kosl Startet 28.September.2023 Link til dette innlegget Startet 28.September.2023 Hei Har alupropell - vurderer stålpropell. Blir forvirret over benevnelsen på dimensjonen - 13.25x17 som det står på denne, finner ikke noe tilvarende på stål propell. Etter det jeg skjønner utfra mange innlegg på forumet her - så går en ned ett til to tommer på stigning ved bytte til stål - er da 13 3/8 x 19 innafor? Takker for svar!! Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 28.September.2023 Link til dette innlegget Svart 28.September.2023 13.25 x 17 er det samme som 13 1/4 x17 Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 28.September.2023 Link til dette innlegget Svart 28.September.2023 kosl skrev On 28.9.2023 at 11.54: Etter det jeg skjønner utfra mange innlegg på forumet her - så går en ned ett til to tommer på stigning ved bytte til stål - er da 3 3/8 x 19 innafor? Vis hele sitatet Nei, det er ikke innafor. 3 3/8" = 85.53mm - 8.55cm 13.25" = 336.55mm - 33.66cm om du mente 13 3/8" så er det 13 3/8" = 339.73mm - 33.97cm Det finnes veldig mange forskjellige stålpropeller og alu propeller. Noen er laget for å dra tung last, noen laget for lette båter og noen for å løfte nesa på båten. Derfor ber du om alt for generell hjelp. Vil du ha god hjelp så fortell hva du har og hva du skal bruke det til. 2T og 4T motorer liker ikke alltid de samme propellene selv på samme båt. Om du ikke skal kjøre vannski så trenger du ikke en propell som er god på det. Lær deg til å dele info for å få god hjelp. Sitér dette innlegget Link to post
kosl Svart 28.September.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September.2023 dieselfan skrev On 28.9.2023 at 12.21: Det finnes veldig mange forskjellige stålpropeller og alu propeller. Noen er laget for å dra tung last, noen laget for lette båter og noen for å løfte nesa på båten. Derfor ber du om alt for generell hjelp. Vil du ha god hjelp så fortell hva du har og hva du skal bruke det til. Vis hele sitatet Takk for tips! Hensikten min er å få båten (se vedlegg- ca. 550-600kg inkl. motor) til å gå fortere på toppfart, heve mars fart- men fortsatt komme greit opp i plan, og fortsatt kunne trimme opp baug. Har ca. 5900 o/min på full gas i dag, da gjør den om lag 35knop. Sitér dette innlegget Link to post
Trond123 Svart 28.September.2023 Link til dette innlegget Svart 28.September.2023 kosl skrev On 28.9.2023 at 11.54: Hei Har alupropell - vurderer stålpropell. Blir forvirret over benevnelsen på dimensjonen - 13.25x17 som det står på denne, finner ikke noe tilvarende på stål propell. Etter det jeg skjønner utfra mange innlegg på forumet her - så går en ned ett til to tommer på stigning ved bytte til stål - er da 3 3/8 x 19 innafor? Vis hele sitatet Det første tallet (13,25) er propellens diameter. Det andre tallet (17) er stigningen. Høyere tall er større stigning. Å gå opp fra 17 tommer aluminumpropell til 19 tommer stålpropell vil gi motsatt effekt av det du spør om. Begge verdier angis normalt i tommer. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 28.September.2023 Link til dette innlegget Svart 28.September.2023 kosl skrev On 28.9.2023 at 11.54: Etter det jeg skjønner utfra mange innlegg på forumet her - så går en ned ett til to tommer på stigning ved bytte til stål Vis hele sitatet Få fabrikanter som lager propeller aktuelle for deg med 1" step i stigning, de fleste er 15, 17, 19, 21... Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 28.September.2023 Link til dette innlegget Svart 28.September.2023 Er det en eldre Honda 75? Kan vel neppe være 90, for jeg hadde en Honda 90 nyere utgave (2008) på min 18-foter og fikk 38 knop. Prøvde ymse propeller. 3 blad stål, 4 blad stål og 4 blad alu blant annet. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
-morten- Svart 29.September.2023 Link til dette innlegget Svart 29.September.2023 Jeg poengterte i et annet innlegg at 75 Ikke er egnet fartsmaskin på lett båt. Den jeg testa iforbindelse med båtbygging så veide 75hk 175kg og er bassert på blokka til 90hk. Den jeg prøvde hadde enormt skyv og dreiemoement ihvertfall. 17-18 fots alubåt, gjorde 29 med to ombord Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
kosl Svart 29.September.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September.2023 Teerex skrev On 28.9.2023 at 20.57: Er det en eldre Honda 75? Kan vel neppe være 90, for jeg hadde en Honda 90 nyere utgave (2008) på min 18-foter og fikk 38 knop. Prøvde ymse propeller. 3 blad stål, 4 blad stål og 4 blad alu blant annet. Vis hele sitatet Det er en Honda BF90A (2002 mod) - at den går i ferskvann trekker ned noe hastighet - men antar det burde være mulig å optimalisere og få noe høyere topp og mars fart kanskje? Sitér dette innlegget Link to post
kosl Svart 29.September.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September.2023 dieselfan skrev On 28.9.2023 at 20.38: Få fabrikanter som lager propeller aktuelle for deg med 1" step i stigning, de fleste er 15, 17, 19, 21... Vis hele sitatet Aha, ja ikke mye å velge mellom - fant muligens en? https://www.telmo.no/stal-propell-solas-d-rubex-hydro-velg-stigning?variant=39259 Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 29.September.2023 Link til dette innlegget Svart 29.September.2023 Du ligger på 5900 nå, det er litt for lite. Kurven for motoren ser ut til å ha maks hk på 61-6200 (selv om anbefalt turtall på maks er mellom 5-6000...) Da ville jeg heller gått 1 stigning ned til 16, eller beholdt 17 og litt mindre dia. Selv om du går til stål. Du kan også prøve å å gå opp på innfesting av motor - altså få propellen litt høyere. Stål har gjerne bedre grep og tåler belastningen fra høy montering. Om - du vil ha mere fart Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 29.September.2023 Link til dette innlegget Svart 29.September.2023 kosl skrev On 28.9.2023 at 13.09: Har ca. 5900 o/min på full gas i dag, da gjør den om lag 35knop. Vis hele sitatet alfaalfa skrev On 29.9.2023 at 8.31: Men hvor ligger du i turtall på den propellen du har. Vis hele sitatet TS har delt WOT og topphastighet Sitér dette innlegget Link to post
kosl Svart 4.Oktober.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2023 Fikk anbefalt denne propellen fra samme foretak: https://butikk.sevenseasmarine.no/butikk/propell/stalpropell/exciter-s3-13-3x18/ Noen tanker om dette? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 4.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2023 Teerex skrev On 28.9.2023 at 20.57: Kan vel neppe være 90, for jeg hadde en Honda 90 nyere utgave (2008) på min 18-foter og fikk 38 knop. Prøvde ymse propeller. 3 blad stål, 4 blad stål og 4 blad alu blant annet. Vis hele sitatet Innbiller meg at yamaha og mercury propeller har samme splines som Hondaen? Det bør jo i så fall øke propellutvalget endel. Tenker som alfaalfa at høyere montering bør prøves også. Dersom motor er helt nedpå og kav.plata i flukt med bunn eller lavere så kan ofte motor heves 2 hull uten problemer selv med en alu prop Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Teerex Svart 4.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2023 ivar skrev On 4.10.2023 at 13.58: Innbiller meg at yamaha og mercury propeller har samme splines som Hondaen? Det bør jo i så fall øke propellutvalget endel. Vis hele sitatet Ja en av stålpropellene jeg kjøpte til Honda 90 tok jeg med videre da jeg byttet til Mercury F115 i 2015. Den hadde fast hub. For propeller med løs hub er det jo bare å bytte til passende hubkit. Så lenge diameter/stigning passer til formålet. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
kosl Svart 6.Oktober.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2023 ivar skrev On 4.10.2023 at 13.58: Innbiller meg at yamaha og mercury propeller har samme splines som Hondaen? Det bør jo i så fall øke propellutvalget endel. Tenker som alfaalfa at høyere montering bør prøves også. Dersom motor er helt nedpå og kav.plata i flukt med bunn eller lavere så kan ofte motor heves 2 hull uten problemer selv med en alu prop Vis hele sitatet Vedr. Flytte opp motoren er det notert? takk for tips! Når jeg tar den opp skal jeg legge ut bilde fra hekken. Sitér dette innlegget Link to post
kosl Svart 14.Oktober.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2023 kosl skrev On 6.10.2023 at 20.59: Vedr. Flytte opp motoren er det notert? takk for tips! Når jeg tar den opp skal jeg legge ut bilde fra hekken. Vis hele sitatet Kavitasjonsplaten flukter med bunnen. Hva kan evt. forventes av å løfte motoren et par hull? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 14.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2023 NB! Ikke kavitasjonsplate eller antikavitasjonsplate, men antiventilasjonsplate Løfter du motoren et hull kan det forbedre toppfart osv. Men du kan også få ventilasjon hvis du ikke bytter til annen propell (stål, 4-blads eller begge deler). Med korrekt propell kan det til og med hende du kan løfte to hull, men det blir helt i grenseland. De to motorene jeg har/hadde på min 18-foter: Nederste bilde ble i overkant høyt, så måtte flytte motor ned litt igjen. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ivar Svart 15.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2023 Teerex skrev On 14.10.2023 at 20.29: NB! Ikke kavitasjonsplate eller antikavitasjonsplate, men antiventilasjonsplate Løfter du motoren et hull kan det forbedre toppfart osv. Men du kan også få ventilasjon hvis du ikke bytter til annen propell (stål, 4-blads eller begge deler). Med korrekt propell kan det til og med hende du kan løfte to hull, men det blir helt i grenseland. Vis hele sitatet det korrekte navnet er nok som sagt over, men gamle vaner henger godt igjen ... hvor mye man kan løfte kommer an på bunnutforming, motor - og propell. På weslingen min løftet jeg 2 hull uten problemer med hustler alu prop. Mindre stamme i vannet gir mindre vannmotstand, samt at noen propeller (spesielt stål) er lagd for å funke bra med høy montering for å funke slik de er tiltenkt. Dvs, ingen fasit her, man må som oftest prøve seg litt fram selv for å finne ut hva som funker best på sin kombinasjon av båt/motor/propell Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
kosl Svart 15.Oktober.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2023 Aha se der ja, dette var godt illustrert og forklart - Takk Da får jeg studere propeller og hvordan jeg skal få løftet 150kg motor gjennom vinteren Fikk tilbud på propell fra: https://butikk.sevenseasmarine.no/butikk/propell/stalpropell/exciter-s3-13-3x18/ Ga også byttegaranti dersom det ikke ble optimalt, det er jo betryggende vel? KoSl Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.