Jump to content

Norsk seiler reddet av Britisk Luftforsvar

-morten-

Recommended Posts

tobixen skrev 6 minutter siden:

Det er interessant å diskutere hva som gikk galt her, og hvilken lærdom man kan ta fra hendelsen.

ja jøss, kjør igang. Men TS la bare ut en link, det var ikke starten på interessant diskusjon. Alle kan starte en tråd, men den bør inneholde noe mer tekst enn bare en link man må trykke på...

Det finnes en tråd for kun linker til båtrelaterte nyheter i media, og det var akkurat det TS la ut.

Skulle gjerne sett værmeldinger fra forrige uke. Mandag, onsdag og fredag. To hendelser, hadde vært interessant å se hva de gikk ut med. Følger ikke noen båter i år så har ikke sjekket vær. Mye bølger nå. Tror jeg hadde hadde vært værfast denne uken.  Uten spekkhuggere hadde jeg ikke seil rett til azorene med dagens vær. 

Han må ha seilt i rundt 4 døgn, avhengig av hvor i Irland han seilte fra. Litt mer vind enn meldt kanskje. Sliten, trøtt, osv. Er det innafor å seile singel på lange havkryss? Personlig har jeg seilt i 25 m/s i engelske kanal. Vi var 2 rorgjengere som klarte å holde båten på kurs. Det gikk bra, og var en opplevelse å surfe i nær 18 knop, med 20 tonn stål. Men jeg kommer aldri til å oppsøke slik vind i resten av mitt liv. Hva hvis noe skjer?  Da kommer muligens en rekke av uheldige omstendigheter til å inntreffe. Det heter jo så kjekt….en ulykke kommer sjelden alene. 25 m/s er jo slett ingen verdensrekord hva vind angår, bare så det er sakt.

Vi har vel så god værvarsel idag, at møte med full storm eller orkan kan unngås. Lavtrykkene og høytrykket er jo relativt forutsigbare, og man kan rekke å seile vekk fra de værste stormsenteret. En god økt om enkel meterologi kan hende er på sin plass…her på Båtplassen?

Mange parametere her. Stor versus liten båt. Litt, versus mye erfaring, slitasje på seil, rigg og utstyr. Sjøsterk mannskap eller sjøsyke, osv. At man enkelte steder i verden blir angrepet av Spekkhoggere, gjør vel ikke situasjonen sikrere mht atlantehavskryssninger. 

Finnes det statistikk? Uerfarne folk flyter jo rundt jordkloden uten problemer, mens andre erfarne seilere, får store problemer. Hvor stor er risikoen?

Denne gangen kom solo-seileren fra det med livet i behold. Det er vanskelig å finne noen som anbefaler november som en gunstig periode å seile i Atlanterhavet nord for 40°N. Mellom 30-40 % av tiden er bølgehøyden over 12 fot (4 meter) og vanlig vindstyrke Baufort 6-8 (10 - 20 m/s). Jeg ser frem til et intervju, håper Seilmagasinet  eller Jon Amtrup får en prat med vedkommende.

Her er windy /bølger den fredagen de fire danskene forulykket utenfor Lisboa. 7,3 meter og 14 sekunder utenfor kysten. Inne på grunna så vi hvordan det brøt. Nordmannen var vel i de samme bølgeforholdene ut fra fargepaletten. Jeg ser nå at Seilmagasinet har mer info, bl.a seilerens navn og navnet på båten, samt detaljer om redningsaksjonen.

image.png.66126ffccb6ba94009d4be952a6c7906.png

image.png.3a0dbbe0b86959c1e6923a15e8ea93de.png

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...