Jump to content

Oppbevaring båtputer ombord skjærgårdsjeep

Ålesunder

Recommended Posts

Jeg har en Askeladden 475. Den har oppbevaring i styrekonsoll der jeg tror jeg kan få plass til putene når båten ikke er i bruk, men vil ikke ødelegge de. Tungvint å måtte ta de med hjem hver gang, men gjør selvsagt dette når den står på vinterlagring. Er det noen som har noen tips?

Viktig med god lufting for å unngå sopp. Selv har jeg erfart (i nokså tørre Telemark) at det ikke går veldig lang tid før puter og (oppblåsbare) redningsvester får sorte soppsporer når de oppbevares i skott som har to stk 7 cm diameter lufting med lamelldeksel.

Min erfaring er at det også blir mugg under trekket. Om morgenen så stiger tempen fort. Under trekket er det kanskje fuktig og 10 grader, så øker det plutselig til 20 utenfor. Temp i vannet spiller også inn. Har du mulighet til å montere en solventilator vertikal på konsollen, og borer opp 3" hull på motsatt side, først da er du reddet. Jeg har en sånn over senga foran i kabinen. Aldri fukt i dyner, uansett vær.

Jeg lagret RIBen ute i vinter på Østlandet (solgt). Den har også ligget i Bergen før jeg kjøpte den. Det var en del sopp i styrekonsollen, og ila vinteren under heltrekk med det jeg trodde var god lufting, så ble det en del sopp. Gikk greit å få av og pent igjen, men nei: Jeg ville tatt med putene hjem.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...