Jump to content

Garmin GPSMAP med Geonav ekstern gps antenne

Sommer2022

Recommended Posts

Garmin har jo selvsagt ikke koplingsskjema for å bruke en Geonav SA-103 antenne på en garmin plotter så her må jeg ut å be om litt hjelp :)

Plus og minus er greit

Data inn og data ut: Fra GPS`en har jeg  input + og -, samt output + og -   Skal jeg bruke + eller - ?

Og hva er den orange til? (Accessory on signal) den har jeg jo ikke på gps`n

Er det noen kloke hoder som kan hjelpe?

Øverst: klippet fra Garmin

Midt: Pinout på kablen til plotteren

Nederst: Pinout på antennen (hvordan kople denne kablen til plotteren)

image.png.f1d8c2a543e19bb229d6664abfcb6ad1.png

Redigert av Sommer2022
Lagt til beskrivelse/forklaring til bilde (see edit history)
36 minutes ago, J-Å said:

Det var lite info på nett om denne antennen.  Jeg ville prøvd å koble en Data out(Tx) på antennen til Input+ på plotteren, og koblet Input- på plotteren til Ground. Hvis det trengs data motsatt vei også  - Plotter output+ til Data in på antennen.  Hvis det ikke virker, så kanskje Orange må kobles til Power+ for å slå den på ??

Tenker du motsatt nå?  Det er ingen orange ledning på antennen…

(la til litt beskrivelse av bildene i original posten)

Sommer2022 skrev 24 minutter siden:

Tenker du motsatt nå?  Det er ingen orange ledning på antennen…

(la til litt beskrivelse av bildene i original posten)

Ja, se bort fra det jeg skrev om orange, det er bare for Garmin antennen. Men det generelle er altså å koble output+ til input+, og koble input- til ground(powersupply-), hvis det ikke er noen output- å koble den til. Output- skal vanligvis ikke kobles til ground, men det kan evt. prøves,

Veldig hyggelig at du fikk det til.  NMEA 0183 er en skrøpelig standard, men samtidig ganske tolerant for forskjellige kombinasjoner av "differential" og "single-ended". Her er litt mer info om det har interesse:  

https://actisense.com/wp-content/uploads/2021/01/Everything-you-need-to-know-about-NMEA-0183-1.pdf

Som du ser kan det å koble output minus til power minus i noen tilfeller føre til varmgang. Derfor anbefalte jeg det i utgangspunktet ikke. Mens  i noen tilfeller (ditt?) må denne forbindelsen være der.  En mulighet for å redusere varmgang kan være å koble en 120 ohm motstand mellom output minus og power minus. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...