Jump to content

Anskaffelse av ny seilbåt 40-42 fot

baatsman

Recommended Posts

La oss komme tilbake til saken.

- Registrering i Nor? Ja det er veldig lurt. Båten blir lettere å selge etterpå. Lettere å kjøpe også...

- To Bavaria or not? Bavaria lager greie båter som er gode nok for de fleste. Du vil helt sikkert bli fornøyd med en 42cr. I motsetning til mange andre liker jeg to ratt godt, syns at cockpiten blir mye smartere både ved landligge og under seilas.

Det er likevel ingen tvil om at mange andre merker har gjennomgående bedre kvalitet. Lets face it; det er sjelden du finner den beste kvaliteten på de billigste produktene. Derfor ville jeg vurdert f.eks denne veldig seriøst:

http://www.luhrsmarine.co.uk/models/41/index.html

I fohold til en bavaria er den

- rommeligere

- bedre bysse

- penere og mer solid innredning

- tryggere i hard vind (pga høyere ballast %)

- Rullemast = høyere mast

- Mer letthånderlig (mindre genua, større storseil)

- bedre motor (jeg vil påstå at yanmar er greiere en volvo)

- kan fås som dekksalong

- blykjøl

Båten er ikke veldig rask, men det virker som om lys-tallet er realistisk slik at det likevel er gøy å konkurrere med den.

Lykke til med båtvalget!

mvh

Viggo

Båtboer

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Hei igjen Viggo

Har faktisk sett at det ligger en ny Hunter 41 på finn. Det er en flott båt.

Fikk bedre bilder her enn på FInn. Vil se nøyere på den.

Vil også gjøre research på importør. Synes dette var et godt tips. Skal prøve å få sett

bedre bedre bilder av cockbit.

Registering i NOR,

Int båtkort(på lik linje med vognkort for bil)

Kan belåne båt

Hva annet er positivt, koster ca 7000,-

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Lager Bavaria båter med senter cockpit fortsatt? Jeg liker veldig godt den løsningen på større båter - gir ekstra trygghet ved havseilas

Båter med senter-cockpit? Mitt favorittseilbåtmerke har en del sånne, og siden andre har begynt å trekke fram britiske båter trekker jeg fram bruktbåtsiden til Oyster. (Drar ikke fram nybåtsiden, prisen på drømmebåten 56 er rystende.)

Registering i NOR,

Int båtkort(på lik linje med vognkort for bil)

Kan belåne båt

Hva annet er positivt, koster ca 7000,-

Hva annet? Neste eier kan belåne båt. :yesnod:

Ingen årsavgift i NOR (dersom tanken på en neste eier ikke faller i smak.) :sleep:

Redigert av Sjøtummel (see edit history)

Er vel lett å dele inn båter i kategorier?

Siden vi kun forholder oss til fletta nye båter...

Cruiserbåter

Bavaria Cruiser

Harmony

Beneteau Cyclades

Jeanneau SO

Beneteau Oceanis

Elan Impression

Dufour Cruiser

Hunter

Performance båter

Hanse

Dufour Performance

Jeanneau SF

Racingbåter

CB

Elan

Bavaria Match

Beneteau First

Salona

Grand Soleil

Swedestar

C&C

Uoppnåelige?

X

Najad

Hallberg Rassy

Swan

Sweden Yachts

???

Fokk: Jo, Hunter går under billig-båt. Alle 40 fotere til mindre enn 1.5 mill går under kategorien "billig". Men noen er "billigere" enn andre..

Men ikke nødvendigvis dårligere.

Har nok noe med effektiv produksjon å gjøre at Bavaria er rimelig, Med samme utstyr og levering klar ved kai i Norge blir jo det ikke store pris differansen på båtene. Sammenlign gjerne.

At Hunter er en mer kvalitetsbåt og en mer solid båt er det vel delte meninger om. Det blir det jo forøvrig om utsende på båten også, både over og under le. Noen liker Yanmar og noen liker dattera.

Vurderte både Hunter, Hanse og Dufour 385 da vi kjøpte båt. Tror ikke forhandler av dufour var intressert i å selge, var i hvert fall meget vanskelig å få kontakt. Hunter falt ikke i smak på noen måter.

Hanse er jo en noe spesiell båt ikke minst designmessig under le. Har en seilføring som jeg kunne tenkt meg.

Angrer ikke på valget av båt. Som for mitt vedkommende skal være en turbåt.

Redigert av fokk (see edit history)

Uoppnåelige?

X

Najad

Hallberg Rassy

Swan

Sweden Yachts

???

Definitiv ikke - det er flere løsninger:

kjøpe litt mindre

låne litt mer - reg i Nor så du får lengre nedbetalingstid

kjøpe ikke helt nytt

Kvaliteten på noen av disse båtene er jo et litet hakk vassere enn på noen av de andre

Billig er vel ikke rette ordet. For meg lyder det negativt. Rimelig er vel rette ordet. Vi må

huske på at en av grunnene til at de produseres rimelig er systematisk produksjon.

Det kjøpes inn veldig store kvanta med deler av "proffe" innkjøpere.

Produktsjonen er mer eller mindre automatisert, dvs lave timeanntall i forhold til

antall båter som blir produsert. Dette gjør at det liten forskjell kvalitets-forskjell på de produksjonen.

Det er mange fine innlegg, og mye int lesing. Det er klart ikke alle liker samme båttyper,

og da er det fint med de + og - som skrives her.

Takk Bitteliten, for hjelp til bildevisning. Det oppklarer hvorfor jeg jobbet litt med det.

Og gå til anskaffelse av kat kostbare seilere, hadde vi ikke tenkt. Vi vil sitte i positiv sits

etter hyttesalget, men ser for oss andre pri. En aktiv familie, som er litt over alt.

Vi sees!

Hei igjen Viggo

Har faktisk sett at det ligger en ny Hunter 41 på finn. Det er en flott båt.

Fikk bedre bilder her enn på FInn. Vil se nøyere på den.

Vil også gjøre research på importør. Synes dette var et godt tips. Skal prøve å få sett

bedre bedre bilder av cockbit.

Importøren av Hunter kjenner jeg og det er førsteklasses folk - anbefales!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Vi har en Hunter 37/39? (ikke 41!) i klubben!

den båten ser ut som en flytande campingvogn/container, helt flatt i bunn,

förmodligen världens sämste att komma ut i lite sjö med, ger förmodligen stampningseffekter

redan i moderat sjö!

den står i en spesiallagad krybbe med sikert 10 stötter, eftersom den inte tål att stå direkt på kjölen !

riggen er veldigt klen.....med diagonal stötter längst ned, skall se om jag kan finne en bild senare

på den, ser väldigt kul ut!

inredning er sikkert helt OK o som flytande hytte sikkert helt OK, men 'båt' er det ikke!

det er möjligt att 41an er bedre, kunde ikke se någon bild på undervattenskroppen på linken ovan!

S/Y Gunga Din

Det virker jo veldig rart at en trenger 10 støtter, normalt sett vil det bety at den ikke tåler

påkjenningen. Kjølen virker jo normalt som en støtte i tilegg til støtteben fra krybbe.

Ser frem til bildene dine.

skall ta en bild på denne längre fram i vår, båten står precis framför min på land!

jag er mycket skeptisk till en båt som den!

S/Y Gunga Din

Hunter leveres som standard med en kort vingekjøl i bly. Denne kan kanskje bli litt deformert hvis du setter hele båtens vekt på den. Ville nok selv valgt det dype alternativet som er en normal kjøl. Tror hunterbåtene tåler en grunnstøting ca like dårlig som de andre alternativene. Når det gjelder sjøegenskaper er det vel ingen av billigbåtene som ikke er veldig flate under. Ingen fornøyelse å gå med motor rett i mot krapp sjø. Bedre med et klossrevet storseil og litt vinkel til bølgene. Forøvrig er jeg enige i at hunterbåtene ikke akkurat har et tidløst, lekkert design utvendig...

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Det virker jo veldig rart at en trenger 10 støtter, normalt sett vil det bety at den ikke tåler

påkjenningen. Kjølen virker jo normalt som en støtte i tilegg til støtteben fra krybbe.

Ser frem til bildene dine.

Ville anbefale deg å ta kontakt med importør, Westmar. De holder til i Asker (Leangbukta), samme sted som Bavaria og da kan du sammenligne direkte på stedet og få svar på alle dine spørsmål. Hør f.eks. om Bavaria båtene kan "henge" i krybben hvis kjølen er tatt av uten ekstra understøttelse under og still samme spørsmål til Hunter. Tror ikke svaret du får gir Gunga Din rett i hans uttalelser!

Så vidt jeg vet er Hunter (seil og motorbåt) større enn Bavaria (seil og motorbåt) så noe kan de vel om båter og båtbygging "selv om" de kommer fra USA?

For ordens skyld, jeg kjenner importøren, men har ingen økonomisk interesser der. Har min egen båt (Maxi800) stående i opplag samme sted som Hunter og Bavaria forhandlerne holder til så ser mye til disse båtene og folkene rundt.

........... Tror ikke svaret du får gir Gunga Din rett i hans uttalelser!.........

skall rette mig själv, jag vet självklart ikke, om båten tål att stå på enbart kjölen, men den

spesialbyggda krybben gjör att det ser veldigt misstänkt ut, att det er en svagare kjölkontruktion

enn andre båter! dette er en Hunter 37-39 ikke den 41 som du skrev om!

jag skulle ivarjefall ikke vilja gå på grund med en sådan konstruktion!

S/Y Gunga Din

Jeg har ringt til Westmar, kom til en tlf. svarer. De har sikkert juleferie. Tar kontakt over

nyttår. Er for min del int av cockbit, og ser ingen ordentlige bilder. Bimini er uaktuelt, skal ha

cockbit-telt. Har tenkt høre hva de har. Sendte en mail også.

Vi sees!

skall rette mig själv, jag vet självklart ikke, om båten tål att stå på enbart kjölen, men den

spesialbyggda krybben gjör att det ser veldigt misstänkt ut, att det er en svagare kjölkontruktion

enn andre båter! dette er en Hunter 37-39 ikke den 41 som du skrev om!

jag skulle ivarjefall ikke vilja gå på grund med en sådan konstruktion!

Jeg beklager, men jeg skjønner ikke helt. Hva slags konstruksjon snakker du om? Og hvordan skal konstruksjonen være? Hvilke båter har denne konstruksjonen? Jeg liker selv godt å mene noe om ting og tang, også de jeg kanskje ikke vet allverdens om, men dette ble litt for løst for meg med tanke på at dette er et viktig poeng, ikke minst for sikkerheten for båt og mannskap?

Jeg beklager, men jeg skjønner ikke helt. Hva slags konstruksjon snakker du om? Og hvordan skal konstruksjonen være? Hvilke båter har denne konstruksjonen? Jeg liker selv godt å mene noe om ting og tang, også de jeg kanskje ikke vet allverdens om, men dette ble litt for løst for meg med tanke på at dette er et viktig poeng, ikke minst for sikkerheten for båt og mannskap?

skall ta en bild på detta......så skj du vad jag mener.....en helt flatt botten med en kjöl fästad mitt på, det krävs en otroligt stark konstruktion/kjölupphängning inombords(balksystem) för att ta upp de krafter som en grundkänning medför!

det er sikkerheten för båt o manskap o jag tenker på oxo, o smälla på hårt berg som vi gör her i Norden vid en felnavigering, er något annet enn sandstränder i Florida !

(sitter på jobb nu o skall åka bort över nyttår så det får bli lite senare!)

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Når det gjelder sjøegenskaper er det vel ingen av billigbåtene som ikke er veldig flate under. Ingen fornøyelse å gå med motor rett i mot krapp sjø. Bedre med et klossrevet storseil og litt vinkel til bølgene. Forøvrig er jeg enige i at hunterbåtene ikke akkurat har et tidløst, lekkert design utvendig...

Og de er ingen fornøyelse for motor i litt stor sjø aktafor tvers heller. De Oceanisene vi har leid har skrudd veldig i sjøen - hvilket gir masse ratting og vinglete kurs.

Og de er ingen fornøyelse for motor i litt stor sjø aktafor tvers heller. De Oceanisene vi har leid har skrudd veldig i sjøen - hvilket gir masse ratting og vinglete kurs.

så sant som det er sagt !

men dom er lett-drivna både för segel o för motor, flatbottnade skrov!

det er alltid en kompromiss V- kontra Flatbottnad !

S/Y Gunga Din

Er spent på fortsettelsen, men tar en tur på fjellet de nærmeste dagene, kommer tilbake med

en sunn og frisk sjel.

Takker for det gamle, og ser frem til nytt lærerikt år her på BP. GODT NYTT ÅR.

PS ingen grunn til å slappe av med innleggene, hold koken oppe. :flag:

Vi sees!

Du slipper problemene med NOR registrering i utlandet hvis du registrerer båten i småbåtregisteret først. Da har du papirer på eierskap til båten når du henter den i utlandet. Når den kommer til Norge overfører du den til NOR. Eneste ekstrautgiften blir da innmeldingen i småbåtregisteret. Det fungerte greit for meg. Men skal du låne penger på båten og må ha NOR registrering for banken sin sikkerhet i båten, må du ha en grei bankforbindelse som går med på at de ikke har sikkerhet for lånet i noen måneder...

Lykke til med ny båt, uansett hva det blir til!

Redigert av FDI (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...