Jump to content

Bensintank om vinteren

Eilif sluyterman

Recommended Posts

Hei, jeg har nettopp kjøpt en rib med innebygd bensintank. Sist år hadde jeg en annen båt med en plast bensintank som var halvfull gjennom hele vinteren og da jeg skulle starte den igjen var det masse kondensvann i tanken og den ville ikke starte pga alt vannet i tanken. Jeg er redd for at det samme skal skje igjen men er ikke like lett å tømme tanken nå så vet ikke hva jeg skal gjøre?

Det er først og fremst utskifting av luft på grunn av temperaturvariasjoner som gir kondens. Det luftvolumet som er i tanken holder på veldig lite vann (det er skrevet endel om det her på forumet).  Så en mulighet er å fylle den helt opp. En annen mulighet er å sørge for at luftingen går inn i en lukket sekk, hvor det er tørr luft. 

nomen skrev 1 time siden:

Enda værre er det om du har fylt 95 E10, da hadde jeg ikke vært i tvil, pump ut alt sammen.

Kjør igjennom motoren(e) med alkylatbensin, evt. 98 tilsatt en form for bensin stabilisator.

Er vel noen 4-taktere som ikke tåler alkylat bensin (bl.a. Yamaha). Jeg fyller de siste tankene før  vinteropplaget med 98 oktan bensin. Denne er fremdeles uten noen tilsettning.

LM 605 skrev for 2 timer siden:
nomen skrev for 4 timer siden:

evt. 98 tilsatt en form for bensin stabilisator.

Er vel noen 4-taktere som ikke tåler alkylat bensin (bl.a. Yamaha).

Det visste jeg ikke, har gjort det på min 2015 modell 9,9 Yamaha hver høst.

Vet du hvilke Yamaha modeller det gjelder?

Hold kjeft,når du snakker til meg!

nomen skrev 19 minutter siden:

Det visste jeg ikke, har gjort det på min 2015 modell 9,9 Yamaha hver høst.

Leste en artikkel i fra Flak i forbindelse med innføring av E10 bensin. Der står det på slutten av artikkelen at Yamaha 4-taktere ikke tåler alkylatbensin. Kan jo google deg frem til artikkelen.

nomen skrev for 14 timer siden:

Skal bensin overvintre  kjør mototen på 98 oktal og ha den på tanken.

LES MANUALEN

FLAK. Det sa de ikke, men høres ut som alle. men hvor de har det fra , ??

""OBS: Husk alltid å lese i instruksjonsboken til motoren din om hvilket drivstoff din motor kan håndtere. Yamaha 4-takts motorer tåler eksempelvis ikke alkylatbensin.""

Yamarin anbefaler at man bruker bensinkvaliteten E5, som inneholder høyst 5% etanol i båter med fast tank. Forsikre deg alltid om at du fyller korrekt drivstoff til din båtmotor. 

I Yamaha utenbordsmotorer produsert i 2003 eller senere, kan man bruke E10-drivstoff, som inneholder høyst 10 volumprosent etanol. I båtens drivstoffsystem må man bruke vannutskiller og drivstofffilter som killer ut minst 10 mikron. 

I Yamaha’s 2-taktsmotorer anbefaler man at E5-drivstoff skal brukes.

Gjennom vinteren eller ved lang lagringstid,  kan det være vanskelig å starte motoren med drivstoff som har stått i tanken gjennom vinteren. Ofte holder det å tanke fylle fersk bensin for å forhindre startproblemer. Når man kjører motoren siste gangen før lagring kan man også fylle alkylatbensin som klarer seg bedre gjennom vinteren. Det er ikke nødvendig å bruke tilsetningsstoffer i drivstoffet, da bensinen som selges allerede inneholder de nødvendige tilsetningsstoffene.

Anbefalt bensin:
Vanlig blyfri bensin med et minste ok-
tantall på 90 (Research Octane Num-
ber - R.O.N.).

ADVARSEL

NCM01981
● Bruk ikke blyholdig bensin. Blyholdig
bensin kan påføre motoren alvorlig ska-
de.
● Sørg for at vann og urenheter ikke kom-
mer inn i drivstofftanken. Forurenset
drivstoff kan føre til dårlig ytelse eller
motorskade. Bruk bare fersk bensin
som har vært lagret i rene beholdere.

DENNE ER BEDRE side 14/15 i manualen

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...