Jump to content

Anskaffelse av ny seilbåt 40-42 fot

baatsman

Recommended Posts

I løpet av våren har jeg tenkt å gå til annskaffelse av en seilbåt i størrelseorden 40-42fot.

Har sett på følgende.

Hanse 400

Bavaria 42 Cruiser

Dufour

Jeanneu 40,3 odessey

Benetau 393 Clipper.

Har selfølgelig dannet meg oppfatninger om de forskjellige, men ønsker å høre om noen

har brukererfaringer med noen av de.

Vi sees!

I løpet av våren har jeg tenkt å gå til annskaffelse av en seilbåt i størrelseorden 40-42fot.

Har sett på følgende.

Hanse 400

Bavaria 42 Cruiser

Dufour

Jeanneu 40,3 odessey

Benetau 393 Clipper.

Har selfølgelig dannet meg oppfatninger om de forskjellige, men ønsker å høre om noen

har brukererfaringer med noen av de.

Noen spesiell grunn til at X mangler?

X-40 er vel grei, og kanskje X-43 også kan være aktuell?

Skal selv en tur nedover i sommer for å hente en X.. kjøperen mente det var en 52 foter, men jeg tror nok heller det er 50 eller 55, 52 har de jo ikke..

Har vel satt en prisgrense på 1.6-1.7. Det er derfor X-båtene ikke ble nevnt i første omgang.

Plass inne er av betydning, har barn, hvorav den ene er akkurat blitt tenåring, den andre blir

tenåring om ikke så lenge. 2 bad, tørking av klær i det ene. Cockbit-plassen er kjempe-viktig

Betjening fra styrplass, må kompenseres med autopilot på noen av modellene.

For familie-seiling blir det cruiser-preg med "team-builing",mens med gutta kan vi ha det moro

med regattaer. Noen av de nevnte er ikke akkurat "skarp-seilere". Kone og barn har ikke

vært med i regattar tidligere, eller har for mye seiler-erfaring. Det kommer til å bli ferier med

flere dager i i samme-uthavner. Ikke nødvendig-vis om å seile mest mulig.

Har derfor sett litt på:

Sterk motor, ikke for å gå fortest, men komfortabel reise, med kort stopplengde.

Tank-kapasiteter

Batteri-bank med mulighet for oppladning.

Det blir full-spilet rullestorseil, har sett på løsninger med Lazy-jacks.

Når det gjelder seilegenskapene kommer Hanse, Bavaria og Dufour best ut.

Men med ny båt kommer Levrandørs totale kvalitet inn i bildet.

Leveringsdyktighet, personale, reservedeler, rette opp feil ved levering(ingen er feilfri).

Har faktisk opplevet at noen av nevnte lev ikke har klart å sende meg tilbud engang.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Er helt enig at det er stort sprik mellom de nevnte. Men Dufour har en ny Cruiser serie

som har fått bra tester. X, og Dufour 40, Bavaria 42 Match, som er for mange "racere",

kan også seies bra av familier, og med bra bo-komfort.

Når det gjelder Benetau og Jeanneu, så er det rene cruiser båter. Og de blir seil "rundt".

Skal man bli 100 % fornøyd, må man bygge en "one off ", og det koster.

Og derfor er jeg ute etter de forskjellige meningene. Med utgangspunkt i et familie-konsept

med smilende kone og 2 fornøyde matroser, jeg tenker

Vi sees!

2 bad, tørking av klær i det ene.

2 bad i en 40-foter høres litt drøyt ut, selv om det gir muligheten til å ha ett toalett med ferskvann og ett med saltvann. Kjekt med ferskvann når du må bruke septik, og fornuftig med saltvann på langtur. For Hanse 400 er standardbadet såpass stort at det fint kan henge våte klær i dusjen uten at det hindrer bruk av vask og toalett, men å sette inn bad foran som tørkeskap er sikkert ikke dumt. Skal du ha varmeapparat så setter du selvsagt inn dyse på badene også, i hvert fall det som skal brukes som tørkeskap.

På noen av modellene er det faktisk standard med 2 bad. Det er grunnen til at man kunne

bruke det ene til å tørke klær. Det skal inn en 5 kw varmer.

Har tenkt følgende:

2 anker-wincher

stor kartplotter,tri-data

bau-prop

oppgradering fra standard seil til fullspilet

rullestor(en liten sjanse for lazy jacks)

5 kw varmer

spray-hood

Cockpit-telt

gennaker-bom

rodkick

blykjøl? usikker

+ en del ikke kommer på i farten.

Noe er selvfølglig "kjekt å ha", mens annet er must.

TRIVSEL utstyr kalles det.

Vi sees!

Vurder kanskje å ta en Code Zero i stedet for genarker? Code Zero har jeg blitt fortalt er litt mer annvennelig.

Autopilot er mer enn kjekt å ha. Fint ved lange strekk og fint om du er alene ombord og skal heise seil.

Et skikkelig vindinstrument ville jeg lagt stor vekt på om det ikke inngår i std utstyret. Da slipper du å sitte med øye på windexen hele sommeren.

Jeg synes - uten å vite - at mange store båter leveres med ganske små motorer. Særlig i sterk motvind/motstrøm og ferielastet båt vil du ha glede av stor nok motor

Motor har jeg tenkt på, det skal være største alt. som er ca 50-55 hk for hver.

Auto-pilot er must på noen av båtene for å betjene skjøtene.

Med stor motor kan disse marsje på 7.5 -8 på behagelig turtall. Fortere blir man

hekksjøgeneral. I tilleg får men lettere manøverbar båt, kortere stopplengde osv.

Havnene blir mer besøkt, båtene blir større og vår/andres sikkerhet gjør at jeg kommer

til å investere i baugprop. Det er faktisk bestemt.

Helt enig Bitteliten, vind-instrument er viktig, men har ikke satt det opp. Noen leverer det

standard og ikke. Men det skal det være.

Jeg synes det er lettere og bestille båt med utstyr, enn å ettermontere senere. Noe vil

selvfølgelig ettermonteres etter man har vokst med båten. Men de store summene tas med

engang. Så slipper man å erge seg over de stadige utlegg senere.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

2 anker-wincher

stor kartplotter,tri-data

bau-prop

oppgradering fra standard seil til fullspilet

rullestor(en liten sjanse for lazy jacks)

5 kw varmer

spray-hood

Cockpit-telt

gennaker-bom

rodkick

blykjøl? usikker

+ en del ikke kommer på i farten.

Jeg setter blykjøl høyt opp på prioriteringslista.

På en 40-42 fot kan det være behov for ankervinsj i begge ender. (Selv foretrekker jeg å ligge på svai og har kun et lettere anker uten vinsj akter.) Baugpropell er fremdeles litt smak og behag, selv på en 40-foter. Navigasjonsutstyr ut over tridata er i høyeste grad smak og behag, men et godt vindinstrument hjelper på mer enn stiv nakke.

Jeg ville nok prioritert autopilot (med styring etter både kompass og vindfløy) framfor kartplotter, men jeg foretrekker papirkart og har god nytte av autopiloten når jeg seier alene. Noe jeg forbinder med familieseiling er bruk av navigatør, og da er det ekstra moro å bruke papirkart. :yesnod:

Seil er en historie for seg. Jeg ville nok gått for standardseil første sesong og utsatt beslutninger om nye seil til høsten. Ordkombinasjonen regatta og rullestorseil skurrer veldig i mine ører. Lazy jacks, og kulelagersleider eller elektrisk fallvinsj er alternativer som er både regattavennlig og makelig.

5kW varmer er et must for å få en rimelig lang sesong i Norge, og cockpit-telt er verd pengene i løpet av en enkelt regnsommer.

Vær oppmerksom på at noen leverandører tar seg urimelig godt betalt for ekstrautstyr i forhold til hva du betaler for å ettermontere selv.

Det var mine 2 cent om utrustning.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)

Årskaken til fullspilet seil, den får en bedre bue i rullestor. på enkelte modeller.

Men som wave sier, skarpseiler med baugprop.? En kompis av meg har en 42 Match,

han mener passer meg best. Her kan du cruise og seile regatta på høyt nivå.

Ta en Bavaria 42 cruiser, så seiler den bra også med rullestor og fullspilet seil.Fått

meget bra omtale.

Jeg er mest opptatt av cruiser-sjiktet.

mens jeg skriver dette, gleder jeg meg veldig til sommeren.

Vi sees!

Men som wave sier, skarpseiler med baugprop.? En kompis av meg har en 42 Match,

han mener passer meg best. Her kan du cruise og seile regatta på høyt nivå.

Ta en Bavaria 42 cruiser, så seiler den bra også med rullestor og fullspilet seil.Fått

meget bra omtale.

Jeg er mest opptatt av cruiser-sjiktet.

Nerfertiti påpeker en svært viktig sak - hvilken seilerfaring har dere fra før er viktig,

Jeg har sett en seilbåt en gang som har hatt bruk for baugpropell - det var en stor HR som bakket inn i Hunnebostrand mellom to båter og det var sidevind. Da var det greit å ha ekstra kontroll på baugen. Ellers har jeg aldri savnet baugpropell på seilbåt - siget i båten gjør at man ikke trenger det i samme grad som på motorbåt.

Om dette er første seilbåten så ville jeg definitiv valgt en Cruiser i stedet for Match båt. På Bennetau blir det Oceanis i stedet for First. På Bavaria Match er forskipet smalt og langt - det gjør bla at forpiggen blir trang. Cockipit er åpen akterut - funker dårlig med familie - særlig om det er litt sjø. Bavaria Match prises også uten seil. Jeg synes innredningene i Match/First er for spartanske til lang familieseilas

Match/First er helt sikkert morosomme å seile på regattabanen med godt mannskap - men det er også en moderne cruiser båt. Ofte går regattaene på LYS, og da jevnes det meste ut.

Og om dere skal tenke på å bytte båt i fremtiden - ettersom det selges fler Cruiser/Oceanis båter enn Match/First båter tror jeg en Cruiser/Oceanis er mer kurant å bytte. Det samme gjelder også eventuelt verditap - de båtene som holder seg best i pris er ofte fra de anerkjente merkene.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Hei Baatsmann,

Hvis du skal ha rullestorseil er hanse uaktualt da de i utgangspunktet ikke leverer dette. Du har ikke sjekket sun fast 40. Den er lik s.o 40 bare med skikkelige seilegenskaper. Men også her dropper du rullestorseilet. Syns du bør revurdere dette. Jeg vet dessuten om en brukt elan 40 i bergen som er nesten ny (se finn). Sjekk også grand soleil 40. Hvis du ikke er nøye på seilegenskapene kan benetau cyclades 43 være noe. Utrolig praktisk båt. En annen rommelig cruiser er Hunter 41. Veldig flott og rommeligst i klassen. Seiler ganske ok.

Selv har jeg sun fast 40 som gjør nytten til alt fra bobåt til regattabåt. Den har dessuten yanmar 55 hk. som standardmotor.

Hilsen Viggo

Båtboer

Motorbåt er harry - A. Rosèn

...det er vel en viss leveringstid på såpass store båter?

Gjett om! :eek: På den annen side har jeg fulgt med på markedet en stund og det er stadig vekk noen som vil selge en båt de har bestilt i det den er leveringsklar. Privatøkonomien kan endre seg på et halvår. Andre er kyniske nok til å selge sin plass i køen dersom noen vil betale. Jeg har bestilt min i god tid, men jeg kan overtales til å leie seilbår neste år også. :wink: (Om høsten ser det ut til at en og annen selger båter i denne størrelsen etter første sesong, men det er gjerne en annen historie.) Redigert av Sjøtummel (see edit history)

Her er det mange gode svar. Som jeg skrev i åpnigsvedlegget, var det mest cruiser-inspirerte

båter. Har fra sommeren holdt på med en elimeneringsmetode, for å utelukke en del båter.

Seilerfaring; har ikke eid seilbåt selv, har alltid hatt motorbåt. Men, har seilt mye sammen

med venner, helt fra jollestadiet. Færdern , onsdags og tirsdagregattar i båter rundt 30 fot.

Det kan være noen av de nemte båtene som kanskje jeg føler ikke er helt "hotte", men nevnte de

i tilfelle det kunne dukke opp nye elementer som kan sette de i et annet lys.

Er klar over Sun Fast, var å tittet på denne hos Heitman. En seiler av rang,og ikke uint. Sun Odyssen er nærmest under-rigget i forhold. Men har andre fordeler.

Harmony, har også mange fortrinn, men ble ikke helt fortrolig.

Dufour 385 cruiser, er også inne bildet.

Har fått mange int tilbakemeldinger, men for min del rager 42 cruisern til Bavaria høyt.

Som en kompromiss på seilegenskaper, bokomfort og postive tilbakemeldinger om

Lunde Båt AS. Men ingen avgjørelse tatt.

Når det gjelder lev av båt, er jeg sent ute. Noe som beror på at vi selger en hytte først.

Vil ikke rushe for mye når det gjelder valget. Leser velvillig gode og int innlegg fra dere.

Når det gjelder rullestor, skyldes dette seilerfaringen til resten av familien. De har seilt tidligere,

men mer varsomt. Når vi hadde motorbåt tidligere, var bokomfort også viktig. Var ute den gangen

3 uker. Med 1 tenåring og en nesten tenåring, derfor 3 cabiner.

Baugprop, stadig trangere i havner pga større båter. En sikkerhetsvurd.

Annenhåndsverdi, Båt er ikke investering i penger men for sjelen. Er fullt klar over

verdi-tapet , men følger også med på hva som selges av brukte båter, og hvilke krav

kjøperne setter til utstyr.

Tester av de forskjellige , i scandinavisk og utenlandsk presse. Og trekke ut fra dette hva passer

oss best.

Bruk: Båten kommer til å ha havn i Hvaler/Fredrikstad. Går glipp av kveldsturene, men

satser i første omgang på weekend og ferie bruk, og enkelte dager. For kveld, har andre muligheter

Ønskes mere kveld, har jeg mulighet for båtplass i bunnefjorden.

Erfaring totalt sett: hatt båt i 30 år fra fylte 12. Har hytte på Hvaler, og går over til båt på Hvaler.

FORTSETT MED FLOTTE INNLEGG, DE BLIR LEST OG VURDERT.

Vi sees!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...