husky dane 85 Startet 31.Oktober.2023 Del på Facebook Startet 31.Oktober.2023 Vurderer å montere inverter og så kjem spørsmålet kombinert eller separat inverter,har i dag 60a lader,nokon som har synspunkt på dette? Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 31.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2023 Har 2kW/60A kombiinverter/lader i bobilen. Fin og kompakt enhet som ikke var så veldig dyr. Eneste ulempen med akkurat denne inverteren er at den har litt høy tomgangsstrøm, altså når inverteren står på uten noe forbruk på 230V siden så bruker den en del... Verdt å sjekke opp før handel i alle fall. Min inverter ligner på denne men er nok en tidligere modell (ca 4 år gammel) i 2kW/12V utgave. Det kommer jo litt an på bruken. Skal den stå på hele dagen betyr det mye, slår du den på bare for å trakte kaffe betyr det ingenting. Kombiinverter er enklere å montere (mindre kabling), mer kompakt enhet. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
husky dane 85 Svart 31.Oktober.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Oktober.2023 Har annbefaling på victron phonix smart 12V 2000VA rein inverter siden eg har lader Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 31.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2023 Om jeg hadde hatt en lader jeg var fornøyd med og hadde plass til en ren inverter, hadde ikke jeg kjøpt en lader til. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 31.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2023 Det ser ut til 1600W og 3000W utgavene av Victron inverteren er gunstigere priset. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 31.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2023 redundans, plass og kost er vel eneste argumenter som er relevante her. Jeg har alt separat - men fokuserer nettopp på redundans. Om lademodulen i kombien svikter mister vi inverter, og det er ikke akseptabelt hos oss. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 31.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2023 Nå kommer det helt an på hvordan produktet er konstruert hva som slutter å fungere ved en feil. Med et bra design er ikke nødvendigvis seperate enheter for hver funksjon mye mer pålitelige. Det er kraftelektronikken, ikke prosessorer og målesystemer som er det det med lavest pålitighet i slike produkter. Jeg ville ikke brukt uttrykket redundans om å ha seperate enheter. Innen engineering betyr redundans å legge inn ekstra komponenter i konstruksjonen som kan ta over for for feilende. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 31.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2023 Jeg ville gått for en av de kombinerte enhetene fra Victron. De kobler automatisk over mellom nett og batteridrift og kan også levere strøm i fra inverter i tilegg til ekstern 230VAC. Nyttig hvis en trenger mer strøm en aggregatet kan levere. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 31.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2023 Jeg har en liten lader og en større inverter. Fetere kabel til batteri for inverter. Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 31.Oktober.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Oktober.2023 Har tilbud på Multipluss 12/3000 er fristande,men treng då å montere meir batteri,kostar jo litt dei og. Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 1.November.2023 Del på Facebook Svart 1.November.2023 Om redundans er et mål, så er jo kombimodellen grei. Da har du en lader der i tillegg til den gamle laderen. På toppen av det får du økt ladehastighet og funksjonaliteten som @abbor nevner. Ser ut til at du har lyst på kombi. Om plass og økonomi ikke er noe problem, så er det bare å slå til. Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 1.November.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.November.2023 Plass er ikkje noko problem,så er da å vurdera kost/nytte, Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.November.2023 Del på Facebook Svart 1.November.2023 Kommer vel an på opplegget om bord. Hulda har to batteriladere på 50 A eller mer. Dessuten dieselaggregat med eget strømopplegg. Hos oss blir det ren inverter, når den tiden kommer. Og prisen ligger nå på rundt 3000 kroner for en inverter på ca. 3 kW. Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 1.November.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.November.2023 Generator er og med i denne prosessen,har egentleg savna den Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 2.November.2023 Del på Facebook Svart 2.November.2023 On 10/31/2023 at 6:53 PM, abbor said: De kobler automatisk over mellom nett og batteridrift Det er jo en grei funksjonalitet dersom man ofte kobler til- og fra landstrøm og har 220V-forbrukere man ønsker å ha i drift også når man ikke er koblet til landstrømmen. Jeg vet ikke hvordan andre har innrettet seg mtp inverter. Jeg har noen 220V-stikk i båten, jeg har et opplegg hvor jeg kan koble fra landstrømskabelen og koble inn inverteren til disse stikkene, men det er litt arbeidsinnsats, og jeg må huske på å koble fra lader og varmtvannstank før jeg kobler til inverteren, og så må jo alt gjøres i revers dersom jeg kobler til landstrømmen. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
husky dane 85 Svart 2.November.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.November.2023 Victron multiplus har slik løysning med utjevning av last men kostar jo der etter Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 2.November.2023 Del på Facebook Svart 2.November.2023 En annen faktor er ladesystemet fra motor. Kjøper du kombinert får du en stk plusskabel der strøm skal gå begge veier. Har du da skillediode eller FET-ladeskille så er du låst på en bank mhp lading, med mindre kombi-saken har en dedikert utgang for startbatteri. Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 2.November.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.November.2023 Eg har 2 separate system med egne dynamoar.den kombien eg ser på har separat utgang for Start Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 3.November.2023 Del på Facebook Svart 3.November.2023 Som nevnt over er det mange fordeler med kombiløsning lader/inverter av typen Victron Multiplus (evt Quattro) og Mastervolt Combi. Men det er ganske kostbare saker og dermed er det jo også en mulighet for å bare bygge ut med separat inverter. Hvis du i tillegg vurderer å sette inn en generator, så går det fort nokså mye penger her, og gjenbruk av eksisterende lader kan være nødvendig. Du bør uansett tenke deg nøye om mht hvilken ytelse du vil gå for i systemet fordi du må balansere batteristørrelse med effekt på inverter, samt kapasitet på laderen for å etterfylle med strøm. Velger du en kraftig inverter, så vil du raskt spise opp batteriene. Jeg har nokså mye erfaring med dette, og basert på det jeg vet i dag, så ville jeg prioritert å sette inn litiumbatterier og en nøktern størrelse inverter i første omgang. Du må da koble dette slik at når inverteren leverer 230 volt strøm til AC-/230-nettet ombord, så "mater" du kun noen utvalgte kurser slik at du ikke overbelaster. For de fleste vil f eks 2 kW inverter dekke opp for veldig mye hvis du er nøktern mht hva du ønsker å kjøre samtidig. Forutsetter da at du f eks ikke belaster vv-tank mot inverterstrøm. Velger du en stor batteribank, så vil du oppleve at det tar lang tid å lade opp igjen - enten ved motordrift/dynamo eller fra landstrøm/generator. Fordelen med litiumbatterier er at de lader mye raskere og at du kan belaste de mye mer enn tilsvarende blysyre. Men igjen, med en 60 amp lader, så går det mange timer hvis du skal ha noen hundre ampere på forbruksbanken. Du må altså gjøre noen harde prioriteringer hvis du ikke har penger til å oppgradere alt samtidig. Og da er vi tilbake til start: Jeg ville tatt dette trinnvis og prioritert slik: 1) Nøktern inverter, f eks 2 kW - det finnes mye rimelig der ute som funker helt fint og som ikke heter Victron eller Mastervolt. NB. Velg ren sinus. 2) Litiumbatterier. Disse kan enkelt bygges ut trinnvis i størrelse/antall. 3) Solcelleanlegg for kontinuerlig påfyll av batterier når du er på tur. Er med og reduserer behovet for størrelse på de andre enhetene. 4) Dersom litiumbanken etterhvert blir stor, så kan det være at du ønsker en kraftigere lader - f eks 100 amp/12v - men det blir mer nice-to-have enn need-to-have. 5) Generator - her må du ut med veldig mye penger for en ombordinstallasjon. Alternativet er å ha med et 1 eller 2 kW bærbart bensinaggregat som du setter på akterdekk eller på land bak en stein og lader batterier hvis du ligger i uthavn. Konklusjon: Strømopplegg ombord handler om å prioritere og balansere. NB: Kombilader/inverter har visse automatikkfunksjoner som høres veldig fint ut, f eks mulighet for å automatisk detektere landstrøm og derved automatisk legge inn inverter hvis landstrøm svikter. I praksis svært få tilfeller hvor det er påkrevd. Krever dessuten at du har en batteribank (litium) som tåler slik omlegging. Videre funksjonen med å f eks kompensere med batteristrøm fra inverter hvis det er lite tilgang på landstrøm. Igjen, svært sjelden du havner der og egentlig veldig enkelt å heller skru av litt strøm når du må dele strømstolpen på land med naboen. Tro meg, jeg har prøvd alle varianter over snart 20 år. Har hatt separat lader(e) og inverter, Victron Quattro 120/3000/12 og har nå igjen separat Victron Phoenix lader på 100 amp/24 volt sammen med en Mastervolt 5 kW inverter samt meget stor litiumbank og 7 kW generator, solceller - og masse automatikk bygget inn alt i dette. Men du kommer langt med nokså enkle løsninger og du kan fint bygge dette trinnvis i takt med behov og økonomi og da er en avansert kombilader/-inverter ikke det jeg ville prioritert først. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 3.November.2023 Del på Facebook Svart 3.November.2023 Jeg er enig med @HansH, man kan få et ganske fint liv i båten med enkle løsninger. Jeg har for eksempel følgende: - Dickinson ovn som ikke bruker strøm. - Eberspächer vannvarmer, som varmer vannet på kort tid, med lite 12V strømforbruk. - Ekstra kompressor kjøleboks, som bruker mye mindre strøm enn den innebygde. Kan også brukes som fryseboks. Kan da fryse kjøleelelementer som kan legges i den store kjøleboksen. - 12V-20V strømforsyning til PC. Brukes også som TV. - Kaffetrakter som kan settes på bluss - Led lys overalt. - Et lite solcellepanel. - Litiumbatterier. Jeg har en 12-220V inverter også. I år har jeg bare brukt den til å lade drillen. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 3.November.2023 Del på Facebook Svart 3.November.2023 Sånn har Hulda det også. Bare at det mangler solcelle og inverter. Meget fornøyd med opplegget mitt. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 3.November.2023 Del på Facebook Svart 3.November.2023 husky dane 85 skrev On 31.10.2023 at 10.45: Vurderer å montere inverter og så kjem spørsmålet kombinert eller separat inverter,har i dag 60a lader,nokon som har synspunkt på dette? Mange gode svar i tråden her men litt tilbake til opprinnelig spørsmål: Så lenge du har en lader som gjør jobben så ville jeg bare anskaffet en rimelig sinusinverter men velg en ren sinusinverter, ikke modifisert sinus (det er bare et fint ord på noe som bare i grove trekk ligner på sinus og der er en del utstyr som ikke takler modifisert sinus. Hører om mange som har tatt knekken på PC-ladere og slikt med modifisert sinus.). En god start kan være å kartlegge hvilket behov du har for inverter? Kaffetrakter, PC-lading+++ Når en "plutselig" har tilgang på 230V så dukker gjerne nye behov opp også... I utgangspunktet er det best å bruke utstyr for 12V når det er 12V batterier du har. Der finnes både PC-ladere og annet for 12V. I bobilen brukes 2kW inverteren mest til PC-lading og espressomaskin men siden denne har litt høyt tomgangsforbruk har jeg en egen 300W inverter for CPAP. Siden denne står på hele natten gir den langt mindre energiforbruk enn 2kW inverteren hele natten på tilnærmet tomgang. Innlegget til @HansH forteller mye men vi vet jo egentlig ikke så mye om hva TS har av utstyr og hva han ønsker å oppnå og heller ikke budsjett. Bruksområde for båten er jo også et viktig parameter, seilbåt som bare kjører motoren når en MÅ, motorbåt som alltid er på farten eller noe midt i mellom. Hovedsaklig uthavn eller gjestehavn med landstrøm? Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
husky dane 85 Svart 3.November.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.November.2023 Har egentlig ikkje bruk for meir en da eg har,alt virkar heilt fint til vårt bruk,brukar båten(Marine Trader34)som hytte,da som brukar mest strøm er kjøleskapet(Dometic140l).Har eigentleg bestemt meg for generator i løpet av vinteren,takkar for gode meiningar og råd,svert positivt da, Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.