Bikkjebåt Startet 10.Oktober.2023 Del på Facebook Startet 10.Oktober.2023 Noen som har erfaring med å ta bort ferskvannskjøling på en vp md17 d båten går i ferskvann og sirkulasjonspumpa er defekt. Enkleste blir å kjøre sjøvann rett i motoren. Må jeg skifte termostat? Kan jeg bruke samme manifoil? Er det noe annet jeg må tenke på Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 10.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2023 Om båten går i ferskvann vil du vel ikke kunne få sjøvann rett i motoren. Termostat med lavere temperatur benyttes når en får sjøvann rett i motoren for og unngå saltavleiring. Dette er vel neppe noe problem om båten går i ferskvann. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 10.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2023 Muligens en plugg som skal fjernes ved termostaten ? Ved direktekjøling bør termostaten ha bypass, slik at eksoskjøling opprettholdes, Sitér dette innlegget Link to post
Konas båt Svart 10.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2023 (redigert) Første spørsmål er om motor er bygget for å kunne direkte kjøles. Da blir det sjøvannspumpen som skal sørge for sirkulasjon. Holder det å koble utenom varmeveksler og blinde uttak til ekspansjonstank? Ville nok byttet den defekte sirkulasjonspumpen. Bruk av kjølevæske har flere fordeler, riktig drifts tempetatur, forhindre korrosjon og frostskader. Redigert 10.Oktober.2023 av Konas båt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bikkjebåt Svart 11.Oktober.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Oktober.2023 blir vel innsjøvannskjøling da :-) vp er vel egentlig bygd for å kjøles direkte så det går nok fint, men det med korresjon er et godt poeng. har heldigvis en vinter å bestemme meg på. Sitér dette innlegget Link to post
Bikkjebåt Svart 11.Oktober.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Oktober.2023 termostaten har bypasss da dette vannet går til bake til varmeveksler, det vi kjøres direkte til eksosbend etter ombygging Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 11.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2023 MD 17 ble levert som sjøvannskjølt / direktekjølt orginalt. Skal gå greit å bygge om disse. Bare bytt termostat. Sitér dette innlegget Link to post
Pedaltom Svart 12.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2023 Hvis motoren bare skal gå i ferskvann er det vel det beste å beholde termostaten fra ferskvannskjølingen. Selv om du kanskje har original VP ferskvannskjøling kan du kanskje få noen tips fra instruksjonene for installasjon av ettermontert ferskvannskjøling på din motor: https://www.martec.se/farskvattenkylningar/martec/martec-volvo-penta/martec-vp-md-3-17.html Martec har vel også elektrisk sirkulasjonsmotor som reservedel hvis det var sirkulasjonsmotoren din som lekker. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.