Lazyjack Startet 22.Oktober.2023 Link til dette innlegget Startet 22.Oktober.2023 Og går propellakslingen samme vei? Mekanisk gear, Kanzaki KH2P Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 22.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2023 Jeg hadde en 2GMXX en gang i tiden. Den var venstregående med venstregående propell. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 23.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2023 Feil manual er kanzaki KH2P rett finner bare kanzaki KM2P-1 Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
J-Å Svart 23.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2023 Clockwise viewed from stern er høyregående Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 23.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2023 Trodde de aller fleste gikk med klokka. Er propellen venstregående er det gearet som går andre vegen Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Lazyjack Svart 23.Oktober.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2023 Roger jo skrev 33 minutter siden: Feil manual er kanzaki KH2P rett finner bare kanzaki KN2P-1 Beklager, skal være KM2P. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 23.Oktober.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2023 Da spør jeg i samme slengen. Betyr gear Ratio 3,22 at 3,22 omdreininger på motor gir 1 omdreining på propellaksling? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2023 Det gjør det, grovt kaller vi det 3:1, eller 3,22:1. Og, for ordens skyld, counter clockwise er venstregående. Og når det gjelder hvordan- og hvorfor ikke når det gjelder dreieretning. Det kommer an på hvordan giret er koblet opp innvendig. Om det er et ekstra drev eller ikke. Hulda har venstregående motor. Det er nokså vanlig. Forrige gir fra Neweage (3:1) ga venstregående propell. Nåværende gir fra ZF kjører i revers når båten går forover, og gir fremdeles venstregående propell. ZF leverer samme giret enten propellen er høyre- eller venstregående. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 23.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2023 Hulda skrev 2 minutter siden: Nåværende gir fra ZF kjører i revers når båten går forover, og gir fremdeles venstregående propell. ZF leverer samme giret enten propellen er høyre- eller venstregående. Det tyder på et godt og solid dimmensjonert gear, maksimal thrust kan tas opp i begge retninger over ubegrenset tid. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2023 Jeg snakket med ZF i Norge om dette. Mitt gir er 45 A. ZF leverer samme giret til dobbelinstallasjoner med kontraroterende propeller. Og så hører det med, i mitt tilfelle, at propellakslingen er utstyrt med trykklager. Giret 'ser' ingen aksiallast. Men nå må jeg jobbe. Legger 55 kvadratmeter med gulv, og alle møblene er der fremdeles. Det er rene sjakkspillet og få alt til å gå opp. Og jeg skulle byttet bremseskiver på bilen til datter'n. Skulle bytter reimer på BMW'n. Skulle, skulle.... Det å være pensjonist er til tider oppskrytt. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 23.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2023 Manualen http://www.marinedieseldirect.com/catalogs/catalog.php?owner=mdd&manufacturer=Yanmar&model=KM2P&catalog=Y00F5940&printparts=&printservice=&printoperators= https://www.hughes38.com/wp-content/uploads/2016/02/KM-Series-Service-Manual-incl-KM35P.pdf Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.