MoreMajorum Startet 6.November.2023 Link til dette innlegget Startet 6.November.2023 Skal montere båtruller på slippen for lettere å kunne dra opp båten. Har en Uttern 56C, men vil ha fleksibiliteten til å trekke opp en mindre båt også. Greier ikke helt å bli enig med meg selv om hvilken avstand jeg bør har mellom rullene. Noen råd, tips eller érfaringer? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 6.November.2023 Link til dette innlegget Svart 6.November.2023 Tror det hadde vært enklere og billigere om du bygger en slippvogn. Jeg syns avstanden mellom desse er alt for lang, med mindre du har en forholdsvis stor båt (25+ fot). Jeg mener at om dette skal fungere, så må det være minst dobbelt så tett mellom rullene. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 6.November.2023 Link til dette innlegget Svart 6.November.2023 Hvis du tar utgangspunkt i båtens tyngdepunkt (vippepunkt), så må både rullesettet foran og bak være under båten, når ett sett er ved dette punktet. Sitér dette innlegget Link to post
MoreMajorum Svart 6.November.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.November.2023 Tenkte kanskje 160 til 170 cm mellom hver. Blir dette for langt tror dere ? Sitér dette innlegget Link to post
MoreMajorum Svart 6.November.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.November.2023 Det et meget høyt vanne i dag. Ofte slutter slippen 15-20 cm over vannoverflaten. Skal derfor montere en båtvugge i enden av slipp. En slippevogn kunne ferie vært vanskelig å få til. Sitér dette innlegget Link to post
MoreMajorum Svart 6.November.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.November.2023 Hvis det blir 160 cm mellom hver så blir det 480 på 3 stk. og båten jeg har nå er 560 cm. Det burde vel bli bra? Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 6.November.2023 Link til dette innlegget Svart 6.November.2023 Det er jo lengden på kjølen, hvor det er flatt, som er avgjørende. Den er nok ganske mye kortere enn båtens lengde på 560. Du må til en hver tid ha to ruller under båten for stabilitet. For å få til det, må du ha minimum tre ruller på kjøles lengde. Jeg kikket på min båt nå. Den er 7,6 meter. Kjøles lengde er 5 meter. Så ca 65% av båtens lengde. Basert på at din båt er 5.6, så tipper jeg ikke din kjøl er lengre en 3.6 meter. Så jeg tipper 1.2 er maks avstand mellom rullene. Ser naboens Yanmarin 4730 har en lengde på flate del på kjølen på 3 meter. Så for den vil passende lengde mellom rullene være en meter. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 6.November.2023 Link til dette innlegget Svart 6.November.2023 Så blir det også et spørsmål om to slike ruller tåler vekten av båten. Og om kjølen tåler at vekten av båten ligger på to punkter. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Ask Svart 6.November.2023 Link til dette innlegget Svart 6.November.2023 Dersom båten ikkje er litt avrunda i overgangen kjøl akterspegl så kan båten lett setta seg fast når båten skal ut. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 6.November.2023 Link til dette innlegget Svart 6.November.2023 Som sagt, det avgjørende er avstanden fra båtens tyngdepunkt til enden av kjølen. Vanligvis er det bak som er kritisk. Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 8.November.2023 Link til dette innlegget Svart 8.November.2023 MoreMajorum skrev On 6.11.2023 at 11.24: Hvis det blir 160 cm mellom hver så blir det 480 på 3 stk. og båten jeg har nå er 560 cm. Det burde vel bli bra? Som andre hr nevnt så er det avstanden fra tyngdepunkt til enden av kjølen som er viktigst. Dette er som regel bak, og det er bak det er mest viktig fordi den enden som regel er rett og vanskelig å rulle innpå når båten skal ut. Du har en båt som er 5,6 meter og en som er mindre, men det er vanskelig å gi eksakte svar uten å vite noe om båten som er mindre (feks hvor liten og tyngdepunkt). Selv har jeg en 15 fot (4,5-4,6m) Vith Vital. Dette er en båt med dekk og vindskjerm foran (som drar tyngdepunktet forover, men med motor (30 hk 2t), bensin og batteri bak så blir tyngdepunktet 144 cm fra bakkant kjøl. Om jeg hadde dratt den opp med 160 cm mellom kjølrullene ville bakenden ha ramlet ned litt når den forlater rulla, men man ville nok fått den opp. Men om den skal ut så er det verre, for da butter det med akterstevn mot kjølrulle og man må løfte opp og bakover. Tenker derfor at det burde vært kortere avstand enn du antyder for en slik båt. Men som sagt så vet vi jo ikke noe om minste båten din. Høyden på fortøyningspunktet og vinsjen har også betydning da det bidrar til å dra baugen opp eller ned. De ser ut til at du skal vinsje et godt stykke, og må ha ganske kort avstand mellom rullene, noe som betyr mange ruller. Da tror jeg ei opplagsvogn med 2-3 ruller hadde vært en bedre løsning. Husk at store hjul ruller lettere enn små. Vogna kan stå tørt mesteparten av tida så du reduserer rust og groe. Og rampa er fri til andre ting. Og hvis du må justere siderulleen pga ulike båter er det enklere å justere 2-3 på ei vogn enn 10 stk hvorav 2 er under vann og fastrustet og fulle av groe. Ei opplagsvogn kan ha sidestøttene justert riktig for båtskroget, som vil for de fleste planende båter si at fremre sideruller er høyere enn bakre. Med mange ruller slik du vil ha det må alle ca 9 av 10 sett med sideruller stilles inn så de passer til bakparten av båten, noe som igjen betyr at båten krenger sideveis når den sjøsettes og nærmer seg rulla nedenfor. Det betyr at bakpearten på ene siden treffer lavere enn rulla og må løftes opp, og det for hvert enste sett med ruller. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 8.November.2023 Link til dette innlegget Svart 8.November.2023 Det 19fot skriv stemmer med mine erfaringar. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 8.November.2023 Link til dette innlegget Svart 8.November.2023 Forleng skinnegangen ut i sjøen og lag deg en skikkelig slippvogn. Det er den eneste fornuftige løsningen her. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.