Jump to content

Hvilespenning faller på startbatteri


HiWard

Recommended Posts

Jeg opplevde i dag for andre gang på kort tid å ikke få start på motor, en VP 5.7GXi (V8 bensin). Virker som om batteriet har en start av motor i seg, men ikke to..
 

Det som skjer, er at voltmeter viser 12.9V på startbatteriet. Når jeg vrir om tenningen drar starter rundt, men motor tenner ikke. Voltmeter viser deretter 12.4V (tenning av). Jeg vet fra sist gang dette skjedde at det ikke er nok til å få start på motor. Fikk start til slutt ved å parallellkoble inn forbruksbatteriet, men det var bare så vidt.
 

Når motor går, viser voltmeter 13.8-14.4V, noe som vel indikerer at dynamoen fungerer som den skal(?).
 

Batterispenningen på startbatteriet oppgis til å være det samme av både et voltmeter i dash (VP EDC), victron smartshunt (aux inngang, har ikke shunt på starteren!) og NMEA, så disse tallene tar jeg for forholdsvis god fisk. Har ikke målt spenning på batteripolene ved start.


Batteriet er 3 år gammelt, er det i ferd med å tanke for seg?

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post
J-Å skrev 5 minutter siden:

Det ser ikke så bra ut, men det finnes jo forskjellige metoder for å friske opp "halvdøde" batterier. For eksempel har noen ladere har en egen "recondition" setting.

Ja, jeg har noe slikt på en Victron-lader jeg har liggende. Båten går i opplag til uka, så da skal batteriene ut.

 

For å si det slik: At batteriet er defekt er kanskje det lykkeligste utfallet her :)

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post

Spenningen før du starter er 12,9 volt. Har batteriet stått lenge siden oppladet, eller er dette kort tid etter lading? Har cellene hatt vann over metallgitrene hele tiden siden de ble kjøpt? For levetiden er det også viktig at spenningen aldri er under 12,4 volt i mange timer før lading igjen. 

Ta med batteriet til selgeren og be dem teste det. Med riktig vedlikehold bør det vare lenger enn tre år. 

Link to post
Pedaltom skrev 17 minutter siden:

Spenningen før du starter er 12,9 volt. Har batteriet stått lenge siden oppladet, eller er dette kort tid etter lading?

Dette var flere dager etter lading, men før jeg startet motor første gang. Jeg kjørte ikke lenge og lå på svai et par timer før jeg forsøkte å starte igjen. Batteri viste da 12.9V, men fikk ikke start og spenning gikl raskt ned til 12.4V

 

Pedaltom skrev 36 minutter siden:

Har cellene hatt vann over metallgitrene hele tiden siden de ble kjøpt?

Batteriet er en lukket konstruksjon, tror ikke det er mulig å sjekke vannivå eller etterfylle.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post

Am.cars har på bensin V8, batteri på rundt 80 Ah. 70 Ah skulle være OK. Om batteriet ditt detter i kjeller'n på ett startforsøk, så er batteriet defekt. Om du går i batteributikken og kjøper batteri, ta med multimeter. Hvilespenningen bør ikke være under 12,6 V. Fylle vann på et dødt batteri er som å piske en død hest. Ladespenning på 12,4 V er ok om du kjører lenge. Hvis ikke, bør ladespenningen opp i 12,7 V minimum på maks.

Link to post
Hulda skrev 3 minutter siden:

Am.cars har på bensin V8, batteri på rundt 80 Ah. 70 Ah skulle være OK. Om batteriet ditt detter i kjeller'n på ett startforsøk, så er batteriet defekt. Om du går i batteributikken og kjøper batteri, ta med multimeter. Hvilespenningen bør ikke være under 12,6 V. Fylle vann på et dødt batteri er som å piske en død hest. Ladespenning på 12,4 V er ok om du kjører lenge. Hvis ikke, bør ladespenningen opp i 12,7 V minimum på maks.

Jeg har to av disse i parallell og de har klart jobben frem til nå, så noe må ha skjedd med ett eller begge tenker jeg. Dynamo setter opp spenning på mellom 13.8-14.4V og det må jo gå strøm fra dynamo om den klarer å sette opp en spenning, er det ikke slik?

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post

Formelen er U=R*I.  Mao, det blir ingen spenning (U) uten motstand (R). Så det er trikset. Om du har en ukjent motstand i kretsen, så blåser dynamoen spenningen opp i maks. Men det forteller ikke om det går strøm (I) inn på batteriene.

 

Dog, når spenningen faller signifikant på ett startforsøk, gir det indikasjon på at batteriet ikke holder eks. 75 Ah lenger, men kanskje ikke mer enn 20 Ah grunnet defekte (sulfaterte) celleplater. 

 

Et friskt, nykjøpt startbatteri burde ta 10 år på strak arm før det konker. I dag har jeg en 6,2 liter diesel og en 3 liter diesel som starter tvert på mer enn 10 år gamle batterier.

Link to post

Om jeg nå likevel må erstatte batteriene; er det noen åpenbare fordeler ved å kjøpe to nye og koble disse parallelt (slik som de er nå), eller er det like greit å gå for ett batteri som er litt større? Skal brukes til start av motor, baugpropell og ankervinsj, har eget lithuimbatteri til forbruk.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post
Hulda skrev 9 minutter siden:

Kjøp deg ett batteri på ca. 170 Ah.

Så stort batteri tror jeg ikke jeg får plass til... Jeg tenkte kanskje på et Sønnak Powerline SA1000 100Ah eller noe lignende. Jeg spar ikke noe penger vs å kjøpe to mindre batterier, men jeg slipper å koble dem sammen og sparer noen kg vekt. Slipper kanskje også at det ene batteriet drar med seg det andre om noe skulle gå galt. Baugpropell og vinsj brukes forholdsvis lite og alltid med motor i gang.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post
J-Å skrev 3 minutter siden:

De fleste har vel bare ett startbatteri, men mange har eget batteri for baugpropell og ankervinsj.  Da har kan en jo også ha en bryter som parallellkobler for nødstart. Men det krever jo et litt mer komplisert ladeopplegg.

Jeg kan parallellkoble inn forbruksbatteriet, det var det som fikk meg hjem i går. Var litt spent siden det er et lithiumbatteri, men BMS skal jo sørge for at man ikke trekker mer strøm fra det enn det klarer å gi. Har også en slik boosterpack, det var plan C.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post
J-Å skrev Just now:

Ja, da klarer du deg jo bra. Men vær klar over at en BMS vil normalt ikke strømbegrense, den vil kutte helt en stund,  hvis strømmen blir for høy. Likevel går det gjerne bra med nødstart, spesielt hvis en lar batteriene ligge parallellt litt, for da vil et toppladet litiumbatteri lade opp startbatteriet litt. 

Det er sant, jeg kunne nok ventet litt og latt lithiumbatteriet lade opp startbatteriet en stund i stedet for å dra starteren på den parallelkoblede batteribanken. Skal huske på det til neste gang.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...