Jump to content

Tips om firmaer som renoverer gamle fritidsbåter?

Sofaseileren

Recommended Posts

Marinreparatørene, den marine miljøorganisasjonen jeg leder, trenger en større arbeidsbåt til bruk til ROV-båt og lettere jobb i sjøen. Fordi vi har et begrenset arbeidsområde, (Indre Oslofjord) og i større grad trenger noe stabilt, men gode fasiliteter innendørs, vurderer vi å prioritere vekk fart, og ser på mulighet for å modernisere / renovere en eldre kombisjark, type Viksund 770 eller lignende.  I en slik renovering ligger bytte av motor, (Vi ser på eldrift) all elektronikk / elektrisk og noe ombygging og tilpassing av interiør, samt en del modifiseringer av eksteriør.  Båten skal utrustes med ganske avanserte løsninger for registrering av bunnforhold og øvrig proffesjonelle navigasjonsløsninger. Dette er en arbeidsbåt, så kravene til finish er lavere enn for en fritidsbåt, mens kravene til holdbarhet / solide løsninger er større. 
Det er selvsagt ikke billig, ikke minst fordi vi ikke har kapasitet til å gjøre noe selv, men vi har mulighet for ekstern finansiering, og det er få gode nye alternativer  til det vi ønsker oss.  Nå setter jeg opp en prosjektskisse for å kunne vurdere om dette er liv laga.
Firmaer som innstallerer drivlinje og elektro/ elektronikk finnes jo der, men jeg jeg ikke har funnet er firmaer som tar på seg renoveringsarbeid og ombygging på skrog og interiør. Vi er avhengig av et etablert firma og ikke noen som tar på seg en jobb på si, med betaling rett i lomma.
Kjenner noen til firmaer som jobber med dette, og som i tillegg er seriøse og til å stole på?

Hva er filosofien med å kjøpe gammelt ræl og renovere? hvorfor gå for eldrift der det ikke finnes billige standard løsninger? Et firma skriver timer med gaffel så dette vil bli et hinsides dyrt prosjekt! i steden for en båt med rund hekk ville jeg valgt en tverskotting med stort akterdekk for ROV!  Ville valgt en båt med tradisjonelt opsett og en liten pålitelig dieselmotor! Er det snakk om dykkere i tillegg til ROV?

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...