Jump to content

Tips ønsket ved helårsbruk (Pioner 14)


ReneNorge

Recommended Posts

Som tittel sier kan jeg tenke meg å få noe tips ved helårsbruk av båt.

 

VI har en flytebrygge rett utenfor huset og jeg hadde planlagt å ta båten ut av vannet ila oktober. Båten er en 14 fot pioner med Evinrude 25HK. Jeg vurderer likevel å ha båten på sjøen hele året (det finnes mange fine dager om vinteren selv på Vestland). 

 

Båten er selvlensende og ligger på et godt beskyttet sted. Jeg ser derfor vær og vind ikke som utfordring?

 

Planen min er å dra den opp i oktober og vaske båten / fjerne alt som har grodd på bunnen samt skylle motor med ferskvann for å deretter setter den ut igjen. Jeg lurer da på følgende:

 

- Skal jeg gjøre noe med batteriet? Den er i god stand for øyeblikket så jeg hadde egentlig ikke tenkt å gjøre noe med den.

- Skal jeg kjøre en konserverings program (Evinrude) på motor når jeg setter den ut igjen? Muligens at det går en måned eller 2-3 før jeg bruker båten igjen. 

- Skal jeg sy sammen en konsolltrekk eller går det fint å la ekkolodd og utstyr være utstatt for elementene/frost (jeg kan fjerne displayet til ekkolodd)

- Må jeg gjøre noe med bensin/olje (kjører E98 med stabilisator i tillegg og XD100 olje)

- Noe mer?

Link to post
J-Å skrev 34 minutter siden:

Jeg har hatt tilsvarende båt liggende ute i flere år uten noen tiltak.

 

Det eneste var at jeg pleide å ha bensintanken ganske full. 

 

Det kan også være utfordring med snø og is i selvlensingen. Min båt er konstruert slik at vannet renner over akterspeilet uten at motoren drukner, når den er vippet opp.

Ikke noe poeng å ha full bensintank (ref. tidligere tråder), derimot kan det være lurt å kjøre motoren tom for bensin om det går lang tid mellom hver gang den brukes.

Link to post
J-Å skrev 1 time siden:

Det eneste var at jeg pleide å ha bensintanken ganske full. 

 

Lazyjack skrev 45 minutter siden:

Ikke noe poeng å ha full bensintank

 

Jeg også prøver å holde tanken så full som mulig. Ikke på grunn av kondens, men for å sørge for at båten er klar til bruk til enhver tid. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
mons skrev 34 minutter siden:

Trekk er bra og selvlensing mindre bra.

Vel, det spørs veldig på lokalitet. Vår båt lå på Fedje tidligere. Der er det mye vind, lite snø, og sjelden minusgrader.  Alt som kan blåse bort er stort sett blåst bort før november er over. Inkludert trekk og presenninger. Folk som fortøyde med karabinkroker opplevde at disse ble strukket ut. Men altså veldig lite problemer med åpne båter, så lenge de var godt fortøyd.

Link to post

Takk for tipsene!

 

båten er produsert i 2020 så den er ikke så gammel. 
 

båter ligger rett utenfor så jeg kan ta en titt med jevne mellomrom dersom det snør mye (ikke så problematisk på Askøy). 
 

Skal få tak i et trekk for å beskytte utstyr.

 

tanken er fylt med 98 (E5) så det ordner seg sikkert det og. 
 

da gjenstår det bare å dra inn juletorsken ;) 

Link to post

Hvis det kommer en kuldeperiode så la motoren stå ned i sjøen. Det føles feil, men er den rette måten å gjøre det på i følge en del manualer.

 

Sørg for at i alle fall basen til ekkolodd/ kartplotter ikke står utsatt for elementene. 

 

Kondens i bensin på båt som er i bruk har jeg ikke opplevd. Selv ikke på høst med temp svigninger. Men jeg skal montere vannutskiller før båten går på vannet for vinteren. 

 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Grand Banks jr skrev 1 minutt siden:

Hvis det kommer en kuldeperiode så la motoren stå ned i sjøen. Det føles feil, men er den rette måten å gjøre det på i følge en del manualer.

Jeg har sett dette rådet, men jeg har aldri helt forstått begrunnelsen. Jeg har motorer som står på land oppvippet i kuldegrader. Gjerne etter å ha vært kjørt gjennom med ferskvann, uten frostvæske. Og jeg har aldri hatt problemer med frostskader. Så hva er forskjellen når motoren står oppvippet på en båt på sjøen? Er det helt kortsiktig, at vannet kan fryse like etter bruk?

Link to post

Jeg vet ikke helt begrunnelsen. Noen sier at det kan samle seg regnvann i propell/ girhus som ikke blir drenert ut når motor er vippet opp, med dertil frostsprengning ved sterk kulde.

 

Ved gjennomkjøring av ferskvann på land er jo motor tiltet ned, og den tømmer seg fort. Så det er jo slik sett ikke ferskvann i motor etter gjennomkjøring.

 

Jeg har alltid tiltet opp motor før. Har heller ikke opplevd problemer. Men som sagt er det flere manualer som sier at motor skal være tiltet ned i kulde.

 

Mulig noen andre kan dele erfaringer eller kunnskap om hvorfor.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Grand Banks jr skrev 31 minutter siden:

Jeg vet ikke helt begrunnelsen. Noen sier at det kan samle seg regnvann i propell/ girhus som ikke blir drenert ut når motor er vippet opp, med dertil frostsprengning ved sterk kulde.

Ja, hvis det snør ned i en propell med eksosutløp, så kan det kanskje legge seg is der. Men da gjelder det jo også motorer som står utendørs på land. Da blir det luke i kaien min, så jeg kan tilte ned motoren på båten som står der.

Link to post

Snøen er vel ikke noe problem, men jeg tipper du har det omtrent slik jeg på Sørlandet har det: Den ene dagen kan det regne, og senere sludder, så bli kulde på natten og dagene etter?

 

Som sagt har jeg ikke opplevd frostsprengning, men har tatt til etterretning det som er delt her inne fra noen manualer. De fleste påhengere har vel stort sett lik løsning mtp eksos i propell og mulig vann som kan bli stående?

 

Ellers har jeg heller ikke opplevd det problematisk å få snø i båten. Heller ikke tung snø. Men så har jeg ikke selvlensende båt heller..

 

Men har måtte følge godt med på slike dager med Sørlandsvintere der det kommer en halvmeter på en dag, og gjerne med regn dagen etterpå. Den snøen blir TUNG., og må vekk.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
J-Å skrev for 9 timer siden:

Jeg har motorer som står på land oppvippet i kuldegrader. Gjerne etter å ha vært kjørt gjennom med ferskvann, uten frostvæske. Og jeg har aldri hatt problemer med frostskader.

Det er fordi stammedreneringen på de motorene er åpen, som den skal være.

Dersom stammedreneringen er tett eller nesten tett samler det seg mer vann i stammen og dermed i noen tilfeller nok til å "sprenge" stammen.

Kjører du ferskvann gjennom påhenger på land på vinteren vil jeg anbefale at du følger med på at stammen renner tom etter du har stoppet vannet. Så vippe opp motoren. 

At det er lunk i motoren når du holder på med dette er selvfølgelig en fordel...

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...