Jump to content

Avstand mellom båtruller på en båtslipp


MoreMajorum

Recommended Posts

Det er jo lengden på kjølen, hvor det er flatt, som er avgjørende. Den er nok ganske mye kortere enn båtens lengde på 560. 

Du må til en hver tid ha to ruller under båten for stabilitet. For å få til det, må du ha minimum tre ruller på kjøles lengde. 

Jeg kikket på min båt nå. Den er 7,6 meter. Kjøles lengde er 5 meter. Så ca 65% av båtens lengde. 

Basert på at din båt er 5.6, så tipper jeg ikke din kjøl er lengre en 3.6 meter. Så jeg tipper 1.2 er maks avstand mellom rullene. 

 

Ser naboens Yanmarin 4730 har en lengde på flate del på kjølen på 3 meter. Så for den vil passende lengde mellom rullene være en meter. 

Link to post
MoreMajorum skrev On 6.11.2023 at 11.24:

Hvis det blir 160 cm mellom hver så blir det 480 på 3 stk. og båten jeg har nå er 560 cm. Det burde vel bli bra?

Som andre hr nevnt så er det avstanden fra tyngdepunkt til enden av kjølen som er viktigst. Dette er som regel bak, og det er bak det er mest viktig fordi den enden som regel er rett og vanskelig å rulle innpå når båten skal ut.

 

Du har en båt som er 5,6 meter og en som er mindre, men det er vanskelig å gi eksakte svar uten å vite noe om båten som er mindre (feks hvor liten og tyngdepunkt).

 

Selv har jeg en 15 fot (4,5-4,6m) Vith Vital. Dette er en båt med dekk og vindskjerm foran (som drar tyngdepunktet forover, men med motor (30 hk 2t), bensin og batteri bak så blir tyngdepunktet 144 cm fra bakkant kjøl.

 

Om jeg hadde dratt den opp med 160 cm mellom kjølrullene ville bakenden ha ramlet ned litt når den forlater rulla, men man ville nok fått den opp. Men om den skal ut så er det verre, for da butter det med akterstevn mot kjølrulle og man må løfte opp og bakover. Tenker derfor at det burde vært kortere avstand enn du antyder for en slik båt. Men som sagt så vet vi jo ikke noe om minste båten din.

 

Høyden på fortøyningspunktet og vinsjen har også betydning da det bidrar til å dra baugen opp eller ned.

 

De ser ut til at du skal vinsje et godt stykke, og må ha ganske kort avstand mellom rullene, noe som betyr mange ruller. Da tror jeg ei opplagsvogn med 2-3 ruller hadde vært en bedre løsning. Husk at store hjul ruller lettere enn små. Vogna kan stå tørt mesteparten av tida så du reduserer rust og groe. Og rampa er fri til andre ting. Og hvis du må justere siderulleen pga ulike båter er det enklere å justere 2-3 på ei vogn enn 10 stk hvorav 2 er under vann og fastrustet og fulle av groe.

 

Ei opplagsvogn kan ha sidestøttene justert riktig for båtskroget, som vil for de fleste planende båter si at fremre sideruller er høyere enn bakre.

 

Med mange ruller slik du vil ha det må alle ca 9 av 10 sett med sideruller stilles inn så de passer til bakparten av båten, noe som igjen betyr at båten krenger sideveis når den sjøsettes og nærmer seg rulla nedenfor. Det betyr at bakpearten på ene siden treffer lavere enn rulla og må løftes opp, og det for hvert enste sett med ruller.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...