Jump to content

Hekkanker seilbåt - bruke el. genoavinsj som ankervinsj

toholthe

Recommended Posts

Hei,

er det noen som har erfaring med å bruke elektrisk genoavinsj som ankervinsj for hekkanker. Tenker da å montere ankerdavit bak som jeg ville gjort om jeg skulle montert vinsj akter, men droppe vinsjen. Blytau til anker trekkes opp ved bruk av elektrisk genoavinsj. 

Det er ikke ofte vi ligger med baug mot fjellet, men det er fing å kunne ha muligheten. Hvordan ungår dere i så fall griseri i cockpit og hvor gjør man av blytauet på en fornuftig måte?

Fordelene er jo meget enkel/ingen installasjon, mindre vekt bak og en ting mindre å vedlikeholde.

• 1 år senere...

Flere som har testa ut dette i praksis? Ideen virker jo veldig god på seilbåt om man allerede har genoavinsj.

Har en Hanse 320 (5,2tonn).

Tenker å montere ankerrulle akter, og vinsje opp ankeret (15-20kg Bruce) vha 12mm blytau på genoavinsj, og elektrisk vinsjhåndtak (WinchRite). Vil da få kunne får plass til snaut 1,5m kjetting mellom blytau og anker.

Noen med erfaring?

Har ikke erfaring. Men å ha >30 kg blytau i cockpit pluss anker er ikke noe jeg kommer til å praktisere. Men det går an. Jeg skjønner for så vidt ikke denne hangen til blytau. Jeg ville heller brukt en daumann. 

Kjetil-Fenix skrev for 13 timer siden:

Har en Hanse 320 (5,2tonn).

Tenker å montere ankerrulle akter, og vinsje opp ankeret (15-20kg Bruce) vha 12mm blytau på genoavinsj, og elektrisk vinsjhåndtak (WinchRite). Vil da få kunne får plass til snaut 1,5m kjetting mellom blytau og anker.

Noen med erfaring?

Oppe i tråden sier @Bitteliten at 'HR leverer dette'. Antar han mener leverer el-vinsj.

Jeg hadde før en 34 fots 3/4-tonner med 10 kg bruce og ankarolina. Det dro jeg greit for hånd. A-lina var ikke sterk nok når vi fikk kuling inn fra siden. 6 mm kjetting ville vært bedre, den er heller ikke så tung, du løfter jo bare noen meter ad gangen.

Ulempen med vanlig genoavinsj er utvekslingen. du kommer til å sveive deg i hjel, det er lett, men mange runder for å få inn 30 meter. Nå har jeg 36 fot bavaria, med el winsj bak men 15 kg vulkan på kjetting foran, det drar jeg greit for hånd (vi er to ombord).

Så prøv først om du klarer det for hånd, jeg kjenner ikke din alder, BMI osv. El vinsj eller el-vinsjhåndtak kan vel snurre mye fortere enn du sveiver, men det blir jo klønete å operere, trekke inn slakk og kjøre vinsj / holde håndtak. Det er en grunn til at det installeres dedikert ankervinsj om man ikke klarer det manuelt rett opp. Om du er alene er jo el-vinsj å foretrekke i stedet for å surre med genoavinsj.

Hulda skrev for 8 timer siden:

Har ikke erfaring. Men å ha >30 kg blytau i cockpit pluss anker er ikke noe jeg kommer til å praktisere. Men det går an. Jeg skjønner for så vidt ikke denne hangen til blytau. Jeg ville heller brukt en daumann. 

Takk for alle svar.

Bruker daumann (8kg) i tillegg. Grunnen til blytau er muligheten for å ligge på svai. Da er det jo viktig at all slakk på tauet synker. (Har nå vinsj verken foran eller bak.)

Jonas78 skrev for 6 timer siden:

Ofte er jo tauet både vått, gjerne litt brennemaneter som blir nevnt ovenfor og ikke minst full av mudder. Dette er noe som jeg ikke hadde ønsket å ha på vinsjen og i cockpit. 

Ja, det vil jo bli en ulempe. Men vinsjen står langt bak i cockpit. Håper også at en del vannet klemmes ut der tauet brekkes over rulla på ankerrulla. 

Code0 skrev for 5 timer siden:

Oppe i tråden sier @Bitteliten at 'HR leverer dette'. Antar han mener leverer el-vinsj.

Jeg hadde før en 34 fots 3/4-tonner med 10 kg bruce og ankarolina. Det dro jeg greit for hånd. A-lina var ikke sterk nok når vi fikk kuling inn fra siden. 6 mm kjetting ville vært bedre, den er heller ikke så tung, du løfter jo bare noen meter ad gangen.

Ulempen med vanlig genoavinsj er utvekslingen. du kommer til å sveive deg i hjel, det er lett, men mange runder for å få inn 30 meter. Nå har jeg 36 fot bavaria, med el winsj bak men 15 kg vulkan på kjetting foran, det drar jeg greit for hånd (vi er to ombord).

Så prøv først om du klarer det for hånd, jeg kjenner ikke din alder, BMI osv. El vinsj eller el-vinsjhåndtak kan vel snurre mye fortere enn du sveiver, men det blir jo klønete å operere, trekke inn slakk og kjøre vinsj / holde håndtak. Det er en grunn til at det installeres dedikert ankervinsj om man ikke klarer det manuelt rett opp. Om du er alene er jo el-vinsj å foretrekke i stedet for å surre med genoavinsj.

Har du 15kg dregg + kjetting du trekker får hånd?

WinchRite skal yte 110Nm, og opptil 120rpm begge retninger, så det burde være mulig å få heist dreggen kjapt. Det vil vel bare være en lengde tilsvarende dybden + litt til som vinsjes opp. Resten tas for hånd.

Jeg har nå 10kg Bruce-anker, og så 5m 8mm kjetting (6kg) festa til ankarolina, og daumann (8kg). Dette går greit å trekk for hand. Men som du sier kan det bli for lite ved sidevind når man ligger med baugen mot land. Tanken nå er derfor å øke til 15kg (evt 20kg) Bruce, og så 1,5m (som er avstand genoavinsj-hekk) 13mm kjetting (6kg) på blytau + evt daumann (8kg). Denne løsningen bør ved stabilt sommervær også gjøre det forsvarlig å ligge natta over på svai, noe som får oss vil kun vil være aktuelt 2-3ggr/sesong. Ellers ligger vi til land med baugen eller sida, eller i havn. 

Jeg har orginalt et opplegg for hekkanker og ankervinsj, men er av ulike årsaker ikke i bruk nå.  Hvis jeg ønsker å ligge med baugen mot berg eller kai, så hender det at jeg bruker baugankeret som hekkanker - kjettingen er forlenget med tau, så det er rimelig trivielt å strekke tauet til kryssholt i hekken.  Andre ganger bruker jeg hekkanker i tillegg til bauganker for å få baugen orientert mot dønninger når vindretningen ikke er helt i samsvar, da pælmer jeg hekkankeret over ripa og fester i kryssholt.

Dersom baugankeret er brukt som hekkanker, så snur jeg bare båten rundt og trekker det inn med ankervinsjen i baugen.  Dersom det orginale hekkankeret er brukt, så trekker jeg det like greit for hånd - 15 kg anker og bare tau, ikke noe kjetting eller blytau.  Det hender at jeg bruker vinsjen i cockpit (som er elektrisk, men strømmen har jeg stort sett koblet bort) til å stramme til tauet, men aldri for å trekke opp ankeret.  Er det for mye vind så bruker jeg stort sett motor og tålmodighet for å komme meg nærmere ankeret.

Gjørme og brennmanettråder er det lite av i Middelhavet, heldigvis.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

toholthe skrev On 6.10.2023 at 14.34:

Tenker da å montere ankerdavit bak som jeg ville gjort om jeg skulle montert vinsj akter, men droppe vinsjen. Blytau til anker trekkes opp ved bruk av elektrisk genoavinsj. 

Har  20kg org Bruce i begge ende kjetting  forut og blytau akter samme vekt som Hulda.

Er enig med @Hulda bruk synke tau og en 20kg daumann, sjekk bruddstyrken på tauet.

Vil også anbefal  å ligge på svai trekk tauet fram til baugen og sett fast jeg pleier å si 3 X dybden er et bra utgangspunkt.

Det vanlige er noen meter med kjetting, men ikke nødvendig med en tung daumann.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

@toholthe Litt beskjedent gjør jeg deg oppmerksom på at min ankervinsj tråd nå ligger på forsiden. Du var vel innom der du også :-) 

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

11 hours ago, Code0 said:

Kjetting er lurt for å beskytte tauet mot gnaging,

... særlig i strøk med skarpe vulkanske bergarter.  Dette har jeg sure erfaringer med :-)

Men ellers, når man ligger med baugen mot land, så kan det være ønskelig med et par meter med elastisitet i hekkankringen, slik at båten kan holdes et stykke unna land (og dermed takle f.eks. plutselige hekkbølger fra passerende tullinger), men slik at det allikevel er mulig å trekke den nært nok til at det er enkelt å hoppe inn/ut ved behov.  En grei måte å fikse slik elastisitet på er gjennom tyngde, enten det er en daumann, blytau eller kjetting.

I baugen har jeg nå som sagt kombinasjon av kjetting og tau.  En ting jeg har vurdert er å feste noen flyteelementer på ankertauet, for å sikre at det ikke ligger å subber langs sjøbunnen, og dermed redusere både slitasje og mengde med gjørme/sand man drar ombord sammen med tauet.   I enkelte strøk er det til og med allminnelig å bruke flytebøyer for å løfte ankerkjettingen opp fra sjøbunnen ... https://blog.noforeignland.com/floating-your-chain-in-the-atolls-a-counterintuitive-anchoring-technique/

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Betyr det at du ligger på svar med 17tonn med 20kg Bruce på tau?

Ang synketau, kjenner ikke til det.

Ser ut til å være noe som selges til fiskredskap. Hva er fordelen med synketau i forhold til blytau som feks dette: 

https://www.boatlab.no/products/robline-ankertau-med-bly-amp-kovs-12mm-hvit-50m-1900-kg?&utm_source=google&utm_medium=organic&utm_campaign=BoatlabNO&utm_content=Robline%2C Ankertov med bly %26 kovs 12mm Hvid 50m%2C 1900 kg&currency=NOK&gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMI45Gu0r_7iwMV_gqiAx0LEwPYEAQYBSABEgIn-_D_BwE

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...