Sommer2022 Startet 5.Oktober.2023 Link til dette innlegget Startet 5.Oktober.2023 (redigert) Garmin har jo selvsagt ikke koplingsskjema for å bruke en Geonav SA-103 antenne på en garmin plotter så her må jeg ut å be om litt hjelp :) Plus og minus er greit Data inn og data ut: Fra GPS`en har jeg input + og -, samt output + og - Skal jeg bruke + eller - ? Og hva er den orange til? (Accessory on signal) den har jeg jo ikke på gps`n Er det noen kloke hoder som kan hjelpe? Øverst: klippet fra Garmin Midt: Pinout på kablen til plotteren Nederst: Pinout på antennen (hvordan kople denne kablen til plotteren) Redigert 5.Oktober.2023 av Sommer2022 Lagt til beskrivelse/forklaring til bilde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 5.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2023 Det var lite info på nett om denne antennen. Jeg ville prøvd å koble en Data out(Tx) på antennen til Input+ på plotteren, og koblet Input- på plotteren til Ground. Hvis det trengs data motsatt vei også - Plotter output+ til Data in på antennen. Hvis det ikke virker, så kanskje Orange må kobles til Power+ for å slå den på ?? Sitér dette innlegget Link to post
Sommer2022 Svart 5.Oktober.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2023 36 minutes ago, J-Å said: Det var lite info på nett om denne antennen. Jeg ville prøvd å koble en Data out(Tx) på antennen til Input+ på plotteren, og koblet Input- på plotteren til Ground. Hvis det trengs data motsatt vei også - Plotter output+ til Data in på antennen. Hvis det ikke virker, så kanskje Orange må kobles til Power+ for å slå den på ?? Tenker du motsatt nå? Det er ingen orange ledning på antennen… (la til litt beskrivelse av bildene i original posten) Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 5.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2023 Sommer2022 skrev 24 minutter siden: Tenker du motsatt nå? Det er ingen orange ledning på antennen… (la til litt beskrivelse av bildene i original posten) Ja, se bort fra det jeg skrev om orange, det er bare for Garmin antennen. Men det generelle er altså å koble output+ til input+, og koble input- til ground(powersupply-), hvis det ikke er noen output- å koble den til. Output- skal vanligvis ikke kobles til ground, men det kan evt. prøves, Sitér dette innlegget Link to post
Sommer2022 Svart 6.Oktober.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2023 Da fungerte det:) Pluss og minus til antennen Output minus fra antennen til fellels minus Output plus fra antennen til data in på plotteren Takk for hjelpen @J-Å👍 Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 6.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2023 Veldig hyggelig at du fikk det til. NMEA 0183 er en skrøpelig standard, men samtidig ganske tolerant for forskjellige kombinasjoner av "differential" og "single-ended". Her er litt mer info om det har interesse: https://actisense.com/wp-content/uploads/2021/01/Everything-you-need-to-know-about-NMEA-0183-1.pdf Som du ser kan det å koble output minus til power minus i noen tilfeller føre til varmgang. Derfor anbefalte jeg det i utgangspunktet ikke. Mens i noen tilfeller (ditt?) må denne forbindelsen være der. En mulighet for å redusere varmgang kan være å koble en 120 ohm motstand mellom output minus og power minus. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.