Jump to content

Hydraulisk styring m/ubalansert sylinder


OT-flyktning

Recommended Posts

Dette kan bli litt langt og blir en blanding av frustrasjonsutløp og teknisk analyse og vurdering av problemløsning.....

 

Jeg har de siste 2 sesongene gjort noen erfaringer med en hydraulisk styring som jeg gjerne vil dele. Vil også dele det som går utover selve erfaring, nemlig legge frem hva jeg analysert meg frem til for evt å få rettelser/korrigeringer. Jeg hadde ikke erfaring med noen som helst hydraulik i forveien.

 

Jeg kjøpte for ca 3 år siden en brukt hydraulisk styring til ub-motor av den typen som Seatronic selger for kr 2950 men monterte det først ifjor. Den har en sylinder som monteres slik at en stang går gjennom påhengsmotorens trim/tilt-dreieaksling og motortilkobling monteres da videre nøyaktig som en vanlig teleflex-styring. Det var altså IKKE denne såkallte 'bullhorn'-type styring. Min båt hadde fra fabrik teleflex, men det var et kjent svakpunkt og ble for noen år siden også erstattet med en anne type rett fra båtprodusenten.

 

Denne styringen er for opp til 85hk - jeg har 50 så det burde gå bra. Hovedproblemet med akkurat denne styringen er prinsippet til sylinderen. Denne er en såkallt 'ubalansert' sylinder; det vil si stanga kommer bare ut på den ene siden av sylinderen. (På balanserte sylindre kommer stanga ut på den ene enden akkurat så mye som det går inn i den andre enden.) Og det har som konsekvens at når noe kommer ut må noe annet gå inn - hydraulikoljen. Og det vil igjen si at når båten skal svinge til babord (sylinderstempelstanga skal presse ut av sylinderen og stangas volum må erstattes med olje) må det pumpes inn mer hydraulikolje enn om båten skal svinge til styrbord (stanga trekkes inn i sylinderen og fortrenger en del olje). Rattpumpen pumpe imidlertid like mye olje per omdreining uansett i hvilken rettning du dreier. Begynner noen å ane konsekvensene? Riktig: for å svinge roret en gitt vinkel til styrbord må du dreie rattet et vist antall omdreiningr til den ene retningen, men skal du få roret tilbake til utgangspunktet må du dreie et helt annet antall omdreininger - helt syk spør du meg.

 

Det faktum at sylinderen inneholder en annen mengde olje i den ene posisjon enn i den andre gjør også at systemet må ha et sted å overføre oljen til/fra og det er i rattpumpa. Så rattpumpa kan ikke være hermetisk tett ellers ville det bygges opp stor trykk i rattpumpen (*). Hvor mye ventil-mikk-makk som må være inne i denne rattpumpa det kan jeg bare gjette meg til. Fordi det går jo ikke å bare pumpe oljen fra den ene siden til den andre - det kommer jo mer/mindre olje inn den ene siden enn du pumper ut til den andre.

 

Det opprinnelige system som jeg kjøpte brukt har jeg i mellomtiden byttet ut med en ny fra Seatronic fordi jeg også var overbevist om at jeg ble lurt av selgeren - at han hadde solgt meg noe som var defekt. Rattpumpa hakket litt og et sted må det har vært en liten lekkasje fra trykk- til 'suge'-siden (kunne ihvertfall dreie rattet sakte videre uten stor kraft uten at motoren rørte på seg) Men også den nye pumpa hakker litt men allikevel en del mindre. Hele systemet svarer ihvertfall IKKE til forventningene jeg hadde til en hydraulisk styring!

 

Erfaringer med importøren - Leif Strøm i Oslo: Ifjor da jeg ble klar over at det måtte være pumpeskade skulle jeg kjøpe ny pumpe. Seatronic henviste meg til importøren. Fikk oppgitt prisen som var bare en hundrelapp eller to fra prisen for en komplett pakke!!!!!!

 

Hva kan jeg nå gjøre? Bortsett fra disse styrkebetenkeligheter hadde jeg en grunn til å gå over til hydraulisk styring: Min båt har påhengsmotor plus 2 ror på hver siden av motoren og mange armer og bein som kobler det hele sammen. Alt dette ligger liksom oppe i dagen på den lille badeplattformen. Hvis jeg får tak i en identisk hydrauliksylinder (gleder meg til Leif Strøms delepriser  :sailing:) så kunne jeg koble den i omvend retning i serie med den nåværende. I fellesskap ville de 2 sylindrene utgjøre en balansert sylinder og jeg ville har blitt kvitt denne usymetrien når det gjelder rattingen sb/bb. Sylinderen kunne legges helt uten funksjon et sted, men kunne evt også brukes til å bli kvitt en del av de armer og ben på platformen ved f eks operere motoren fra den ene sylinderen og rorene fra den andre.

 

Ka tror dokke? Noen styringsguru eller hydraulikguru bland oss?

 

 

(*) Mens jeg skriver dette kommer jeg på: hvis jeg stiller motoren i midtstilling og tetter pumpa der - kanskje jeg får en slags tilbakestillingsmoment på rattet? Har jeg oversett noe i monteringsanvisningen?

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg får tak i en identisk hydrauliksylinder (gleder meg til Leif Strøms delepriser  :wink:) så kunne jeg koble den i omvend retning i serie med den nåværende. I fellesskap ville de 2 sylindrene utgjøre en balansert sylinder og jeg ville har blitt kvitt denne usymetrien når det gjelder rattingen sb/bb. Sylinderen kunne legges helt uten funksjon et sted, men kunne evt også brukes til å bli kvitt en del av de armer og ben på platformen ved f eks operere motoren fra den ene sylinderen og rorene fra den andre.

Jeg hadde en gang en styring med ubalansert sylinder og den fungerte greit med unntak av at der var flere tørn på rattet i den ene retningen. Ellers ser det jo ut til at du har tenkt nok og nesten riktig :wink:

 

Du kan godt sette på en identisk sylinder til, men den må kobles mekanisk sammen med den eksisterende slik at de beveger seg likt men motsatt retning av hverandre. Dersom de ikke er mekanisk sammenkoblet vil du ikke få styring i det hele tatt: Den løse sylinderen vil bevege seg til endestilling før den andre begynner sin bevegelse, alternativt vil du kunne svinge motoren (uten å røre rattet) og den andre sylinderen vil ta unne oljen......... Var dette forståelig????

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville koblet dem hydraulisk i serie:

Det forklarer jo litt......

 

Eneste haken jeg ser med det er at ved en liten lekkasje gjennom stempelet vil der over tid kunne øke/minke oljevolumet mellom sylindrene slik at de ikke går 100% likt. Du bør kanskje lage deg en enkel måte å justere volumet her.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Eneste haken jeg ser med det er at ved en liten lekkasje gjennom stempelet vil der over tid kunne øke/minke oljevolumet mellom sylindrene slik at de ikke går 100% likt. Du bør kanskje lage deg en enkel måte å justere volumet her.

Du har et poeng! Og der ville din mekanisk kobling jo hjelpe, men jeg mister alt av fleksibiliteten
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...