. Kanskje er løsningen så enkel som å finne en passe bred plastplate med ca samme stivhet som bølgepapp og trøkke den inn under dreggkassa så den dekker over slepekroken så vann som renner fra dreggkassa ledes videre ned i kjølen der det ikke er så nøye om det blir brunt. Det er ikke dregg eller kjetting i kassa, den er tom og har vært det så lenge jeg har eid båten (ca 3 år, vært på vannet bare i noen måneder i 2020, vært et større restaureringsprosjekt), lensehullet til kassa ligger også over slepekroken. Det tipset jeg har fått er fra en meget dyktig båtmann her på forumet, han skrev at det er urenheter i stålet på slepekroken, det er bare å syrevaske kroken (saltsyre kjøpt på Felleskjøpet) og så pollere etterpå. For meg er dette det enkleste og muligens beste måten å gjøre det på. Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.