Jump to content

Melkefarget gearolje, skifte av simring på propellaksel Yamaha F80B


ØysteinS

Recommended Posts

Ved skifte av gearolja på min Yamaha F80B fra 2009, var olja melkefarget grønn. Har lest meg opp på at dette skyldes vann i olja, men også at det ikke nødvendigvis er så skadelig da smøreegenskapene opprettholdes ved litt innblanding av vann. Jeg vurderer å skifte simringen som jeg kan se innenfor trustskiva på propellakslingen.

Har noen på forumet erfaring med dette? 1. Er det vanskelig å skifte simringen? 2. Hvor får jeg kjøpt simringen?

Ser fram til svar, dette er mitt første innlegg på forumet.

 

Link to post

Det er forholdsvis enkelt om du har rett verktøy og delene ikke sitter fast pga eiring. Anbefaler å begynne med å se noen videoer på dette før du starter. Da får du et godt inntrykk av om dette er noe du vil gjøre selv.  

 

Simmering må skiftes hvis du har vann i oljen, men det er også mulig det er den ved gir eller drivakselen som lekker. Dog mest sannsynlig er det den på propellakslingen. 

 

Hvis du vil gjøre det selv så bør du enten finne en video som viser jobben på din motor  eller du får tak i en servicemanual for din motorsom viser hvordan det skal gjøres. 

Link to post

Hei og velkommen til Forumet :flag_bp:

 

Takk for at du tar Forumet på alvor, har lest reglene for posting og har laget en beskrivende og god trådtittel. Det er viktig for at andre med samme motor som deg og tilsvarende utfordring kan finne aktuell info når de søker.

En god trådtittel forteller også oss andre hvilken motor du har, status, og hva du trenger hjelp til.

Når du har gjort det du kan, så blir det ekstra hyggelig å hjelpe deg :thumbsup:

 

Det tror jeg flere enn meg synes for det tok kun 12 minutter til du fikk gode råd av @Ålesunder :thumbsup:

1. Er det vanskelig å skifte simmeringen?

Det er ikke en spesielt krevende jobb, men den har mange fallgruver... du må ha rett utstyr både for å demontere og montere. Å få ut den gamle kan være den mest vriene. Jeg bruker gjerne ett sett med "kroktrekkere". Om ikke det går så prøver jeg med karosseriskruer og brekkjern.

Faremomentet her er at du ikke må komme i kontakt med flaten /ytterdiameteren som simmeringen/leppetetningen, eller akselen som tetningen skal tette mot. Selv den minste ripe her kan skape lekkasje. Min erfaring er at man må være bestemt men forsiktig... 

(Når jeg sier brekkjern så er det en miniutgave som er ca 12 cm lang, ikke det jeg river den gamle vedboden med..)

 

 

image_2023-09-28_185228167.png.b9355a3a43d4f13bbd644e1f1116e3d4.png  

Viktig å gjøre flatene helt rene uten å lage riper før montasje.

Bruk gjerne matpapir el lingnende til å beskytte leppetetningen når du trer den over akselen.

Nå nu skal presse den inn i leiet sitt så ikke bruk en skrutrekker eller noe annet som kan skade eller sette merker i tetningen. Bruk noe med nok areal, selv bruker jeg ofte en pipe med passende diameter, mange veier til Rom her, men sikre deg at det ikke blir riper på flater eller tetning :clap: så går det bra.

 

Generelt vil jeg tipse deg om at når vi ikke kjenner deg så er det ikke godt å vite om du er totalt utrent på mekanisk reparasjon eller om du er en dreven mekaniker, så om du gir et hint så er det lettere å treffe rett nivå i forklaringene.

 

2. Hvor får jeg kjøpt simringen?

Siden dette er noe jeg vil karakterisere som en kritisk del, så ville jeg sjekket hva den koster hos Yamaha. Om du synes det er dyrt så kan du sjekke med et firma på Sem ved Tønsberg, 200m fra E18 som heter Mits, det drives av meget kompetente båtfolk og servicen jeg har fått der er kanon.

 

Lykke til med jobben :thumbsup:

Link to post

På motorstamma står er det sannsylegvis eit lite skilt, der det står info om motoren. M. a. eit motornummer. Omtrent som rammenummeret på ein bil eller sykkel.

 

Dersom du har rammenummeret kan heilt sikkert deleleverandørar som Ravns Garasje hjelpa deg. Dei er svært hjelpsame, og sender over heile landet.

 

Når du har gjort jobben kan det vera lurt å skifta olja etter ei veka eller to. Dette for å vera sikkert på at du har fått det heilt tett. Dette slik at du ikkje køyrer ein heil sesong med vatn i olja.

 

Lykke til.

Link to post

Først, er du sikker på at det er simmerring som lekker?

Enkelte sjeler har en tendens til å bruke om igjen pakningene på tappe/fylleskruer for "de ser fin ut" og de 25,- NOK spart er det som skal redde feriebudskjettet.

Er dine nye ved sist oljeskift? 
Ellers hadde jeg bytta nye og strammet med moment så tatt en god kjøretur og sett om olja er misfarget igjen :)

Det er 25kr i pakninger og noen desiliter olje som kanskje kan spare deg for masse skruing. 
For min del hadde det vært verdt forsøket. 

 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Taskeladden skrev 3 minutter siden:

Enkelte sjeler har en tendens til å bruke om igjen pakningene på tappe/fylleskruer for "de ser fin ut" og de 25,- NOK spart er det som skal redde feriebudskjettet.

Taskeladden skrev 4 minutter siden:

Ellers hadde jeg bytta nye og strammet med moment så tatt en god kjøretur og sett om olja er misfarget igjen :)

Det er et godt poeng :thumbsup:

Men når oljen er melkevit er det min erfaring at det er vrient å tolke resultatet etter en testtur.

Vasker du girhuset med et ekstra oljeskift før testturen?

 

Uansett så er det viktig at TS bruker god tid på å få ut så mye som mulig av den vannholdige oljen, før påfylling av ny.

Link to post

Skal du bare bytte en tetning ville jeg trykk/vakuum testet for å finne lekkasjen først, så er du sikker på det blir tett. Men hadde det vært min motor hadde jeg like godt byttet alt. Iallefall så lenge den har begynt å lekke som følge av slitasje og ikke ytre påvirkning (fiskesen el.lign).

 

pakningene er stort sett ikke spesielt dyre og du får dem sammen med et godt råd eller 5 hos merkeforhandler. Mulig du trenger spesialverktøy for å løsne lagerhuset på utgående Aksel, er du heldig lar de deg låne det om du handler hos dem. Kan også lage selv med rør i passende diameter og vinkelkutter 

Link to post
ØysteinS skrev On 28.9.2023 at 17.25:

Ved skifte av gearolja på min Yamaha F80B fra 2009, var olja melkefarget grønn. Har lest meg opp på at dette skyldes vann i olja, men også at det ikke nødvendigvis er så skadelig da smøreegenskapene opprettholdes ved litt innblanding av vann. Jeg vurderer å skifte simringen som jeg kan se innenfor trustskiva på propellakslingen.

Har noen på forumet erfaring med dette? 1. Er det vanskelig å skifte simringen? 2. Hvor får jeg kjøpt simringen?

Ser fram til svar, dette er mitt første innlegg på forumet.

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...