Konrad Hauge Startet 30.Oktober.2023 Link til dette innlegget Startet 30.Oktober.2023 Mellom nøkkel og innslagsreleet på startmotoren er det et eget startrele som står i en "el-boks" på baksiden av motoren, sammen med et gløderele og et stopprele. Hvorfor trengs det to releer for å få start? Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 30.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2023 Det er slik på min VP også. Det er nok for å redusere strømmen som går gjennom kontrollpanelet. Det kan jo også ofte være en lang kabel dit som kan gi spenningspall. Et innslag er jo mer enn et rele, det skal også vanligvis gjøre en mekanisk jobb med nettopp å slå inn startdrevet. Så det kan gå endel strøm. Men det er noe herk at de releene står i en boks på motoren. PÅ Volvo Penta er det pluggede releer, og kontaktene blir slakke av ristingen og varmen, så det blir lett dårlig kontakt. Sitér dette innlegget Link to post
Konrad Hauge Svart 30.Oktober.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2023 Det er riktig at risting i motor og "el-boks" er et problem. Særlig på et visst turtall. Har mistanke om at startreleet er defekt. det kommer et klikk når jeg vrir nøkkelen. Ingen start. Er disse tre releene i boksen identiske? Nummeret i manualen er det samme. Da kan jeg kanskje bruke et av de andre til startrele? Ett av disse tre er nemlig ikke i bruk. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 30.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2023 Konrad Hauge skrev 22 minutter siden: Da kan jeg kanskje bruke et av de andre til startrele? Ett av disse tre er nemlig ikke i bruk. Det vil jeg tro. Til Volvo-Penta passer standard Biltema releer, men jeg kjenner ikke til hva Sabb bruker. Sitér dette innlegget Link to post
Konrad Hauge Svart 30.Oktober.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2023 Er det noen som kjenner disse releene? Det dreier seg om en Sabb- Mitsubishi 50 hk. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 31.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2023 Sabb 967044, Lucas SRB631 ? https://auto2mation.com/lucas-srb631-relay-12v.html Lucas Industries Ltd. Lucas Industries Plc Maker: Sabb Motor A/S Relay Srb631 33Ra 12V 33451B 0908 Amos#: L-1111.0047 Relay, Start/Glow/Stop Maker Ref: 967044 D650 5 012445 331651 Uk Weight: 120 Gm Bedre pris: https://www.autoelectricalspares.co.uk/lucas-srb631-12v-60a-33ra-relay-1921-p.asp Sitér dette innlegget Link to post
Konrad Hauge Svart 31.Oktober.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2023 Tusen takk for opplysningene. Releet har ikke samme form, men jeg får til å sette det fast inne i boksen. Det må stå godt fast pga. vibrasjonene. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 31.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2023 Er relene merket med noe? Er det delenummer 967044 du har funnet i ditt skjema også?. Sitér dette innlegget Link to post
Konrad Hauge Svart 1.November.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.November.2023 Ja, det er delenummer 967.044. Dreier det seg om et Sabb-nummer, eller er det et generelt nummer som flere produsenter bruker? Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 1.November.2023 Link til dette innlegget Svart 1.November.2023 Det er trolig et Sabb nummer. Som du ser over referer auto2mation både til 967044 og Lucas SRB631. Her er enda et: https://www.ebay.com/itm/234942392031 Sitér dette innlegget Link to post
Konrad Hauge Svart 1.November.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.November.2023 Tusen takk for god hjelp. Nå blir det liv i Sabben. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 1.November.2023 Link til dette innlegget Svart 1.November.2023 Det kan nok like godt være noe som kommer fra motorprodusenten. Sabb sine mariniseringer var ofte av det enkle slaget. Min tidligere Ford Sabb 4.144 var egentlig en komplett motor fra Ford Marine Division, som Sabb hadde lakkert blå og satt sitt navn på... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
J-Å Svart 1.November.2023 Link til dette innlegget Svart 1.November.2023 Bare hyggelig @Konrad Hauge @index, Det virker som nummeret kommer fra Sabb, men det er sikkert noe som har "hengt på" fra Ford ja. Det er vel neppe noen utenfor UK som velger Lucas releer. I Landroverklubben er Lucas blant veteran-LR medlemmene kjent som "mannen som oppfant mørket". Men disse releene er sikkert OK Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.