Jump to content

Galileo - nytt GPS navigasjonssystem snart i drift

Lotus

Recommended Posts

Hvis en har to uavhengige kartmaskiner på et kommersielt skip, så er det ikke krav til papirkart.

En kartmaskin er ikke mer eller mindre nøyaktig enn et papirkart fordi kartgrunnlaget er det samme. Det er gjerne unøyaktige og gamle oppmålinger som gjelder. Norskekysten er under ny oppmåling og sist jeg hørte om dette var planen at det skulle være ferdig i løpet av 2007.

En annen sak er at ved navigasjon mellom gps og kartmaskin så må en forsikre seg om at de bruker samme datum, f eks WGS 84, ED 50 osv.

Personlig vil jeg tviholde på papirkartene langs kysten. Synes seilasen blir mer aktiv da en hele tiden ser etter neste varde, lykt som bekrefter posisjonen din. (Har dessuten en egen evne til å krangle med data og få svart skjerm.) Innaskjærs blir det også viktig med +/- 10 meter :wink:

Redigert av Skjælø (see edit history)

Helt unødvendig etter min mening. Forstår heller ikke hvorfor noen vil bruke mange milliarder på et nytt system når man allerede har et system som fungerer. Pengene kunne sikkert vært brukt til noe bedre.

Unødvendig med bedre nøyaktighet? Tvert i mot. Nøyaktighet er kjernen til den virkelig store utbredelsen.

Hvilken side av motorveien har ulykken skjedd?

Hvor ligger telefonkabelen eller vannrøret nedgravd?

Hvordan fintune automatiske posisjoneringssystmer?

Naboen har flyttet tomtegrensemerket en meter inn på eiendommen din. Vil du ha cm-nøyaktighet og flytte den tilbake eller betale 5000 for å få fyren fra kommunen til å måle litt?

Hvor i svarte er dette kumlokket? Det er jo bare is over alt i denna veien.

Nøyaktig avstandsoppmåling.

Nøyaktig produksjon av nye kart.

Nøyaktig merking av skjær i nye nøyaktige kart.

Hvordan plotte inn alle fotoboksene på E18 og få varsel på korrekt sted?

Mulighetene er mange med cm-nøyaktighet.

Dette systemet kommer nok til å bli en pengemaskin.

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)

Helt unødvendig etter min mening. Forstår heller ikke hvorfor noen vil bruke mange milliarder på et nytt system når man allerede har et system som fungerer. Pengene kunne sikkert vært brukt til noe bedre.

1) For sjøfarende vil det øke sikkerheten til sjøs, også fordi det med det nye systemet åpner for toveis kommunikasjon. For oss (Jotron) som lager nødpeilesendere, betyr det at f.eks Hovedredningssentralen på Sola kan sende en beskjed via dette systemet( Les nødpeilesender) for å gi beskjed om at "hjelp er på vei" (eller "beklager vi har stengt i romjula"). Fremtidige nødpeilesendere vil benytte dette systemet i tilleg til det tradisjonelle 121.5/406 og GPS frekvensene

2) For flytrafikken er det absolutt en fordel med nøyaktighet bedre enn 10 meter!! 10 meter den ene eller andre veien på en rullebane betyr da ganske mye?

Systemet vil også gi myndighetene nye muligheter. En Galileo-brikke kan erstatte dagens bomringer, og staten vil til en hver tid vite hvilke veier du bruker til daglig.

George Orwell ("1984") hadde nikka gjenkjennande om han hadde sett dette. Ikkje at eg reknar meg sjølv å være paranoid, men det kjem stadig "nyvinningar" som brukt av feil regime kan begrense fridomen for folk.

mvh

VindiHaaret

Dette blir sikkert feiendes flott, men jeg er ikke sikker på at dette er hva verden trenger akkurat nå. Jeg synes heller at man skulle få EGNOS til å virke snart. Da hadde det hjulpet på vertikalmålinger som ikke akkurat er GPS sin store styrke. Det var jo luftfartskrefter som drev fram WAAS.

Dette virker på meg som en slags storpolitisk oneupmanship.

At noen skulle finne på å skru av GPS/GLONASS tror jeg ikke noe på. Noen områder kan kanskje bli spoofet.

For å finne eiendomsgrenser og kumlokk har man verktøy idag som er gode nok. En rørstump med en GPS/GLONASS mottaker oppå sammen med RTK så er man under desimeteren.

Store Norske Kullseilingskompani.

Hvis en har to uavhengige kartmaskiner på et kommersielt skip, så er det ikke krav til papirkart.

En kartmaskin er ikke mer eller mindre nøyaktig enn et papirkart fordi kartgrunnlaget er det samme. Det er gjerne unøyaktige og gamle oppmålinger som gjelder. Norskekysten er under ny oppmåling og sist jeg hørte om dette var planen at det skulle være ferdig i løpet av 2007.

:

På norske skip er forutsetningen for å få godkjent ECDIS (=kartmaskiner som kan erstatte papirkart), at kartene på maskinene er digitaliserte, dvs at for de områder av kysten som det ikke eksiterer nye kart for er det ikke mulig å seile kun med ECDIS. Enkelte andre nasjoner godtar imidlertid at "raster chart" (fotograferte papirkart) benyttes i et ECDIS system.

Det er imidlertid svært få skip som seiler uten papirkart, og idet hele tatt ikke så mange godkjente ECDIS systemer på norske skip. De aller fleste benytter en kartmaskin (ECS) med papirkart som back up. :wink:

Ja, du har rett i dette. Beklager hvis jeg utrykte meg slurvete, snakket jo om to ting på en gang :wink:

Dette var egentlig et svar på innlegg 22 der det ble sagt (stilt spørsmål om) at en ikke kunne navigere utelukkende ved GPS og kartmaskin.

Mente å få frem at ved å ha to uavhengige kartmaskiner (ECDIS basert på vektorkart), så er dette, under visse forutsetninger, godkjent og derav nøyaktig nok til å seile etter. Se ev link:

http://www.sjofartsdir.no/upload_attachmen...uk_av_ECDIS.doc

Kartmaskinene som er i fritidsflåten har vel ikke denne standarden og da gjelder dette med kartgrunnlaget som jeg snakket om.

Enig med deg i at det er få skip som seiler uten papirkart i dag, men en stk ECDIS på bro trodde jeg var ganske vanlig.

(Vil uansett antall kartmaskiner sette pris på å ha papirkart i bakhånd :wink:)

GPS er vel og bra. Det tror jeg nok GALILEO blir også. Men om nøyaktigheten er 15 meter eller 5 cm så spiller vel ikke det så stor rolle på sjøen.

I farvann trangere enn 185,2 meter foretrekker jeg å holde blikket ut, opp og frem - ikke på en skjerm som forteller meg hvilken side av skuten GPS-antennen er plassert.

Husk sjømannskapen og ikke sovne inn i "dataspill" med digitaliserte vektorkart og presise posisjoner. Husk at nøyaktigheten som regel er oppgitt for 2 drms - altså 95% av tiden/tilfellene. Det vil mao si at du i 5% av tiden har en nøyaktighet dårligere enn den nøyaktigheten som er oppgitt. Dette vil si 30 minutter av en 10-timers tur...

Bruker du gamle kart er jo også nøyaktigheten særdeles dårlig, ca 50 meter feil kan være vanlig. Med feil datum forringer du posisjonen ytterligere kanskje 200-300 meter. Bruker du papirkart og overfører posisjonen bommer du gjerne 100 meter til pga unøyaktigheter i utsetting av posisjonen og tykkelsen på blyantstreken. Da var det vel gjerne ikke så viktig om posisjonen i utgangspunktet var 5 meter her eller der...

Jeg gjentar - se UT, OPP og FREM! Det finnes andre båter på sjøen også :smiley:

:fireworks1:

Trygg på sjøen:-)

Jeg gjentar - se UT, OPP og FREM! Det finnes andre båter på sjøen også :smiley:

:fireworks1:

Trygg på sjøen:-)

Støtter deg fullt ut på dette innlegget.

Husker den episoden der en mann og sønn var i flåte i engelske kanalen. De lå flere timer å drev i sterkt traffikert farvann. Det var vel utkikken på seilskipet Sørlandet som fikk øye på de.

Dette blir sikkert feiendes flott, men jeg er ikke sikker på at dette er hva verden trenger akkurat nå. Jeg synes heller at man skulle få EGNOS til å virke snart. Da hadde det hjulpet på vertikalmålinger som ikke akkurat er GPS sin store styrke. Det var jo luftfartskrefter som drev fram WAAS.

Dette virker på meg som en slags storpolitisk oneupmanship.

At noen skulle finne på å skru av GPS/GLONASS tror jeg ikke noe på. Noen områder kan kanskje bli spoofet.

For å finne eiendomsgrenser og kumlokk har man verktøy idag som er gode nok. En rørstump med en GPS/GLONASS mottaker oppå sammen med RTK så er man under desimeteren.

Merkelige uttalelser fra en båteier må jeg si.

La meg først ta kumlokkene. De verktøy man normalt bruker i dag er et blikkskit på en stolpe som forteller at kumlokket ligger ca 2,60m omtrent i den retningen fronten av skiltet viser. RTK er ikke vanlig i kommunale etater og hvem ønsker å investere i, montere og vedlikeholde egne basestasjoner for hver mil eller flytte rundt omkring når man kan slippe? Forøvrig glemte du å kommentere den enorme fordelen rimelig cm-nøyaktighet har å bety for avanserte posisjoneringssystemer til sjøs.

Når jeg navigerer i trange farvann med farlige skjær her og der, bruker jeg jo øynene. Likevel er jeg mest bekymret for det jeg ikke ser. Det veldig betryggende å vite at undervannsskjæret er 2 meter til babord for baugen og neste er 1 meter til styrbord. 2 meter til babord +/- 10 meter og neste 1 meter til styrbord +/- 10 meter er ikke helt det samme. Det er den nøyaktigheten jeg har i dag - 95% av tiden. Hva med navigering i mørket etter GPS/kartplotter? Ikke tilrådelig? Hvis kartene og posisjoneringen var 100% garantert da? Mer tilrådelig?

Og på land? Skogbruk f.eks. med skogen full av trær er det ikke alltid like lett å få korrekt posisjonsangivelse med krav til 4 satelitter og krav til serier av gjentatte målinger for å være sikker på posisjon og høyde. Kanskje holder det med et par målinger når grunnlaget garanteres 100%? Kanskje slipper man å sitt i den høyeste furua med GPS-en sin også. Tid spart, penger spart.

Det høres nesten ut som om du mener det ikke spiller noen rolle om SA er på eller ikke. For meg spiller det en vesentlig rolle og med et nytt system som Galileo får jeg innmari god posisjonsangivelse og kartverkene får et verktøy med uante muligheter for rimelig og nøyakig kartproduksjon.

Eksisterende GPS-system er forøvrig gammelt og ustabilt. Var det ikke en januardag i fjor at alle Oslos taxier befant seg på Hamar/Lillehammer? For min del synes jeg Galileo er absolutt hva verden trenger nå. Når man på en enkel måte kan posisjonere ting med stor nøyaktighet, blir mulighetene og gevinstene tilsvarende store.

Og dette med avskruing. GLONASS har vel vært av flere ganger? Putin skal visst ha sagt at systemet nå skal få midler til vedlikehold og oppgradering.Systemet hadde i utgangspunktet 3 reservesatelitter. Om noen av reservene er i bruk, vet jeg ikke. Vet ikke hvordan det står til med det amerikanske systemet på dette området heller utover at også dette er et gammelt system.

Slik jeg ser det er Galileo ekstremt nyttig. Slik andre ser det er det tydeligvis også særdeles lukurativt. Kineserene er tungt inne i finansieringen av systemet, men vurderer samtidig å bygge sitt eget. Russerene vil oppgradere sitt system. Snart kommer vel amerikanerene med planer om sin egen arvtaker til dagens GPS. Det som er helt klart er at vi neppe trenger 4 slike systemer. Likevel kan det bli en realitet. Og når hvert system koster opp mot 40 milliarder eller så, kan man jo lure på hvorfor man er villige til å bruke alle disse pengene. Kanskje fordi nytten er større enn kostnadene?

Lotus

Hevder fremdeles at jeg synes man skulle få EGNOS til å virke først.

Påpekte kun at det er ikke noe problem å finne kumlokkene dine eller tomtegrensa di med eksisterende verktøy som heller ikke bør være skamdyrt.

Og ja, jeg bekymrer meg en hel del for posisjoneringsnøyaktighet til sjøs. I temmelig nøyaktig hele dagen i 188 dager i året. Den nøyaktigheten kan være svært god.

Og den erfaringen gjør at jeg ikke ville finne på å navigere på meteren innaskjærs uten å forberede meg svært godt.

Husker godt bortfall av GPS for noen år siden. Vi som tar navigasjonen vår på alvor har verktøy for å varsle om det. Det vil inntreffe en "mini" versjon av det kl 20:00 i kveld i noen minutter.

På land? AG systemer er noe av det nøyaktigste som finnes. Du får utstyr som gjør at du kan kjøre en skurtresker med 15 cm. nøyaktighet. De gutta som bygger veier er heller ikke mange centimetrene ute.

Som sagt, få EGNOS til å virke først.

Husker godt bortfall av GPS for noen år siden. Vi som tar navigasjonen vår på alvor har verktøy for å varsle om det. Det vil inntreffe en "mini" versjon av det kl 20:00 i kveld i noen minutter.

Jeg mener å huske at du tidligere har vist en link som viser GPS nøyaktighet - har du den fortsatt?s

Det er enkelte som hevder at du med en vanlig GPS kan oppnå en nøyaktighet innenfor et par cm (da ved å gjøre målinger kontinuerlig i et par timer mens det er gode forhold for systemet)

Det er enkelte som hevder at du med en vanlig GPS kan oppnå en nøyaktighet innenfor et par cm (da ved å gjøre målinger kontinuerlig i et par timer mens det er gode forhold for systemet)

Ja, når mottageren står i ro, vil utjevningen av data etterhvert gjøre det slik at du kommer ned i en ganske så utrolig nøyaktighet.

Omvendt, jo fortere det går fra posisjon til posisjon jo mere grov er beregningen.

Merkelige uttalelser fra en båteier må jeg si.

Når jeg navigerer i trange farvann med farlige skjær her og der, bruker jeg jo øynene. Likevel er jeg mest bekymret for det jeg ikke ser. Det veldig betryggende å vite at undervannsskjæret er 2 meter til babord for baugen og neste er 1 meter til styrbord. 2 meter til babord +/- 10 meter og neste 1 meter til styrbord +/- 10 meter er ikke helt det samme. Det er den nøyaktigheten jeg har i dag - 95% av tiden. Hva med navigering i mørket etter GPS/kartplotter? Ikke tilrådelig? Hvis kartene og posisjoneringen var 100% garantert da? Mer tilrådelig?

Det høres nesten ut som om du mener det ikke spiller noen rolle om SA er på eller ikke. For meg spiller det en vesentlig rolle og med et nytt system som Galileo får jeg innmari god posisjonsangivelse og kartverkene får et verktøy med uante muligheter for rimelig og nøyakig kartproduksjon.

Jeg er nok ikke så uenig med deg som det kanskje virker. Poenget mitt er at nøyaktighetsberepet er relativt - det kommer tross alt an på hva man skal bruke det til. Selvsagt spiller det for meg en rolle om SA er på eller ikke, og selvsagt ønsker jo også jeg en så god posisjon som mulig.

Hvis kartene og posisjoneringen var 100% nøyaktig til enhver tid, og videre man aldri opplevde nedkjøringer/at systemet låser seg/etc. - da kunne man jo stolt blindt på dette. Men alle som har brukt en GPS/kartplotter/ECDIS eller for den saks skyld en PC vet jo at dette ikke er tilfelle. Og det vil det jo heller aldri bli. All logisk og binær teknologi med 1-ere og 0-er svikter jo en og annen gang. En hvilken som helst ingeniør kan bekrefte at noen ganger skjer ting som ikke skal skje, selv om det er logisk umulig.

Når vi videre vet at posisjonen bare er tilfredstillende i 95% av tiden (som også vil gjelde GALILEO), og kartet også (i en del år til) har noen mangler så er det jo rene vanvidd å stole blindt på systemet.

Ved navigering der grunner og "skvalpiser" passerer i øst og vest med meters klaring vil jeg fortsatt holde blikket ut, opp og frem. Da plasserer jeg heller en skarp utkikk i baugen, gjerne utstyrt med loddline og lommelykt.

Nattnavigering etter GPS/kartplotter? Så klart. Og ikke minst: Så GØY! Imidlertid bør sikkerhetsmarginene økes i tråd med forholdene, og en del momenter bør reguleres utifra dette. F. eks. fartreduksjon, økte passeringsavstander til holmer/skjær etc. Tilrådelig? Med de rette kunnskapene og holdningene regulerer jo dette nødvendigvis seg selv. En med de rette kunnskapen og holdningene vil jo tilpasse sine sikkerhetsmarginer og forhåpentligvis også innse egne begrensninger basert på ferdighets- og erfaringsnivå.

Men når alt dette er nevnt... For all del: Vi trenger et nøyaktig posisjoneringssystem. Mye av bruken vil komme sjøfarende til nytte. Men i praktisk bruk...?

Jeg ser fortsatt ut, opp og frem jeg :yesnod:

Fortsatt trygg på sjøen:-)

Når vi videre vet at posisjonen bare er tilfredstillende i 95% av tiden (som også vil gjelde GALILEO)

Galileo garanterer bedre enn +/- 4 meter 100% av tiden og ned til 10cm nøyaktighet med tilleggstjenester. Det er et langt skritt frem sammenlignet med bedre enn +/- 10 meter 95% av tiden. Et hav av forskjell for å si det slik.

Når man har et system som posisjonerer med ekstrem nøyaktighet, får man en mulighet til å lage rimelige kart med ekstrem nøyaktighet. Vil småbåtfolket ha ekstremt nøyaktige kart og ekstremt nøyaktig posisjonering i kartet garantert 100% av tiden? Nei, takk vi kan klare oss med et system som er ganske nøyaktig 95% av tiden og litt mindre nøyaktig resten av tiden. Vi har jo øyne i hodet. 10 meter fra eller til spiller ingen rolle.

Vel, det gjelder ikke meg. Jeg sier ja takk og ønsker velkommen. :smiley:

Lotus

Jeg ser ikke helt problemstillingen. Jeg kan alså kjøpe tilleggstjenester og utstyr og få svært god nøyaktighet i dagens system. Opp mot dette kan jeg få en mulighet til en svært god nøyaktighet uten kjøp av tilleggstjenester eller spesielt utstyr. Da velger jeg meg Galileo. Ikke koster det meg noe ekstra og jeg får den gode nøyaktigheten servert på et sølvfat.

Mener du at siden dagen system med diverse tilleggstjenester og utstyr kan gi nesten like god nøyaktighet som Galileo, så er det tull å sette i gang dette millardprosjektet? En ting til. Tilleggstjenestene og det ekstra utstyret er uansett 100% avhengig av det amerikanske GPS-systemet for å virke.

30-40 milliarder er en dråpe i havet for de landene som er involvert i Galileo. De vil bruke penger på dette og jeg som småbåteier kan glede meg over er særdeles nøyaktig system sammenlignet med hva jeg har nå. Hvorfor bruke masse penger på EGNOS som uansett er avhengig av et 20 år gammelt system, når man kan få i pose og sekk med et nytt system?

Jeg klarer ikke å se det og må ha det inn med teskje.

Lotus

Lotus

Kan dette være til hjelp?

Teskje er en enhet for måling av volum. Teskje er ikke en SI-enhet. Symbolet for teskje er ts. En teskje er definert som fem milliliter (5 ml).

Teskje er en enhet som hovedsakelig brukes til å måle opp små mengder i forbindelse med matlaging.

Når en skal måle opp en teskje er det viktig å bruke et mål som nøyaktig angir fem milliliter fremfor å bruke en tilfeldig teskje.

1 teskje er lik:

5 kryddermål

1⁄2 barneskje

1⁄3 spiseskje

1⁄30 kaffekopp

1⁄50 tekopp

Og motsatt:

1 kryddermål = 1⁄5 teskje

1 barneskje = 2 teskjeer

1 spiseskje = 3 teskjeer

1 kaffekopp = 30 teskjeer

1 tekopp = 50 teskjeer

1 teskje er, i forhold til SI-enheten liter, lik:

5 milliliter

0,5 centiliter

0,05 desiliter

0,005 liter

Og motsatt:

1 milliliter = 0,2 teskjeer

1 centiliter = 2 teskjeer

1 desiliter = 20 teskjeer

1 liter = 200 teskjeer

Hentet fra http://no.wikipedia.org/wiki/Teskje

:rolleyes:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Da velger jeg meg Galileo. Ikke koster det meg noe ekstra

Joda, det gjør det. Skal du ha full nøyaktighet er det værsågod å betale. Galileos Open Service som er tilgjengelig for alle er ikke stort bedre enn dagens GPS, og dårligere enn jeg oppnår i min lille båt med GPS+Færder.

Og de som driver med oppmåling for sjøkart bruker for eksempel denne tjenesten for å oppnå ekstrem nøyaktighet.

Få EGNOS til å virke først.

Hvorfor bruke masse penger på EGNOS som uansett er avhengig av et 20 år gammelt system, når man kan få i pose og sekk med et nytt system?

Lotus

Nå er det ikke jeg som skal betale kalaset, men ....

Dagens GPS system fungerer bra nok for mitt behov, og Galileo vil kreve at jeg kjøper meg nye GP'ser og det er jeg lite lysten på. Den ene GPs'en min kan benytte EGNOS, så det sier jeg selvsagt ja til å få selv om jeg ikke trenger det.

Initiativet til Galileo ble tatt av EU og den europeiske romfartsorganisasjonen ESA på midten av 90-tallet. Målet var å sikre et posisjoneringssystem under sivil kontroll uavhengig av det amerikanske GPS-systemet.

De teknologiske løsningene som ble valgt gjør at de to systemene kan brukes sammen. Vanlige GPS-mottagere vil kunne lese Galileo-signaler. Det europeiske systemet blir dermed både samarbeidspartner og konkurrent til GPS.

For brukerne innebærer dette et system med stor stabilitet, god dekning og mange tjenester. Nøyaktigheten vil øke fra dagens 5 - 20 meter til ned mot en meter når Galileo tas i bruk.

- Gratis system for meg å bruke.

- En meters nøyaktighet 95% av tiden uten bruk av tilleggstjenester.

- Fire meters nøyaktighet 100% av tiden uten bruk av tilleggstjenester.

- Kompatibelt med dagens system.

Slik nøyaktighet kan jeg bare drømme om i dag.

Gleder meg allerede. 2-4 år går fort.

Lotus

Vanlige GPS-mottagere vil kunne lese Galileo-signaler. Det europeiske systemet blir dermed både samarbeidspartner og konkurrent til GPS.

Det stemmer ikke. Dagens GPS mottagere kan ikke kunne brukes. (http://europa.eu.int/comm/dgs/energy_transport/galileo/faq/index_en.htm#5):

Will existing GPS receivers be able to use GALILEO?

Negotiations with U.S. administration are currently focusing on the shared use of certain frequency bands. The future for the navigation receiver user should be seen in the combined GPS / GALILEO receiver that will be capable of computing signals from both contellations (GPS + Galileo). This will provide for the best possible performance, accuracy and reliability. However, since Galileo will not be available before 2008, current GPS-receivers will most probaly not be able to receive Galileo-signals. It remains to be seen if industry will be able to provide software-updates, for example. On the other hand, given the advance in technological development, today's GPS-receivers would probably anyway be outdated in 5 or 6 years from now. It should also be noted that, as GPS is foreseen to evolve, "old GPS-reveivers" will face the same difficulties with future upgraded GPS-signals.

- Gratis system for meg å bruke.

- En meters nøyaktighet 95% av tiden uten bruk av tilleggstjenester.

- Fire meters nøyaktighet 100% av tiden uten bruk av tilleggstjenester.

- Kompatibelt med dagens system.

Slik nøyaktighet kan jeg bare drømme om i dag.

Gleder meg allerede. 2-4 år går fort.

Lotus

Bare gled deg du Lotus.

Meteren din forutsetter GPS+EGNOS+Galileo.

Så dersom du ikke vil få EGNOS opp og gå, så er du like langt.

Og i mellomtiden gleder jeg med ved saker og ting som er oppe og går idag og gir meg samme resultatet. Og som ikke koster meg en krone å bruke.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...