tobixen Svart 28.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2023 1 hour ago, sap_2000 said: En meget god reminder på at det ikke er bare bare å selge en 10-20-30 år gammel båt om man er en uten teknisk/ mekaniske sanser om man selger til en person med mer peiling på det som står skrevet over enn båtteknisk. Dette ble skrevet med utgangspunkt i at salget ble dekket av forbrukerkjøpsloven. Jeg tviler sterkt at den kommer til anvendelse. Dersom jeg tar feil, så skyldes det bruk av en profesjonell "formidler". Jeg er usikker på om forbrukerkjøpsloven i det hele tatt kommer til anvendelse ved salg av brukt båt, men en profesjonell part forutsettes uansett å ha eller kunne tilegne seg god teknisk kunnskap om produktet som selges, og forventes også å kalkulere inn risiko for reklamasjoner i utsalgspris. Ender man som selger opp med en kranglete kjøper, så vil det være smertefullt uansett om kjøper juridisk har retten på sin side eller ikke. Jeg tror jo at problemet kan unngås dersom bare selger er åpen og ærlig hele veien. Dersom selger er ærlig på at han ikke kan båt, og ber kjøper inspisere objektet godt, så ligger ansvaret i utgangspunktet på kjøper. I dette tilfellet var det neppe smart å betale for en "formidler", og man burde neppe slenge inn fraser som "velholdt" dersom man ikke aner hvordan man holder en båt vel. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Torsen67 Svart 14.November.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.November.2023 Grand Banks jr skrev On 25.10.2023 at 14.11: Er det det som er "definisjonen" på rettigheter ved "Solgt som den er"? Den likte jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 14.November.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.November.2023 tobixen skrev On 27.10.2023 at 11.25: Dersom båten selges "som den er", så tilsier paragraf 19 at selger har plikt til å opplyse så ærlig og redeilg han kan om objektet han selger. Signerer man på at man fraskriver seg rettigheter ihht paragraf 19, så fraskriver man seg også retten til å få sannferdige opplysninger om objektet som blir kjøpt. Man signerer faktisk på at selger har rett til å lyve så mye han vil om salgsobjektet. Jeg ville vært meget skeptisk til å signere en slik kontrakt. Enig, om det hadde vært "gi-bort-pris". Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 14.November.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.November.2023 Oppdatering i saken! Først et lite sammendrag: - båt sto ikke til forventningene fra formidler, som selger hadde hyret inn for hjelp til salget. Altså, "selges som den er" i dette tilfellet skulle være en båt i god teknisk stand, velholdt etc. Men med noe slitt interiør og småfeil her og der. Derav lavere pris enn markedspris. (hadde dette blitt satt bort til proffe, så tenker jeg et sted mellom 50k - 100k sett i dagens lys) Men jeg anser slik rep og fiks som hobby, og tenker ikke arbeidstimer, kun kr i deler og utstyr. - båt fremstår ikke som avtalt, og jeg tenker at her har ingen noen anelse på hva de har solgt. Det ene og det andre dukker opp. Ettersendte faktura bekrefter mye rart arbeide jeg tidligere har omtalt. - jeg kontakter selger og forteller min mening og hva jeg ønsker i kompensasjon, for at jeg i det hele tatt ønsker å beholde båten. Selger viser forståelse og tar kontakt med formidler og mekanikere. Etter ca 10 dager får jeg en epost der selger beklager at dette drar ut i tid. Forståelig og jeg sier at han ikke behøver å stresse. Båten står trygt der den står. - i dag, ca 2-3 uker etter siste kontakt, så får jeg beskjed om at x-antall NOK er tilbakeført min konto, og selger håper han er ute av saken. Selvsagt er han det. Jeg er fornøyd med avgjørelsen. Grovt regnet så regner jeg med at refundert beløp, og litt til av egen lomme, er godt nok for å få båten i driftssikker stand. Hvilke enighet selger evt har inngått med formidler og mekanikere er ikke min sak, så det kan jeg ikke svare for da dette heller ikke er opplyst. - prosessen har gått helt fint, uten noen form for krangel frem og tilbake. Selger har vist en profesjonell opptreden hele veien og det samme har jeg (ikke sikkert alle her inne er enig i det) og saken er ute av verden. Jeg har selvsagt satt meg i selgers ståsted og jeg hadde nok tatt samme avgjørelse som ham.. Selv har jeg kun solgt saker og ting jeg har hatt god innsikt i, og jeg har heller aldri solgt noe der jeg har leid inn folk til formålet, sett bort i fra en leilighet. Sånn, da er det bare å se frem til neste vår, med nye utfordringer med ny ukjent båt som jeg må gjøre meg kjent med, på godt og ondt Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 14.November.2023 Link til dette innlegget Svart 14.November.2023 Flott at det ordnet seg på fredelig vis som begge er fornøyd med👍 Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 14.November.2023 Link til dette innlegget Svart 14.November.2023 Bra det ordnet seg på minnelig vis. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Erik Svart 15.November.2023 Link til dette innlegget Svart 15.November.2023 tobixen skrev On 23.10.2023 at 21.52: Sett at båten lekker vann som en sil, selger tømmer båten så godt som mulig for vann, tetter den etter beste evne med "duct tape", pynter den opp og annonserer den som "lekker godt vedlikeholdt og påkostet båt, klar for langtur". Er ikke opplysningsplikten da strengt tatt ivaretatt ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.