Krapyl Svart 29.Desember.2005 Del på Facebook Svart 29.Desember.2005 Noen ekstra fine båter i den størrelsen. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Sjøtummel Svart 29.Desember.2005 Del på Facebook Svart 29.Desember.2005 Du slipper problemene med NOR registrering i utlandet hvis du registrerer båten i småbåtregisteret først. Da har du papirer på eierskap til båten når du henter den i utlandet. Når den kommer til Norge overfører du den til NOR. Eneste ekstrautgiften blir da innmeldingen i småbåtregisteret. Det fungerte greit for meg. ...Nå var vel den korte kommentaren min om NOR-registrering det lille praktiske problemet som oppstår dersom du kjøper en båt i utlandet og du ikke vil ha den til Norge. Det lille praktiske problemet er identitetsbevis/målebrev som i slike tilfeller må utferdiges i utlandet. Framgangsmpten du beskriver er ny for meg, og i strid med gjeldende regelverk. Du får ikke "overført" en båt fra småbåtregisteret til NOR. Om forskriften er tungt lesestoff finnes det en mer lettlest orientering. Sitér dette innlegget Link to post
Anonym Svart 29.Desember.2005 Del på Facebook Svart 29.Desember.2005 Vi har en Hunter 37/39? (ikke 41!) i klubben! den står i en spesiallagad krybbe med sikert 10 stötter, eftersom den inte tål att stå direkt på kjölen ! riggen er veldigt klen.....med diagonal stötter längst ned, skall se om jag kan finne en bild senare på den, ser väldigt kul ut! Vel, når det gjelder det med at den ikke står på kjølen.. Det skal ikke min båt heller, vil ikke si det er noe tegn på at det er en dårlig båt av den grunn. Jeg vil tro Hunter lager båter som er bra for det området de er tiltenkt å ferdes i. Det virker jo veldig rart at en trenger 10 støtter, normalt sett vil det bety at den ikke tåler påkjenningen. Kjølen virker jo normalt som en støtte i tilegg til støtteben fra krybbe. Ser frem til bildene dine. På båten min anbefales det også at den ikke står på kjølen.. Men det er fordi jeg har hydraulisk heving av kjølen da, hvorvidt det er sånt på Hunter vet jeg ikke. Men, gå ikke ut fra at det er en dårlig konstruksjon kun fordi den ikke er lagd for å stå på kjølen. Sitér dette innlegget Link to post
frankD Svart 31.Desember.2005 Del på Facebook Svart 31.Desember.2005 Framgangsmpten du beskriver er ny for meg, og i strid med gjeldende regelverk. Du får ikke "overført" en båt fra småbåtregisteret til NOR. Om forskriften er tungt lesestoff finnes det en mer lettlest orientering. Det var kanskje litt feil å skrive "overføre" fra småbåtregisteret til NOR. Det riktige er at man sletter registreringen i småbåtregisteret, og så registrerer båten i NOR. Hvis du mener det er i strid med regelverket, så får du finne frem den teksten i regelverket som sier noe annet. Godt nytt år til alle sammen. Sitér dette innlegget Menja Link to post
Sjøtummel Svart 1.Januar.2006 Del på Facebook Svart 1.Januar.2006 Det var kanskje litt feil å skrive "overføre" fra småbåtregisteret til NOR. Det riktige er at man sletter registreringen i småbåtregisteret, og så registrerer båten i NOR. Hvis du mener det er i strid med regelverket, så får du finne frem den teksten i regelverket som sier noe annet.Neida, det er ikke noe problematisk å registrere en båt i småbåtregisteret før den registreres i NOR, men registreringen i småbåtregisteret har ingen nytteverdi i forhold NOR og registreringskortet er et heller ukjent papir utenfor norden. Når en båt kjøpt i utlandet skal registeres i NOR må du uansett ordne opp i så mye papirarbeid at du ikke har noen problemer med å dokumentere båtens opprinnelse på flere språk. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 3.Januar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Januar.2006 Har fått info av West-Mar, det er en DS utgave de har utstilt. Men Hunter har flere utgaver. Men nå begynner messen i Gøteborg og nærme seg. Bruker 2 dager der, da vil vel flere biter falle på plass. Har vel fått eliminert bort noen, og står tilbake med noen få aktuelle. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
magbolme Svart 5.Januar.2006 Del på Facebook Svart 5.Januar.2006 Vi har en Hunter 37/39? (ikke 41!) i klubben! den båten ser ut som en flytande campingvogn/container, helt flatt i bunn, förmodligen världens sämste att komma ut i lite sjö med, ger förmodligen stampningseffekter redan i moderat sjö! den står i en spesiallagad krybbe med sikert 10 stötter, eftersom den inte tål att stå direkt på kjölen ! riggen er veldigt klen.....med diagonal stötter längst ned, skall se om jag kan finne en bild senare på den, ser väldigt kul ut! inredning er sikkert helt OK o som flytande hytte sikkert helt OK, men 'båt' er det ikke! det er möjligt att 41an er bedre, kunde ikke se någon bild på undervattenskroppen på linken ovan! Venter i spenning på bildene av Hunteren som ikke kan stå på kjølen! Sitér dette innlegget Skipper på S/Y "Hei serr'u serr'u hatten!" Link to post
Gunga Din Svart 5.Januar.2006 Del på Facebook Svart 5.Januar.2006 Venter i spenning på bildene av Hunteren som ikke kan stå på kjølen! hej magbolme! ber att du leser mitt inlegg #68 ! der jag retter mig själv, jag vet självklart inte om båten tål dette, og jag tenker inte be om ett fullskaleprov !, men krybben gör att detta ser veldi mistänkt ut ! Bild kommer, skall ut i helgen til hamnen!' under tiden, pröv o få tag i siste numret av svenske Båtliv, (ges ut av SBU motsv til norske KNBF)........ der står en artikkel om en Hunter 355 som får spicker i kjölinfestningen varje år........ ägaren tilsammen med varvägaren der båten ligger upplagd vintertid vill förstärka kölinfestningen med fler kölbulter för att kjölen skall sitta riktigt fast! Amerikanska tillverkaren har svarat att förstärker man kjölen på det viset förlorar båten sin CE-märkning.........les artikkeln ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Gunga Din Svart 8.Januar.2006 Del på Facebook Svart 8.Januar.2006 Her kommer bilderna som jag lovade........ om båten grejjar o stå på kjölen eller ej, det vet jag ikke, men det ser onekligen skumt ut när man behöver 10 stötter på land! båtmodellen er en Hunter 356 notera oxo frigången på rodret.......rodret stikker nesten lika djupt som kjölen! vad händer den dagen ägeren går in på ett grunt område med berg......enn så länge har han bara varit i sand/grus..........som sporen viser! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Sun Flyer Svart 9.Januar.2006 Del på Facebook Svart 9.Januar.2006 Hei gunga din, Jeg syns ikke det er noe på disse bildene som tyder på at hunteren ikke er solid bygget. Den står jo tydelig på kjølen. Støttene rundt er for at den ikke skal kunne velte. Vi ser også at det er en versjon med den grunne kjølen. Stikker sikkert ikke mer enn 1.40m. Båten er noødt til å ha et ror som er like dypt som kjølen for at den ikke skal kaste styringen med en gang man får litt krenging. Det kunne kanskje vært en ide å ha to ror på en så grunn båt? I england kan man bestille denne modellen med dobbel kjøl for at den skal kunne stå tørt tidevannet er ute. Tviler på at det hadde fungert hvis båten ikke tålte det? Hva tror du? Personlig ville jeg valgt en versjon med den dypeste kjølen. mvh Viggo Båtboer Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Gunga Din Svart 9.Januar.2006 Del på Facebook Svart 9.Januar.2006 Hej Viggo vea! Ja, jag skulle oxo tagit den djupa kjölen om jag måst välja, tyvärr så tror jag att det er den djupa kjölen på den Huntern som Båtliv har en artikkel om, det er oxo en 356a, jag skrev 355 men det skall vara 356 ! att rodret ikke skall sticka lika djupt som kjölen, det er litt 'basic' bland båtkonstruktörer, det er bare o se sig om, på en båtuppställningsplass, tror ikke det går 1 på 1000 som ser ut som denne Huntern! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
baatsman Svart 14.Februar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Februar.2006 Var på messen i Gøteborg, der hadde de utstilt en Delphia 40. Har noen hørt om denne Meget flott båt, Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Mouche Svart 14.Februar.2006 Del på Facebook Svart 14.Februar.2006 Var på messen i Gøteborg, der hadde de utstilt en Delphia 40. Har noen hørt om denne Meget flott båt, Delphia 40 er det polske verftets nyeste modell. Båten er blitt godt mottatt, blant annet er den nominert til Boat of the Year 2006 av det amerikanske magasinet Cruising World, i klassen for cruisere fra 40 til 44 fot. Linjemessig er det tydelig at båten er signert Andrzej Skrzat og den fremstår som en forstørret utgave av 37-foteren. Båten har de samme store vinduene over salongen som sin lillesøster, og du kan velge mellom tre forskjellige versjoner under dekk. Delphia 40 stikker 2,18 meter med den kjølen de som er mest ute etter seilegenskaper velger, men ønsker du en litt mer skjærgårdsvennlig båt, kan du utstyre båten med et dypgående på 1,68. Vekten er i følge verftet 8250 kilo, og med den dype kjølen, på 2760 kilo, er ballastprosenten 33%, og for å kompansere for dybden veier den grunne kjølen 3260 kilo. Delphia 40s fremdrift på blankt vann er en Volvomotor på 39 hk, og verftet oppgir marsjfarten for motor til 8,5 knop. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
baatsman Svart 14.Februar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Februar.2006 Det er riktig at det 3 varianter på cabin-løsning. Men fabrikken er meget fleksibel. Den utstilte var en kombinasjon av 2 varianter. Eik innredning, flott trearbeide. Det eneste minuset, og det stort er ingen norsk importør. Den svenske imp. er forøvrig Bav. forhandler i tilegg. og driver med Charter. Derfor kan det bety utfordringer hvis noe skulle være reklamasjon, delelev. osv. Det trenger ikke være sånn, men mine tanker rundt det. Men uansett, en flott båt er det. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Sydvesten Svart 14.Februar.2006 Del på Facebook Svart 14.Februar.2006 (redigert) Har kikket mye på Hunter sine seilbåter jeg da siden jeg liker løsningen på mye som de har.. Når det gjelder det at den ikke kan stå kjølen så stemmer det helt sikkert for noen vil jeg tro, men saken er vel slik at til og med 38 foteren så leveres denne med dobbel kjøl slik at den kan takle forskjellen på flo og fjære i den engelske kanalen blant annet... Vet ikke om noen er ute og setter flere bukker her når det er fjæra sjø ... men jeg har ikke sett det... Slik som jeg har sett denne båten så står den pent alene uten noen ekstra bukker på to kjøler og ett ror.... det vitner vel ikke om et "så" dårlig skrog, men det kan sikkert de andre her mye mere om enn meg.... Det at en eier av en Hunter velger å benytte en stor krybbe med mange ben tilsier vel ikke at den ikke kan stå på eneg kjøl... etter min menig... Det sier vel mere om hvor god "pleie" man vil henne.. Legger for ordens skyld med ut bilde av 98 model Hunter 410 som jeg var og kikket på i oktober... Så vidt jeg kan se av bildet og det som de små grå kan erindre så står denne på kjølen, riktignok plasser på en trepalle under kjølen.... mulig den har et dårlig skrog, men det overlater jeg til de som kan dette med å bedømme kvalitet..... Redigert for noen skriveleifer, men sikker ikke alle Redigert 14.Februar.2006 av sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
desålätt Svart 24.April.2006 Del på Facebook Svart 24.April.2006 Delphia 40 er det polske verftets nyeste modell. Båten er blitt godt mottatt, blant annet er den nominert til Boat of the Year 2006 av det amerikanske magasinet Cruising World, i klassen for cruisere fra 40 til 44 fot. NÅväl... Delphia 37 är ju den senaste modellen som kom 2005 och Delphia 40 kom 2003. Den nordiska generalagenten söker en norsk återförsäljare enl deras hemsida: www.forsail.se Har vid flera tillfällen tittat på dessa båtar och till nästa år blir det en Delphia 37. Ha de! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.