Jump to content

Klage på båtkjøp - kjøpt fra privatperson


Torsen67

Recommended Posts

Hei. 

Jeg har satt opp en epost der jeg krever kompensasjon fra selger. Dette fordi det har dukket opp mange tekniske feil etter at båten er kjørt max 1 time i mitt eie. 

Selger lot en mellommann i sin marina gjøre det praktiske med visning og kontrakt. Båten er litt slitt og krever omsorg, men er utstyrt med nyere Volvo Penta diesel og drev fra 2006. Båt er fra tidlig 90-tallet. Fikk problemer med drevet med det samme, leverte den tilbake. Selger satte mekaniker på saken og jeg kunne hente den etter en uke. Så ble den stående ett par uker da jeg var opptatt med å selge min gamle båt, helst før vinteren. Det ordnet seg heldigvis i midten av september.

 

Da valgte jeg å kjøre ny båt til opplag. Underveis røyk en slange til tilt på drevet. Er automatisk tilt som endrer seg med farten. Slangen røyk i 22-23 knopp og da hørte jeg at gir/drev begynte å slite. Putrer videre i 4-5 knop og da oppstår det en stygg høyfrekvent lagerlyd i front av motoren, som er vanskelig å lokalisere. Men er vel en av hjulene som reimene går innom. Får båten på land og oppdager at det er saltvann under motoren. Ringer selger og får oversendt papirer/faktura fra hva mekaniker har gjort. Belg som ble montert i 2022 var ikke riktig festet (DPH-drev) så det var vann i knuta. Mekaniker gjør rent og monterer ny belg samt en del andre pakninger blir byttet på propellaksel, samt montert ny kon med tilhørende sliping. Men uten å bytte kryss og uten å sjekke tetning og lager inn mot motoren. Her har det lekket saltvann. Starter høres fin ut, men hva med dempeplate? Hva annet kan ha skjedd her? Altså motor må ut, ny tiltslange må på plass, motor/dempeplate må sjekkes. Jeg ser samtidig at en styresylinder lekker og tanken for trimflaps er tom. Oppdager samtidig også at dyr lensepumpe montert i 2022, der er ledningene klippet av. Elektrisk feil som har oppstått? Og så var det denne fæle lyden foran i motoren da.. Under vinterkonserveringa så gikk motor på tomgang i 45 minutter med drevpose. Når jeg ga ørlite gass så forsvant lyden, men jeg var på vakt for å skru av motoren hvis lyden skulle endre seg til det værre.

 

Selger så jeg aldri, men formidleren i havna ga meg nøkkelen. Jeg skjønte fort at han ikke kjente til båten og at selger aldri burde hatt båt. Noe selger selv har uttalt (coronabåt).

Jeg testet etter beste evne og fortalte at noe er galt med drevet. Dette ble som nevnt fikset senere. Ellers så alt ut til å virke. Men vanskelig å gjøre dette alene. Kjøre og samtidig ha hodet ned i motor-rom er ikke lett. Så ender jeg opp med masse feil pga slett arbeide fra to forskjellige mekanikere. Det er verdt å nevne at puter og seter ute i cockpit er slitne og må byttes, men til prisen jeg betalte så tenkte jeg det er greit.

 

Markedspris på båten, i god stand 2023 er ca 400-430.000

Jeg betalte 330.000 og hadde regnet med en båt til ca 380.000 når jeg var ferdig.

Nå ser jeg at jeg vil ende på i hvertfall 400.000 for å få den kjøreklar på sjøen, og det inkluderer en del egeninnsats. (knuter på drev og overhale styresylinder skal jeg klare selv.)

Da har jeg ikke så mye som tenkt på å trekke om putene engang.

 

Det er flere mangler jeg har tatt med i eposten enn det jeg nevner her, men jeg tenker dere skjønner tegninga. Jeg har skrevet en sakelig epost der jeg ønsker en kompensasjon på 50.000 NOK. Sier også at jeg ønsker å beholde båten, men ikke til den prisen jeg har betalt. Har forholdt meg saklig hele veien. Om han ønsker å se på det jeg ramser opp, så er han hjertelig velkommen til å ta en titt.

 

Er det innafor å spørre om kompensasjon? Er det noe jeg bør ta høyde for i en slik epost? Bør jeg kontakte advokat? Spørsmålene er mange..

 

NB: i finn-annonsen så sto det nevnt både "Meget velholdt" og "godt holdt". Ikke nevnt noen skader. Til og med skader slitasjer som var oppe i dagen.

 

Håper på saklige innspill. Hilsen en frustrert som er litt svett i panna nå:worry:

Link to post

kjedelig dette her,men er nok ganske normalt på gamle båter med gamle drev.... Hadde nok vært lurt og være to personer på prøvetur her før kjøp,slik at en kan følge med i motorrommet det er så lett og være etterpåklok.

 

Har hatt veldig mye forskjellige båter som er mye nyere og koster 10-20 ganger mer enn denne,og det er samme greien hver gang.En gang ble jeg ordentlig irritert,men kom ingen vei med klage/kompensasjon.

 

Bruk for all del ikke penger på en advokat,men bit i det sure eplet,brett opp ermene og fiks opp i feilene.Du fikk tross alt båten til godt under markedspris

Link to post

Helt kurant å be om kompensasjon men ikke forvent for mye...

 

De mekanikerne som har vært ombord etter kjøp, er de betalt av deg eller selger? Det kunne vært rimelig at selger betalte for dette siden det var så kort tid etter kjøp men måtte i så fall avtales på forhånd.

 

Prisen du har betalt i forhold til markedspris burde jo også gi et hint om at båten ikke er helt hundre og gir deg jo en del å gå på mht. mangler...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
SveinHa skrev 28 minutter siden:

Prisen du har betalt i forhold til markedspris burde jo også gi et hint om at båten ikke er helt hundre og gir deg jo en del å gå på mht. mangler...

I dagens marked er det vel vanskelig å anslå hva som er "markedspris"? Spesielt på gamle båter der motor er nyere. Markedspris er hva markedet er villig til å betale, og fremdeles har jeg inntrykk av at båtene har en del høyere annonsepris enn de faktisk selges for.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Grand Banks jr skrev 1 time siden:

I dagens marked er det vel vanskelig å anslå hva som er "markedspris"?

Joda men trådstarter har selv tallfestet dette og det var det jeg gikk ut fra.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
SveinHa skrev for 3 timer siden:

Helt kurant å be om kompensasjon men ikke forvent for mye...

 

De mekanikerne som har vært ombord etter kjøp, er de betalt av deg eller selger? Det kunne vært rimelig at selger betalte for dette siden det var så kort tid etter kjøp men måtte i så fall avtales på forhånd.

 

Prisen du har betalt i forhold til markedspris burde jo også gi et hint om at båten ikke er helt hundre og gir deg jo en del å gå på mht. mangler...

Jo, men da burde den vært 60.000 billigere. Det er selger som har betalt for slett arbeidet på drevet. Om det er gjort med overlegg vites ikke. Detaljene i faktura avslørte manglene. Det er primært drevet/gimballager jeg vil ha rettet opp i.

Link to post
Grand Banks jr skrev for 2 timer siden:

I dagens marked er det vel vanskelig å anslå hva som er "markedspris"? Spesielt på gamle båter der motor er nyere. Markedspris er hva markedet er villig til å betale, og fremdeles har jeg inntrykk av at båtene har en del høyere annonsepris enn de faktisk selges for.

Har fulgt godt med på denne båttypen, spurt hva de ble solgt for, utstyr, tilstand etc. Så her jeg ganske god oversikt. Her ender jeg opp med markedspris++ og jævlig mye jobb.

Link to post
Torsen67 skrev 42 minutter siden:

Har fulgt godt med på denne båttypen, spurt hva de ble solgt for, utstyr, tilstand etc. Så her jeg ganske god oversikt. Her ender jeg opp med markedspris++ og jævlig mye jobb.

Men du må ikke tro at de andre som er solgt for en høyere pris og bare går og går som en klokke...Der kan det være mindre tingen også mer alvorlige ting som motorhavari osv

Link to post
Torsen67 skrev for 4 timer siden:

Har fulgt godt med på denne båttypen, spurt hva de ble solgt for, utstyr, tilstand etc. Så her jeg ganske god oversikt. Her ender jeg opp med markedspris++ og jævlig mye jobb.

Betyr det at du på kjøpstidspunktet hadde full oversikt over alt som har med tilstanden på alle omsatte båter med unntak av en, som du ikke gadd å sjekke så nøye, og kjøpte?

 

Hvordan har du gått frem for å finne tilstand på de andre? Og hva ville resultatet blitt om du gjorde samme sjekk på din egen?

 

Hva om en selger kjenner til diverse feil på motor og drev, men skriver i annonse og sier til kjøper at alt er tipp topp (og kjøper ikke enda har oppdaget feilen), tror du ikke da at selger ville svart det samme til en fremmed som ringer (som selger ikke kan vite om er kameraten til kjøper), nemlig at slt er tipp topp?

 

Hvis en selger derimot ikke kjenner til feilene kan nok ikke selger lastes gor at ting etterhvert skjer med 17 år gammelt drev og motor.

 

Husk på at en produsent med egne verksteder garanterer frem til det er ca 5 år gammelt. Mens du mener at en helt vanlig person skal garantere for det som kan skje noe som er 17 år gammelt.

 

Ble det opplyst noe om garanti på 17 år gammel mekanikk ved salg?

Link to post
Torsen67 skrev for 11 timer siden:

Jeg har skrevet en sakelig epost der jeg ønsker en kompensasjon på 50.000 NOK. Sier også at jeg ønsker å beholde båten, men ikke til den prisen jeg har betalt. Har forholdt meg saklig hele veien. Om han ønsker å se på det jeg ramser opp, så er han hjertelig velkommen til å ta en titt.

 

Er det innafor å spørre om kompensasjon? Er det noe jeg bør ta høyde for i en slik epost?

Hvis selger sier at om du ikke er fornøyd med handelen så foreslår han å heve kjøpet, hva svarer du isåfall til det?

 

Har du gjort en dårlig handel eller er det en god handel som du bare vil skal bli enda bedre ved at kjøpesummen skal bli mindre enn avtalt?

 

Kjøp av gammelt utstyr er risiko, og ting kan være bedre eller farligere enn antatt. Hva om det var mye bedre enn antatt, ville fu da sagt til selger at ting er mye bedre enn du trodde og sagt du gjerne ville korrigere kjøpesummen og betale 50.000 kr ekstra?

 

Eller skal positive overraskelser tilfalle deg og negative overraskelser tilfalle selger?

 

Det er en grunn til at gammelt er billigere enn nytt, og det er fordi uforutsette utgifter oftere dukker opp på eldre utstyr. Og det ikke er noen garanti på det gamle.

 

Link to post

Hva for venter du av en båt fra 90 tallet? Har du besiktiget båten og prøvd alle systemer? Hvilken avtale/kjøpekontrakt er brukt.  Selv har jeg brukt kontrakten fra Båtadvokaten (Båtens Verden) de siste båtene jeg har solgt og kjøpt! 2006-2007 var ikke det de årene det var mest problemer med Volvo? hvor mange timer har motor og drev gått?

Siste båten nå fikk jeg full gjennomgang fra eier, neste dag fikk jeg hele dagen alene i båten der jeg testet absoludt alt av systemer gikk igjennom alle kriker og kroker. fungsjonstestet alt. testet styring manuvrering og baugpropell. kjørte motor på forskjellige turtall og lengre perioder på fullt. Da får man en pekepin på hvordan tilstanden er. Fikk samtidig service utskrift fra firma som hadde tatt storservice på motor i Juli.

Om du ikke har noen spesifikk kontrakt eller avtale, så tror jeg saken din er ganske svak desverre! Er selger en snill og en mann med samvittighet kan han kansje inngå en avtale med deg om å betale deler, eller prosentvis sum!

Lykke til!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
dobsen62 skrev 1 time siden:

Markedspris er vel prisen selger er villig til å selge for og kjøper er villig til å betale, altså salgspris.

Dette blir flisespikkeri. Vi er nok enige.  Definisjonen til Store Norske er: "Markedspris er den prisen som dannes mellom kjøpere og selgere i et marked."

 

Dersom ikke markedet er villig til å betale så er ikke markedspris møtt. Jeg har sjeldent eller aldri møtt en selger som vil selge for mindre enn folk er villige til å betale. Dermed kan man forenklet si at markedspris er den prisen markedet er villig til å betale. 

 

I dette tilfellet er spørsmål kanskje mer om kjøpers oppfatning av hva han har kjøpt. Altså om verdien på produktet var riktig satt, pga skjulte feil og mangler.

 

Jeg anbefaler kjøper å spørre Båtadvokaten her på forumet, som har et eget underforum her.

 

Spørsmålet handler ikke bare om juss, men også om hvor mye tid, mental styrke og penger man er villig til å bruke for å kjøre en sak. 

 

Det koster ingenting å anmode selgeren om refusjon. Det kan bli ja, nei eller delvis. 

 

Men det kan koste veldig mye hvis det blir en advokatmat sak der begge bruker advokater og én blir taper, eller saken blir til at begge må dekke egne omkostninger.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Torsen67 skrev for 15 timer siden:

Er det innafor å spørre om kompensasjon? Er det noe jeg bør ta høyde for i en slik epost? Bør jeg kontakte advokat? Spørsmålene er mange..

Jeg tenker at det er greit å etablere kontakt med selger, legge frem sine synspunkter på en saklig måte og se hva responsen blir. Ville ikke dratt inn advokat eller trusler om dette i første omgang, det kan like gjerne virke mot sin hensikt (som er å komme til en minnelig løsning for begge parter). 

 

Dersom utbedringene du nevner her ble utført av et godkjent VP-verksted ville jeg tro det burde la seg gjøre å ta opp feil og følgefeil med dem. Som et eksempel fikk jeg i 2022 byttet eksosmanifolder og risere av VP-verksted. Det kostet mer enn å gjøre det selv, men kom med garanti på deler og arbeid, noe som ble avgjørende for mitt valg. 

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post
19 fot skrev for 5 timer siden:

Betyr det at du på kjøpstidspunktet hadde full oversikt over alt som har med tilstanden på alle omsatte båter med unntak av en, som du ikke gadd å sjekke så nøye, og kjøpte?

 

Hvordan har du gått frem for å finne tilstand på de andre? Og hva ville resultatet blitt om du gjorde samme sjekk på din egen?

 

Hva om en selger kjenner til diverse feil på motor og drev, men skriver i annonse og sier til kjøper at alt er tipp topp (og kjøper ikke enda har oppdaget feilen), tror du ikke da at selger ville svart det samme til en fremmed som ringer (som selger ikke kan vite om er kameraten til kjøper), nemlig at slt er tipp topp?

 

Hvis en selger derimot ikke kjenner til feilene kan nok ikke selger lastes gor at ting etterhvert skjer med 17 år gammelt drev og motor.

 

Husk på at en produsent med egne verksteder garanterer frem til det er ca 5 år gammelt. Mens du mener at en helt vanlig person skal garantere for det som kan skje noe som er 17 år gammelt.

 

Ble det opplyst noe om garanti på 17 år gammel mekanikk ved salg?

 

Selvsagt har jeg ikke dønn oversikt på tilstand på båtene på finn. Men jeg kjenner båttypen bedre enn det jeg gjør med andre båter. Jeg har snakket med både de som har solgt og de som har kjøpt. Har spurt hva de fikk for båten etc. Har også snakket med to som har kjøpt. Den ene ligger ikke langt unna meg. Det er både kjøpt og solgt båter som er i god stand. Selvsagt så er det bestandig noe som bør/kan utbedres etter ønske. Det er det også på min hvis vi ser bort i fra motor/drev. Selger var villig til å reparere tilt etc på drev når jeg leverte tilbake båt første gang. Men hvorfor ble ikke jobben gjort skikkelig når belgen har stått med vann i ett år? Dette nevnes det ikke noe om til meg når jeg tar over båten igjen. Det er faktura som ettersendes på epost som avslører dette. Dvs at viktig informasjon er holdt tilbake.

 

Hva vil du frem til? At en som selger båt ikke har noe ansvar? Kan ljuge så mye han vil i finn-annonsen og gi kjøper alt ansvar? Tviler på det gitt..

 

Btw; motor og drev er produsert i 2006.

Link to post
Grand Banks jr skrev 53 minutter siden:

Dette blir flisespikkeri. Vi er nok enige.  Definisjonen til Store Norske er: "Markedspris er den prisen som dannes mellom kjøpere og selgere i et marked."

 

Dersom ikke markedet er villig til å betale så er ikke markedspris møtt. Jeg har sjeldent eller aldri møtt en selger som vil selge for mindre enn folk er villige til å betale. Dermed kan man forenklet si at markedspris er den prisen markedet er villig til å betale. 

 

I dette tilfellet er spørsmål kanskje mer om kjøpers oppfatning av hva han har kjøpt. Altså om verdien på produktet var riktig satt, pga skjulte feil og mangler.

 

Jeg anbefaler kjøper å spørre Båtadvokaten her på forumet, som har et eget underforum her.

 

Spørsmålet handler ikke bare om juss, men også om hvor mye tid, mental styrke og penger man er villig til å bruke for å kjøre en sak. 

 

Det koster ingenting å anmode selgeren om refusjon. Det kan bli ja, nei eller delvis. 

 

Men det kan koste veldig mye hvis det blir en advokatmat sak der begge bruker advokater og én blir taper, eller saken blir til at begge må dekke egne omkostninger.

 

Takk for fornuftig svar:thumbsup:

Link to post
-morten- skrev 1 time siden:

Hva for venter du av en båt fra 90 tallet? Har du besiktiget båten og prøvd alle systemer? Hvilken avtale/kjøpekontrakt er brukt.  Selv har jeg brukt kontrakten fra Båtadvokaten (Båtens Verden) de siste båtene jeg har solgt og kjøpt! 2006-2007 var ikke det de årene det var mest problemer med Volvo? hvor mange timer har motor og drev gått?

Siste båten nå fikk jeg full gjennomgang fra eier, neste dag fikk jeg hele dagen alene i båten der jeg testet absoludt alt av systemer gikk igjennom alle kriker og kroker. fungsjonstestet alt. testet styring manuvrering og baugpropell. kjørte motor på forskjellige turtall og lengre perioder på fullt. Da får man en pekepin på hvordan tilstanden er. Fikk samtidig service utskrift fra firma som hadde tatt storservice på motor i Juli.

Om du ikke har noen spesifikk kontrakt eller avtale, så tror jeg saken din er ganske svak desverre! Er selger en snill og en mann med samvittighet kan han kansje inngå en avtale med deg om å betale deler, eller prosentvis sum!

Lykke til!

 

Joda. Alt fungerte, bortsett fra lensepumpe, en lanterne, et par kabinlys etc. Men selger overlot det meste til meg og sto for at dette var en velholdt båt teknisk sett (Motor og drev var viktigst for meg) Motor starter lett, hørtes bra ut og så tør og fin ut. Gir fungerer fint. Dog uvant med det sekundet det tar før EVC-giret reagerer. Fin olje på motor og nye reimer. Alt annet tenkte jeg ikke såå mye på. Testet baugpropell og ankervinsj ok. Åpnet alle luker og inspiserte her og der. Dass og septik også ok. Båten ble testet innaskjærs, så farten tenkte jeg ikke på da det ikke er viktig for meg. Men om man selger en båt og har nada peiling på båt, så får man heller si det. Dette kommer frem i ettertid og derfor valgte selger å bruke en formidler. Formidler sier at han ikke kjenner båten, men at den er velholdt og går som et skudd ihht hva selger har informert om.

Når jeg henter båten og får den utaskjærs og får opp farten, så virker ikke tilten, verken på automatikken eller på manuell styring. Dette gir harde lyder bak der, så gikk ned på 5 knop og leverte den tilbake. Det står ingenting i kontrakt eller finn-annonse om dette. 

 

Hva jeg forventer av en båt i fra 90-tallet? Hva forventer du av et hus fra 60-tallet? Egentlig et dumt spørsmål. Svaret er selvsagt alt fra et vrak til prakteksemplarer. Du selger vel ikke et hus som meget velholdt hvis det trenger full renovering? Det bør du også skjønne. Leser du alt jeg skrev, så ser du at motorpakka er fra 2006. Timetallet er 460 t. Det er hva EVC sier. Båten ble solgt med 600 t oppgitt. Hvor de har det i fra vet jeg ikke.

 

Og, det er serviceutskrift/faktura jeg har fått ettersendt på epost som avslører feil, gjort av to forskjellige personer som jobber i to forskjellige firma. 

Link to post
Torsen67 skrev 23 minutter siden:

 

Takk for fornuftig svar:thumbsup:

 

Men samtidig, samboeren kjøpte en brukt Audi A3 av VAG forhandler i Oslo, til markedspris. Med 1.4 TFSI eller noe i den duren. Turbo var en svakhet på den modellen og den røyk etter 10 dager. Selger nektet å ta i dette da han mener samboren min har grisekjørt på kald motor. Har til gode å se henne grisekjøre, og vi må gjennom en haug av 30-soner pga skoler/barnehager, som ellers er 50 sone, før man kan komme deg over 60 kmt. Da er motor allerede varm. Et kort googlesøk og vi finner ut at denne motoren fra et gitt årstall til et annet, er en "styr unna" motor. Dette vet jo selger, men tar fortsatt ikke ansvar, selv om det er innafor garantien. På hvilket grunnlag kan han legge dette på kjøpers kappe? Ingen. En bilinteressert vil nok finne ut dette på forhånd og holde seg unna. Men det kan man ikke kreve av hvermannsen. Det endte bra, og de tok inn bilen, rettet opp feilen og vi fikk kvittering på utført arbeide med alle detaljer.

 

Enden på visa var at selger sier til samboeren min: "DEG VIL JEG ALDRI SE IGJEN!":giggle: Selger er visst godt kjent i bransjen men selger som f... Det er nok grunnen til at han går klar av ledelsen. Penga rår.

Link to post
41 minutes ago, Torsen67 said:

 

Joda. Alt fungerte, bortsett fra lensepumpe, en lanterne, et par kabinlys etc. Men selger overlot det meste til meg og sto for at dette var en velholdt båt teknisk sett (Motor og drev var viktigst for meg) Motor starter lett, hørtes bra ut og så tør og fin ut. Gir fungerer fint. Dog uvant med det sekundet det tar før EVC-giret reagerer. Fin olje på motor og nye reimer. Alt annet tenkte jeg ikke såå mye på. Testet baugpropell og ankervinsj ok. Åpnet alle luker og inspiserte her og der. Dass og septik også ok. Båten ble testet innaskjærs, så farten tenkte jeg ikke på da det ikke er viktig for meg. Men om man selger en båt og har nada peiling på båt, så får man heller si det. Dette kommer frem i ettertid og derfor valgte selger å bruke en formidler. Formidler sier at han ikke kjenner båten, men at den er velholdt og går som et skudd ihht hva selger har informert om.

Når jeg henter båten og får den utaskjærs og får opp farten, så virker ikke tilten, verken på automatikken eller på manuell styring. Dette gir harde lyder bak der, så gikk ned på 5 knop og leverte den tilbake. Det står ingenting i kontrakt eller finn-annonse om dette. 

 

Hva jeg forventer av en båt i fra 90-tallet? Hva forventer du av et hus fra 60-tallet? Egentlig et dumt spørsmål. Svaret er selvsagt alt fra et vrak til prakteksemplarer. Du selger vel ikke et hus som meget velholdt hvis det trenger full renovering? Det bør du også skjønne. Leser du alt jeg skrev, så ser du at motorpakka er fra 2006. Timetallet er 460 t. Det er hva EVC sier. Båten ble solgt med 600 t oppgitt. Hvor de har det i fra vet jeg ikke.

 

Og, det er serviceutskrift/faktura jeg har fått ettersendt på epost som avslører feil, gjort av to forskjellige personer som jobber i to forskjellige firma. 

Utrolig leit når man får problemer, men motor og drev er nesten 20 år, så man må nesten rekne med litt vedlikehold og bytting av slitasjedeler.  Når man prøvekjører båt bør man kjøre over lengre perioder. Lønner seg å teste at motor tåler full guffe! samt kjøre vanlig bruksmønster over en lengre periode. Da oppdager man oftest slike feil før man skriver kontrakt

De burde vist om at det var vann i belgen da! Dette burde vært opplyst om!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
-morten- skrev 55 minutter siden:

Utrolig leit når man får problemer, men motor og drev er nesten 20 år, så man må nesten rekne med litt vedlikehold og bytting av slitasjedeler.  Når man prøvekjører båt bør man kjøre over lengre perioder. Lønner seg å teste at motor tåler full guffe! samt kjøre vanlig bruksmønster over en lengre periode. Da oppdager man oftest slike feil før man skriver kontrakt

De burde vist om at det var vann i belgen da! Dette burde vært opplyst om!

 

Jo, ble litt overrasket at jeg måtte dra ut med båten alene i utgangspunktet. Men båten gikk fint når jeg hentet den andre gang, helt til den ene hydraulikkslangen til tilten røyk. At de ikke informerte om vann i belgen, fortalte hva de fikset, så gitt meg en vurdering om jeg ville beholde båten ut i fra disse kriteriene, det er å tilbakeholde viktig og relevant informasjon sånn jeg ser det. (hysj hysj, ikke nevn dette til kjøper) Men det er faktura jeg får ettersendt på forespørsel som avslører dette. Det er egentlig dette som er sakens kjerne, og det er jobben som gjenstår jeg vil ha dekket. Fikser jeg den sprukne slangen og hiver den på sjøen sån den står nå, så tar det ikke lang tid før dette sier bang.

Link to post

Dette med vann i belgen er jo først en skjult feil, så kommer en følgefeil som konsekvens av dårlig utbedring på verksted. Gimballager må byttes og drivknuten sjekkes grundig. Gimballager og pakning tetter litt vil jeg tro, men det må jo ha kommet vann inn i båten også gitt at det har vært slik siden 2022. Man trenger ikke være båtkyndig for å forstå at sjøvann skal være på utsiden av båten. Gav selger opplysninger om vannansamling i bilgen? Hadde hen noen formening om hvor det kunne komme fra?

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post
HiWard skrev for 2 timer siden:

Dette med vann i belgen er jo først en skjult feil, så kommer en følgefeil som konsekvens av dårlig utbedring på verksted. Gimballager må byttes og drivknuten sjekkes grundig. Gimballager og pakning tetter litt vil jeg tro, men det må jo ha kommet vann inn i båten også gitt at det har vært slik siden 2022. Man trenger ikke være båtkyndig for å forstå at sjøvann skal være på utsiden av båten. Gav selger opplysninger om vannansamling i bilgen? Hadde hen noen formening om hvor det kunne komme fra?

 

Helt riktig.

Innledningen ble kanskje litt lang, men oppsummerer med at jeg leverte båten noen timer etter at jeg tok den over. Stygge lyder i drevet og tilt virket ikke som den skulle i fart. Båten ble satt på land og selger kontaktet mekaniker. Hentet båten igjen nøyaktig en uke senere. Da var det noe helt annet, positivt sett. Jeg har fått med mye historikk på hva som er gjort oppgjennom årene, men ikke oversikt på siste rep på drevet. Ba derfor selger om å ettersende dette. Var litt opptatt med å klargjøre gammel båt for salg og ny båt ble ikke brukt, før jeg skulle kjøre den til vinteropplag. Det var da jeg ble litt forbannet når den ene tiltslangen sprakk underveis til vinterlagringen. Makan til uflaks! Fikk så tilsendt kopi av faktura. Ser da at belg som ble satt på i 2022 (av et annet firma) ikke satt riktig montert. Derav vann i belg. Knuter ble rengjort og sprayet med rustløser og satt inn med fett (her begynner det å skurre for meg) og det nevnes ikke noe om gimbal lager annet at det "ser bra ut den veien" eller noe i den duren. Knuter må også byttes når de har stått så lenge i saltvann.

 

Jeg har prøvd å få tak i mekaniker en stund, for å få han i tale og for å få svar på mine spørsmål. Svarer verken på epost, mobil eller sms. Tenkte å få litt kjøtt på beinet før jeg kontaktet selger, som absolutt ikke er båt-teknisk av seg..  

 

Det er da jeg begynner å undersøke litt selv. Dette holder rett og slett ikke, og det er saltvann under motoren når jeg stikke hånda under å smaker på det. Som nevnt over i tråden, så er jo dette å holde tilbake relevant informasjon om båten over for kjøper, som er meg. Nå er jeg litt over snittet interessert i båt-teknisk, mens en annen ville kanskje satt båten på vannet og vært happy med det, helt til det er fullt havari utenfor Færder en vindfull sommerdag. Det er mye mer feil med denne båten enn det jeg forestilte meg. Akkurat det skal jeg ta på egen kappe, men den saken vi snakker om her koster en god slump NOK og det trengs fagfolk med riktig kunnskap og verktøy. Motor må ut og det er ingen som vet hvordan det ser ut bak kappa. Starter ser ut til å fungere som den skal, men sikkert lurt å rense og smøre den opp.

 

Sendte av gårde en epost til selger for ett par timer siden, så får jeg bare krysse fingrene:wink:

Link to post
ohio skrev for 3 timer siden:

Kjent historie først skal man pruta og sen ska man klaga, typisk

???

Det er vanlig å prute på pris ved kjøp på båt, og da gjør man det under forutsetning at alt fungerer som man kan forvente. Når det dukker opp skjulte feil er det helt ok å klage og be om prisavslag. Noen ganger har man da også etter loven og avtalen rett på en kompensasjon.

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...