Jump to content

Propell størrelse i tommer?


kosl

Recommended Posts

Hei
Har alupropell - vurderer stålpropell.
Blir forvirret over benevnelsen på dimensjonen - 13.25x17 som det står på denne, finner ikke noe tilvarende på stål propell.
Etter det jeg skjønner utfra mange innlegg på forumet her - så går en ned ett til to tommer på stigning ved bytte til stål - er da 13 3/8 x 19 innafor?


Takker for svar!!

image.jpeg

Link to post
kosl skrev 42 minutter siden:

Etter det jeg skjønner utfra mange innlegg på forumet her - så går en ned ett til to tommer på stigning ved bytte til stål - er da 3 3/8 x 19 innafor?

Nei, det er ikke innafor.

 

3 3/8" = 85.53mm - 8.55cm

13.25" = 336.55mm - 33.66cm

om du mente 13 3/8" så er det  

13 3/8" = 339.73mm - 33.97cm 

 

Det finnes veldig mange forskjellige stålpropeller og alu propeller.

Noen er laget for å dra tung last, noen laget for lette båter og noen for å løfte nesa på båten.

Derfor ber du om alt for generell hjelp.

Vil du ha god hjelp så fortell hva du har og hva du skal bruke det til.

 

2T og 4T motorer liker ikke alltid de samme propellene selv på samme båt.

Om du ikke skal kjøre vannski så trenger du ikke en propell som er god på det.

 

Lær deg til å dele info for å få god hjelp.

 

Link to post
dieselfan skrev 49 minutter siden:

Det finnes veldig mange forskjellige stålpropeller og alu propeller.

Noen er laget for å dra tung last, noen laget for lette båter og noen for å løfte nesa på båten.

Derfor ber du om alt for generell hjelp.

Vil du ha god hjelp så fortell hva du har og hva du skal bruke det til.

 

Takk for tips!
Hensikten min er å få båten (se vedlegg- ca. 550-600kg inkl. motor) til å gå fortere på toppfart, heve mars fart- men fortsatt komme greit opp i plan, og fortsatt kunne trimme opp baug.
Har ca. 5900 o/min på full gas i dag, da gjør den om lag 35knop.
 

 

båt_motor.jpeg

Link to post
kosl skrev for 8 timer siden:

Hei
Har alupropell - vurderer stålpropell.
Blir forvirret over benevnelsen på dimensjonen - 13.25x17 som det står på denne, finner ikke noe tilvarende på stål propell.
Etter det jeg skjønner utfra mange innlegg på forumet her - så går en ned ett til to tommer på stigning ved bytte til stål - er da 3 3/8 x 19 innafor?

Det første tallet (13,25) er propellens diameter.

Det andre tallet (17) er stigningen. Høyere tall er større stigning. Å gå opp fra 17 tommer aluminumpropell til 19 tommer stålpropell vil gi motsatt effekt av det du spør om.

 

Begge verdier angis normalt i tommer.

 

Link to post

Er det en eldre Honda 75?

Kan vel neppe være 90, for jeg hadde en Honda 90 nyere utgave (2008) på min 18-foter og fikk 38 knop.

Prøvde ymse propeller. 3 blad stål, 4 blad stål og 4 blad alu blant annet.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Jeg poengterte i et annet innlegg at 75 Ikke er egnet fartsmaskin på lett båt.  Den jeg testa iforbindelse med båtbygging så veide 75hk 175kg og er bassert på blokka til 90hk. Den jeg prøvde hadde enormt skyv og dreiemoement ihvertfall. 17-18 fots alubåt, gjorde 29 med to ombord

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post
Teerex skrev for 10 timer siden:

Er det en eldre Honda 75?

Kan vel neppe være 90, for jeg hadde en Honda 90 nyere utgave (2008) på min 18-foter og fikk 38 knop.

Prøvde ymse propeller. 3 blad stål, 4 blad stål og 4 blad alu blant annet.

Det er en Honda BF90A (2002 mod) - at den går i ferskvann trekker ned noe hastighet - men antar det burde være mulig å optimalisere og få noe høyere topp og mars fart kanskje?

Link to post

Du ligger på 5900 nå, det er litt for lite. Kurven for motoren ser ut til å ha maks hk på 61-6200 (selv om anbefalt turtall på maks er mellom 5-6000...)

 

Da ville jeg heller gått 1 stigning ned til 16, eller beholdt 17 og litt mindre dia. Selv om du går til stål.

 

Du kan også prøve å å gå opp på innfesting av motor - altså få propellen litt høyere. Stål har gjerne bedre grep og tåler belastningen fra høy montering.

 

Om - du vil ha mere fart

 

 

 

Link to post

 

Teerex skrev On 28.9.2023 at 22.57:

Kan vel neppe være 90, for jeg hadde en Honda 90 nyere utgave (2008) på min 18-foter og fikk 38 knop.

Prøvde ymse propeller. 3 blad stål, 4 blad stål og 4 blad alu blant annet.

 

Innbiller meg at yamaha og mercury propeller har samme splines som Hondaen?   Det bør jo i så fall øke propellutvalget endel. 

Tenker som alfaalfa at høyere montering bør prøves også.   Dersom motor er helt nedpå og kav.plata i flukt med bunn eller lavere så kan ofte motor heves 2 hull uten problemer selv med en alu prop

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
ivar skrev for 1 time siden:

Innbiller meg at yamaha og mercury propeller har samme splines som Hondaen?   Det bør jo i så fall øke propellutvalget endel. 

 

Ja en av stålpropellene jeg kjøpte til Honda 90 tok jeg med videre da jeg byttet til Mercury F115 i 2015.

Den hadde fast hub.

For propeller med løs hub er det jo bare å bytte til passende hubkit. Så lenge diameter/stigning passer til formålet.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
ivar skrev On 4.10.2023 at 15.58:

 

 

Innbiller meg at yamaha og mercury propeller har samme splines som Hondaen?   Det bør jo i så fall øke propellutvalget endel. 

Tenker som alfaalfa at høyere montering bør prøves også.   Dersom motor er helt nedpå og kav.plata i flukt med bunn eller lavere så kan ofte motor heves 2 hull uten problemer selv med en alu prop

Vedr. Flytte opp motoren er det notert? takk for tips! 

Når jeg tar den opp skal jeg legge ut bilde fra hekken.

Link to post

NB! Ikke kavitasjonsplate eller antikavitasjonsplate, men antiventilasjonsplate :saint:

 

Løfter du motoren et hull kan det forbedre toppfart osv. Men du kan også få ventilasjon hvis du ikke bytter til annen propell (stål, 4-blads eller begge deler).

Med korrekt propell kan det til og med hende du kan løfte to hull, men det blir helt i grenseland.

 

De to motorene jeg har/hadde på min 18-foter:

Nederste bilde ble i overkant høyt, så måtte flytte motor ned litt igjen.

 

1446104336_motorhyde.jpg.d33a5406612746b728800b5e6da930e1.jpg

 

1827381594_hondahyde.jpg.eed54b6b5ff5a03fb6e3ad1fde20a578.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Teerex skrev for 4 timer siden:

NB! Ikke kavitasjonsplate eller antikavitasjonsplate, men antiventilasjonsplate :saint:

 

Løfter du motoren et hull kan det forbedre toppfart osv. Men du kan også få ventilasjon hvis du ikke bytter til annen propell (stål, 4-blads eller begge deler).

Med korrekt propell kan det til og med hende du kan løfte to hull, men det blir helt i grenseland.

 

det korrekte navnet er nok som sagt over, men gamle vaner henger godt igjen ... :giggle:

 

hvor mye man kan løfte kommer an på bunnutforming, motor - og propell. På weslingen min løftet jeg 2 hull uten problemer med hustler alu prop.
Mindre stamme i vannet gir mindre vannmotstand, samt at noen propeller (spesielt stål) er lagd for å funke bra med høy montering for å funke slik de er tiltenkt.
Dvs, ingen fasit her, man må som oftest prøve seg litt fram selv for å finne ut hva som funker best på sin kombinasjon av båt/motor/propell

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...