Jump to content

Galileo - nytt GPS navigasjonssystem snart i drift

Lotus

Recommended Posts

Bare gled deg du Lotus.

Meteren din forutsetter GPS+EGNOS+Galileo.

Så dersom du ikke vil få EGNOS opp og gå, så er du like langt.

Og i mellomtiden gleder jeg med ved saker og ting som er oppe og går idag og gir meg samme resultatet. Og som ikke koster meg en krone å bruke.

Jeg er helt enig med deg om å glede seg over det som går i dag. Likevel er det enda mer glede i fremtiden. Bare slik at det er helt klart for alle her. Galileo er i utgangspunktet ikke avhengig av annet enn seg selv. Ikke avhengig av EGNOS og ikke avhengig av amerikanske eller russiske GPS-systemer.

Galileo klarer seg helt av seg selv og det er hovedgrunnen til at europeerene velger et slikt system. Uavhengighet. I tillegg er jo systemet nytt og mer nøyaktig enn alle tidligere systemer. Spesielt her oppe i nord bør vi glede oss fordi vi får et system som både er mer nøyaktig generelt og spesielt mer nøyaktig i Nord-Europa fordi satelittene har større vinkel i forhold til ekvitorialplanet. Med andre ord står de høyere på himmelen og det er flere av dem. Når systemet i tillegg evner å utnytte alle de andre satelittene også, så mer enn dobler antallet tilgjengelige satelitter seg.

Så hva betyr dette? Jo det betyr at et standalone Galileo-posisjoneringssytem langt overgår den nøyaktigheten det amerikanske GPS-systemet har. Nå vet jeg ikke hva du har i dag siden du får så god nøyaktighet. Jeg har bare en vanlig Garmin håndholdt GPS. EGNOS kunne gitt meg bedre nøyaktighet, men er jo ikke i drift. Men pytt, pytt. Galileo gir meg slik jeg forstår like god nøyaktighet i nord som Gammel GPS kombinert med EGNOS. Jeg her ikke bruk for nøyaktige høydemålinger. Jeg befinner meg helt nøyaktig på havflaten til enhver tid.

Som det sies kan Galileo utnytte både egne satelitter, referansesatelitter for EGNOS/WAAS og gamle GPS-satelitter samtidig. Flott. Jeg gleder meg mer og mer. Sier som Ole Brumm: Ja takk, begge deler. Skjønner egentlig ikke det negative i noe som er så positivt som Galileo.

Og til dere som har en gammel GPS-mottaker som ikke lar seg oppgradere. Den har vel ikke støtte for EGNOS heller? Hvis noen er negative til systemet fordi gps-en ikke kan oppgraderes og man trenger å kjøpe en ny i 2010 for å få meternøyaktigheten, så er det bare en ting å si. Det var da veldig synd.

Antar at uenigheten vår ligger i at du vil ha utbygd EGNOS mens jeg, lik Ole Brumm, vil ha begge deler. I utgangspunktet så jeg ikke behovet for EGNOS heller, men for all del. Cm-nøyaktighet er jo enda bedre. Ikke det at jeg trenger det. Innenfor metern holder for meg.

Lotus

http://www.esa.int/esaNA/GGG0H750NDC_galileo_0.html

http://www.esa.int/esaNA/SEMTK50DU8E_galileo_0.html

"In navigation, clocks are the driving factor for the determining positions accurately. With an accuracy of better than one billionth second in one hour, the clocks on the Galileo satellites will allow you to resolve your position anywhere on the Earth's surface to within 45 cm " says Franco Emma, the clock expert and navigation engineer at ESTEC, ESA's technical centre in the Netherlands.

ESA's selvskryt virker i alle fall lovende......

Redigert av Lotus (see edit history)

Og til dere som har en gammel GPS-mottaker som ikke lar seg oppgradere. Den har vel ikke støtte for EGNOS heller? Hvis noen er negative til systemet fordi gps-en ikke kan oppgraderes og man trenger å kjøpe en ny i 2010 for å få meternøyaktigheten, så er det bare en ting å si. Det var da veldig synd.

Selv har jeg en enkel GPS til 695,- innkjøpt på Clas Ohlson.. WAAS EGNOS enabled står det på esken..

Om jeg må kjøpe en ny sak til en tusenlapp eller to om 5 år er da ikke noen big deal.. Kan ikke tenke meg folk synes det er så utrolig ille heller..

• 1 år senere...

Ikke i morgen i hvertfall. Galileo har en satelitt oppe, og tar vel noe tid før de resterende 29 er skutt opp. Tror du gjør det dumt å vente med plotter/navigator til dette er på plass. Masse avtaler som sikkert skal på plass, masse endringer, nye testinger osv osv. 10 år?

• 5 år senere...
  • 4 år senere...

Galileo og GPS er fullt ut kompatible med hverandre, .

Ja og Tja og ikke helt.

Riktignok arbeider de på samme frekvens, men det stopper der. Galileo har en annen signalering.

Innen fritidssegmentet er det svært få mottagere å kjøpe. Furuno har en, det har også Garmin. Standard Horizon har noen.

Det er kun en som er Solas godkjent til storbåt. Furuno GP-170.

Går vi til survey/engineering segmentet er det en hel haug. Kongsberg, Trimble, Javad osv, osv

Slik jeg forstår PRmaterialet ihht. www.usegalileo.eu, er det for tiden en del båtutstyr og 2 smarttelefoner som allerede er i handelen, en fra Huawei og en fra BQ som kan bruke signalene. Hvis frekvensene er de samme og bare kodingen av signalene er annerledes kunne man jo tenke seg at en firmware oppdatering kunne ta seg av saken hvis mottakerne er innrettet for omprogrammering. TomTom for biler har allerede varslet en slik.

p.

• 6 måneder senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...