snekkerbod Startet 18.Oktober.2023 Del på Facebook Startet 18.Oktober.2023 Tidligere var det forhandler som har gjennomført service, og jeg vet ikke hvilken kvalitet som var brukt da. Håper å bruke semi-syntetisk pga pris. Vil det være noen utfordring å gå for semi syntetisk (i i riktig kvalitet), hvis feks forhandler tidligere har brukt hel-syntetisk? Det er første gang jeg skal ta service på min DF140 selv. Jeg har tidligere bare hatt 2t motorer og tatt service på disse, da har ikke dette vært noen problemstilling. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
HiWard Svart 18.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2023 Sjekk brukerhåndboka, der skal det stå hva slags kvalitet oljen skal ha. Slik jeg har forstått det, er det ikke noe problem å blande helsyntetisk med delsyntetisk, men det kan sikkert noen andre her bekrefte/avkrefte. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post Share on other sites More sharing options...
Ålesunder Svart 18.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2023 Går bra så lenge du velger riktig kvalitet. Står for eksempel 10W-40 sammen med en API rating i manualen du bør følge. Største fordelen med syntetisk er den holder på kvaliteten mye lenger en mineralsk olje, men kjører du lite og skifter årlig så vil den fordelen sikkert ikke være så stor. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
snekkerbod Svart 18.Oktober.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Oktober.2023 Flott. Takk for klare svar. Da blir det 10W-40 delsyntetisk. Motoren snurrer vel maks 50 timer i sesongen og jeg bytter olje og filter hver høst. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
abbor Svart 18.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2023 Suzuki sin egen motorolje er delsyntetisk. Bruk en olje som har NMMA FC-W sertifisering. Eksempelvis denne https://www.telmo.no/10w-40-fc-w-delsyntetisk-4?parent=10504 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 18.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2023 Jeg bruker stort sett kun denne. De fleste utenbordsmotorer skal ha 10W-30. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
abbor Svart 18.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2023 Den du viser er utgått og erstattet av denne https://www.biltema.no/batutstyr/batmotor/motorpleie/motorolje/firetakts-pahengsmotorolje-10w-40-4-l-2000053359 Finner ingen info om den nye er semisyntetisk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 19.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2023 Hmm.. flaks at jeg har et par kanner av den gamle stående da Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.