Jump to content

Anskaffelse av ny seilbåt 40-42 fot


baatsman

Recommended Posts

Se på Bavaria 39C. Vurderte 42C foteren men valgte 39C. Litt større cocpit med 2 ratt i 42c ellers er jo disse båtene like. Utenom prisen da, får endel ekstrautstyr for 200000.-

2 bad er jo supert til og med i en 39 foter. Fikk samme erfaring som deg når det gjaldt forhandlere, ikke lett å få kjøpe seilbåt. Hvordan blir det da når båten er kjøpt og et eventuellt problem oppstår?

 

Ville valgt rullestorseil, blykjøl og ikke minst autopilot. Med D2- 55hk behagelig marsjfart 8 knop.

 

Har bare godt å si om Lunde båt som selger Bavaria.

 

Link med videosnuter:http://www.bavaria-mallorca.com/

Redigert av fokk (see edit history)
Link to post

Pri 1 Familiebåt,

Pri 2 Regatta, da er ikke fam mannskap foreløpig.

 

Vi kommer til å ligge mye i uthavn. Derav winsch akter. Bauprop ønskes, pga enklere manøver

i stadig trangere havner. Forenkler mye.

 

Er ikke låst i tankegangen, og det er derfor jeg la dette ut som et emne. Tilbakemeldinger om

erfaringer fra egne båter er det beste.

Vi sees!

Link to post

Om jeg skulle kjøpt båt som deg hadde jeg også valgt rullestorseil, men jeg hadde oppgradert fra standard seil. De er for dårlige på mange av båtene. Stadig flere båter som primært brukes til cruising selges med rullestorseil - også Orust båter. HR og Najad sees stadig oftere med rullestorseil. Et storseil på en 40 foter er stort og tungt å heise - og da blir det fort et ork å heise seil med familien ombord. Jeg hadde også vurdert selvslående fokk slik at båten ble enda enklere å håndtere på cruising i våre farvann - særlig Bohuslänkysten kan kreve en del slag om man følger den indre leia.

Personlig har jeg ikke helt sans for båter med to ratt - så jeg ville sett etter en med ett ratt. Så blant Bavariaene er nok min favoritt 39. Jeg regner med at du også har funnet ut at det er en del som mangler i Lundes prislister, bla frakt. Mange tenker at de kan spare noen titusen på å ta båten selv fra Tyskland. Jeg vet om folk som har erfart det som en ganske krevende seilas.

 

Etter å ha seilt en Bavaria 2-3 uker en sommer og Bennetau 2-3 uker 3 somre heller mine preferanser mot Bavaria i dette segmentet. Etter min mening er de litt mer like de båtene jeg har vokst opp i (HR) i sjøegenskaper og innredning. Familien trivdes definitivt best ombord i Bavariaen, og jeg syntes den var morsom å seile aktivt.

 

Og dette med restverdi og investering i sjelen. Joda - jeg er helt enig med deg, men 3 fots syndromet rammer mange, og det vil smerte sjelen om man taper mye penger på en båt og dermed ikke kan bytte. Og nye båter kommer hele tiden, så det er god anledning til å drømme i fremtiden også :yesnod:Ikke noe avgjørende argument - men greit å ta med i vurderingen synes jeg

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Seilerfaring; har ikke eid seilbåt selv, har alltid hatt motorbåt. Men, har seilt mye sammen

med venner, helt fra jollestadiet. Færdern , onsdags og tirsdagregattar i båter rundt 30 fot.

 

Vi kommer til å ligge mye i uthavn.

Hej Baatsman!

 

Kan ikke hjelpe dig med de modeller du har på din lista!

 

men...

 

har du/ni lurat på o leie en 40/42-fotare för o se om det er det som passer best?!

 

du skriver att ni kommer o ligge mye i uthavn.....

 

ni skall in med en 13m båt, runt 10 ton, 18m mast, 2m dypg osv....det er en ganske stor båt !

det er ganska tungt/(omöjligt ibland!) att för handkraft dra/förhala en båt i den storleken!

 

sen även om du har både rulle på försegel o storen, så kan sådana grejjer gå sönder, då måste du upp på dekk o bärga segel på det gamla hederliga settet....det blir jobbigt för familjen! :rolleyes:

(en Bav42 har en genua på 60-65m2 !)

 

Jag vill inte avskräcka dig, men tycker själv att min egen 37-fotare många gånger är för stor för skärgårdssegling! Mitt råd er, hyr en båt i denne klassen o se om det er vad du o din fru vill ha!

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post

Bra Bitteliten og Fokk

 

Oppgraderte seil til fullspilede, det er bankers. Hvis Bavaria, hentes den i Danmark.

Prisdiffen mellom B 39 og B 42 lyver litt, da det el winsch på 42 std + noe til.

 

Jeg har også vurdert B39/42 opp i mot hverandre. Innvendig, ikke stor forskjell, Cockbit som

Fokk nevner, synes jeg det er stor forskjell. Begge kan lev. med løsning, senking av bord

inne slik at det blir dobbelseng, tot 8 sengeplasser. Men enig B39 er meget bra alt.,og ikke forkastet. Men cockbit B42, har passasje mellom BB og SB styrepos.

 

Når det gjelder lev av båt, har jeg tenkt på Danmark som lev sted. Ikke på grunn av pris,

men for å få sjekket og bli bedre kjent med båt. Har kjøp inn en stk 9 fot gummibåt for oppdraget.

 

Helt enig ang verditap, Bavaria holder seg faktisk godt. Det kan synes om det er mange båter

til salgs, men de fleste går. Men utstyret er viktig. Det gis ikke penger ved dørene

 

Bitteliten, dine betraktninger ang rullestor, er i samsvar med mine egne. Ikke optimalt ang

seilegenskaper, MEN det blir mer ro i leiren.

 

Ellers kommer jo Najad med cockbit bak nå på 44 fotern, og bredde akter.

 

Og Lunde Båt høre jeg mye skryt fra.

Vi sees!

Link to post

Hei Gunga Din

 

Int. synspunkter du har. Tyngde, lengde og bredde er grunnen til winsch akter og bauprop.

Våre seilervenner har en Afrodite 42, Sun O 42 og en Match 42. Har snakket mye med de, om

mange av dine betraktninger. Når det gjelder uthavn, har vi erfaring fra stor båt.

Her vil det både bli å ligge på svai, samt gå inntil land hvor det er mulig. Det nytter ikke å

prøve og stoppe en 8-10 tonns båt uten motorkraft. Det må kjøres.

 

Når det rullestor, og at det kan sette seg, har vært med på morsommere saker en det.

Men når jeg tar for meg + og - med det, blir det en + til slutt.

 

Men det klart det trengs trening til. Ellers ser jeg du har en flott båt selv.

Vi sees!

Link to post

Et storseil på en 40 foter er stort og tungt å heise - og da blir det fort et ork å heise seil med familien ombord.

Enig i at så store seil er tunge, men en elektrisk fallvinsj er også en god medisin mot tunge seil. Skal du sammenligne rullestorseil med noe så må du sammenligne det med en løsning som bruker bomvang, et enkelt revesystem, lazy jacks og evt motor i fallvinsj. :smiley:

 

Det nytter ikke å prøve og stoppe en 8-10 tonns båt uten motorkraft. Det må kjøres.

:confused:

Klart det går. Det er faktisk noe du bør lære deg for å være klar til den dagen motoren svikter.

 

Selvsagt vil motor og baugprop gi deg muligheten til å klemme deg inn på steder du ellers ville fått problemer, og det er et spørsmål om smak, behag og sikkerhet.

Link to post

Enig i det Sjøtummel, jeg forklarte meg litt galt. Det jeg mente, du står ikke på land og

stopper en 8-10 tonner med bena.

 

Når det gjelder motorstopp, gjorde vi tilsvarende med Albin Cumulus. Seilte til land, brukte

vinden som hjelp. :yesnod:

 

Har seilt Cutter, de gamle vakre seilerne. Fått trening i det. :wink:

Vi sees!

Link to post

sen du nämde Aphrodite 42 her 1,5MNOK

Slik valutakursene beveger seg før nyttår så er prisen nærmere 1,6 enn 1,5, og så var det dette med mva. Med dagens kurs og mva blir det 1,96MNOK. :rolleyes:

 

Har forresten et lite spørsmål i forbindelse med kjøp av ny seilbåt. For en ny båt bygget i utlandet koster det litt ekstra for registrering i skipsregisteret. (I tillegg til målebrev og registreringen kommer det en del oversettelser og notariserte dokumenter med påtegning fra norsk utenriksstasjon.) Spørsmålet er i vhor stor grad registreringen virker inn på båtens bruktverdi. Det bør i det minste bli flere potensielle kjøpere til en båt som kan belånes. :confused:

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post

Hvis man kjøper en brukt båt fra Sverige (eller fra andre land) så kommer det, dessverre, 25 prosent moms i tilegg. Ingen, lovlig, vei utenom! :nono:

Å jo da. Så lenge du ikke tar båten inn i Norge kan behøver du ikke å betale norsk mva. Skal du registrere båten i NOR blir det litt heft og plunder ettersom du må få målebrevet i utlandet, men heller ikke dette er umulig. Betaler du mva i et EU-land kan du bruke den så mye du vil i EU, og noen EU-land har mye lavere mva enn Norge. :wink:
Link to post

Hvis man kjøper en brukt båt fra Sverige (eller fra andre land) så kommer det, dessverre, 25 prosent moms i tilegg. Ingen, lovlig, vei utenom! :nono:

Bortsett fra å ha den liggende i Sverige, da :crazy:

Men som nordmann bosatt i Norge er det vel ikke lov å føre en utenlandsk registrert båt i norsk farvann? Slik er det ihvertfall for bil, regner med at det samme gjelder for båt. Det er jo litt upraktisk med en båt som ligger i Strømstad, som man ikke kan bruke i Norge.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post

Men som nordmann bosatt i Norge er det vel ikke lov å føre en utenlandsk registrert båt i norsk farvann? Slik er det ihvertfall for bil, regner med at det samme gjelder for båt. Det er jo litt upraktisk med en båt som ligger i Strømstad, som man ikke kan bruke i Norge.

Og hvor ska du registrere båten om den ligger i utlandet? Det er f.eks. ingen registreringsplikt på båter i Sverige. Og jeg tror - men vet ikke - om det er ulovlig å ta båt til Norge - men det vet kanskje Divemaster: Må du betale 25% moms for å ta med deg båten til Stavanger på ferie?

 

Det ligger et eksempel på "bor i Norge -har båt i Sverige" på Finn. Jeg snakket med eieren i sommer på Bohus Malmön.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Og hvor ska du registrere båten om den ligger i utlandet?

Om den er stor nok er det helt i orden å registrere den i skipsregisteret (NOR), men det betyr ikke at du kan bruke den i norsk farvann uten å betale mva. Har du betalt mva i et EU-land kan båten fritt flyttes rundt i EU og ligge så lenge den vil.

 

Har du kun betalt mva i Norge så er det begrenset hvor lenge du kan la båten være i EU-området, og bryter du denne grensen så blir båten fortollet inn i et EU-land og du kan glede deg over å ha betalt mva i to land. :lol:

 

Den lille utfordringen i forbindelse med å få båten registert i NOR uten at den er innom Norge er målebrevet.

 

Skal du kjøpe en båt for å kunne ha den i EU så er ikke Sverige landet med lavest mva i EU, men det er veldig praktisk å la båten ha hjemmehavn i nabolandet da. :wink:

Link to post

Men som nordmann bosatt i Norge er det vel ikke lov å føre en utenlandsk registrert båt i norsk farvann? Slik er det ihvertfall for bil, regner med at det samme gjelder for båt. Det er jo litt upraktisk med en båt som ligger i Strømstad, som man ikke kan bruke i Norge.

Det er jo fint på svenskekysten også da :wink:

Kjenner en som har hytte og båt i Sverige. Det hender han sniker seg over til Herføl for å fylle litt billig diesel og kjøpe norsk is m.m., men ut over det må han holde seg i Sverige og han trives med det.

:wink:

Link to post

Najad 441

 

 

2005 prisen er 3990.000,- . Men den er nydelig.

Næremest en blondine. :lol:

Vakker dame. Jeg liker bedre og bedre Najadene - og jeg som er vokst opp med HR :blush:

Bilde

Jeg trodde denne kostet mer enn 4 mill. Det jeg ikke liker er at de har tatt bort den innstøpte støtfangeren i skrogsiden

Den nye 380 er jo ikke så verst den heller

Bilde

 

Det ligger en Najad 440 til 1,75 MNOK

Joda - men den er jo ikke helt ny da.

 

Lager Bavaria båter med senter cockpit fortsatt? Jeg liker veldig godt den løsningen på større båter - gir ekstra trygghet ved havseilas

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...