Jump to content

Hvilken funksjon har startreleet på en Sabbmotor?

Konrad Hauge

Recommended Posts

Det er slik på min VP også. Det er nok for å redusere strømmen som går gjennom kontrollpanelet. Det kan jo også ofte være en lang kabel dit som kan gi spenningspall. Et innslag er jo mer enn et rele, det skal også vanligvis gjøre en mekanisk jobb med nettopp å slå inn startdrevet. Så det kan gå endel strøm.  Men det er noe herk at de releene står i en boks på motoren. PÅ Volvo Penta er det pluggede releer, og kontaktene blir slakke av ristingen og varmen, så det blir lett dårlig kontakt. 

Det er riktig at risting i motor og "el-boks" er et problem. Særlig på et visst turtall. Har mistanke om at startreleet er defekt. det kommer et klikk når jeg vrir nøkkelen. Ingen start. Er disse tre releene i boksen identiske? Nummeret i manualen er det samme. Da kan jeg kanskje bruke et av de andre til startrele? Ett av disse tre er nemlig ikke i bruk.

Det kan nok like godt være noe som kommer fra motorprodusenten. Sabb sine mariniseringer var ofte av det enkle slaget. Min tidligere Ford Sabb 4.144 var egentlig en komplett motor fra Ford Marine Division, som Sabb hadde lakkert blå og satt sitt navn på...:crazy:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...