Jump to content

Hvor lang tid tar det å pumpe en gummibåt? Og hva er raskeste metode?


Fjellfiskern

Recommended Posts

Kort fortalt så vurderer jeg innkjøp av en gummibåt med en liten motor.

 

Men jeg ønsker helst å kunne slenge den i bagasjerommet og pumpe den opp på stedet.

 

Når det kommer til type så er feks West Light 250 (https://www.westsystem.no/produkt/west-light-250/) eller Savage Gear E-Rider ( https://www.sportfishtackle.no/no/artiklar/savage-gear-e-rider-kayak-330cm.html?g_currency=NOK&gad_source=1 ) de mest aktuelle.

 

Hvor lang tid vil det ta å pumpe en slik båt?

 

Og hva er raskeste metode? Finnes det feks gode elektriske pumper som gjør jobben på kort tid?

Link to post
Share on other sites

tilplan skrev for 2 timer siden:

Vi har brukt denne primært på sup-brett. https://www.obs.no/sport-og-fritid/vannsport/tilbehor-til-vannsport/2100921  Still inn ønsket trykk og start. Kjapt og enkelt. Våre sup-brett skal ha fire ganger så høyt trykk som riben, så jeg tipper de fylles omtrent like fort. 

Jeg har ikke noe kjennskap til denne pumpa annet enn at jeg har lest tilbakemeldingene i linken din.

 

Men husk at å pumpe opp noe består av to oppgaver, først fylle masse luft uten nevneverdig trykk, for deretter å pumpe inn litt mer luft med nok trykk. SUP-en din skal ha 4 ganger så høyt trykk som gummibåten skriver du, også er de  vel sikkert ca 1/4 av luftmengden. Så selv om det er like mye arbeid så er det to helt ulike oppgaver med ulik utveksling, som kan bety at den kraftige pumpa du har blir for lavt giret så den jobber sakte men kraftig. Det blir litt som å velge førstegiret på motorveien, du får krefter nok, men det går ikke så veldig fort.

 

Det kan godt hende den raskeste måten å pumpe opp en gummibåt på er å først bruke en pumpe som gir mye luft ved lavt trykk (feks en slags vifte), for deretter å bruke en tregere som gir færre liter pr minutt, men avgir et høyere trykk.

 

Det blir som at man bruker et høyt giir på motorveien for så å bruke et lavt gir opp den siste bratte kneika , det fungerer mye bedre enn å fundere på hvilket gir som er optimalt for heke kjøreturen.

Link to post
Share on other sites

5 hours ago, Fjellfiskern said:

Kort fortalt så vurderer jeg innkjøp av en gummibåt med en liten motor.

 

Men jeg ønsker helst å kunne slenge den i bagasjerommet og pumpe den opp på stedet.

 

Selv en liten motor kan være ganske så tung - jeg ser for meg håndtering og montering av motor som en større bøyg enn oppblåsing av jolla, i allefall om man er alene, men det avhenger selvfølgelig mye av motoren.  Skal man ha en ny, fossildreven motor, så blir det jo fort en firetakters sak pga miljø og forskrifter, og de veier en del.  Så kan man antageligvis finne seg en totakter i bruktmarkedet, de veier en del mindre.  Jeg tipper at en liten elektrisk motor veier enda mindre.

 

Trenger man egentlig motor?  Tja.  Det går jo litt raskere med motor enn med årer - og det krever litt mindre plass også (det kan være utfordrende å ro når man har mange folk og mye bagasje i båten).  Motor kan også være viktig for sikkerheten - erfaringen min tilsier at dersom det skulle blåse kraftig nok opp, så er det ikke gitt at man greier å ro mot vinden - men det gjelder antageligvis like mye for små elektriske motorer, de gir ganske lite skyvekraft.  Forøvrig er det min mening at dersom man først skal motorisere gummibåten, så bør man ha noe som gir nok oomph til at man kommer seg opp i plan, dvs (avhengig av båt og last) absolutt minimum 10 hk, men jeg vil heller anbefale 20 hk.  Man får betydelig bedre fart og dermed også betydelig mer aksjonsrekkevidde når man kan plane.  Når man ikke har tilstrekkelig motorkraft og gir "full pupp" ender man opp med en båt som står på skrå og klatrer på sin egen bølge, man bruker mye drivstoff og  lager store hekkbølger, men kommer seg ikke særlig fort avgårde.

 

Avhengig av størrelse på jolla så er det en overkommelig oppgave å pumpe den opp med fotpumpen som følger med, er neppe snakk om mer enn 10-15 minutters innsats.  Vi gjorde det sist på RIB'en ifbm lapping av hull ... jeg tok ikke tiden, men jeg forestiller meg at vi brukte mindre enn ti minutter på det.  En gummibåt med oppblåsbar dørk vil muligens kreve en del mer luft enn en RIB, men uansett ... en overkommelig oppgave.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Share on other sites

28 minutes ago, 19 fot said:

Så selv om det er like mye arbeid så er det to helt ulike oppgaver med ulik utveksling, som kan bety at den kraftige pumpa du har blir for lavt giret så den jobber sakte men kraftig. Det blir litt som å velge førstegiret på motorveien, du får krefter nok, men det går ikke så veldig fort.

 

Min SUP-pumpe har to "gir".  Jeg bekrefter at det vil ta svært lang tid å pumpe opp RIB'en med SUP-pumpen i "førstegiret".

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Share on other sites

Fjellfiskern skrev for 19 timer siden:

Kort fortalt så vurderer jeg innkjøp av en gummibåt med en liten motor.

 

Men jeg ønsker helst å kunne slenge den i bagasjerommet og pumpe den opp på stedet.

 

Når det kommer til type så er feks West Light 250 (https://www.westsystem.no/produkt/west-light-250/) eller Savage Gear E-Rider ( https://www.sportfishtackle.no/no/artiklar/savage-gear-e-rider-kayak-330cm.html?g_currency=NOK&gad_source=1 ) de mest aktuelle.

 

Hvor lang tid vil det ta å pumpe en slik båt?

 

Og hva er raskeste metode? Finnes det feks gode elektriske pumper som gjør jobben på kort tid?

En må huske at det er begrensninger i hva som er lov, i forhold til bruk av motor på innlandsvann. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1977-06-10-82

Aileen ll

Link to post
Share on other sites

Årer er lovlig, sunt, skaper minimalt med støyforurensing, helt insignifikant med  luftforurensing, tilnærmet helt ufarlig for fisk (jeg har sett en halv fisk svømme rundt ved inngangen til havnebassenget, og undret meg over om det var min jollepropell som kappet den opp ti minutter tidligere), veier svært lite, har innebygd redundans (det er som regel fortsatt mulig å padle seg frem med bare én åre), og ... jeg husker ikke hva mer jeg skulle skrive her :-)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Share on other sites

Hvis jollen skal pumpes opp der bilen parkeres er nok en 12V pumpe det enkleste, men når flåten skal brukes ved fiske i fjellvann tenker jeg en manuell pumpe, fot eller hånd, er det eneste rette. Det blir fort mye å bære med seg opp til fjellvannet hvos man i tillegg til fiskeutstyr, gummijolle, motor, telt, sovepose og en kasse øl skal dra med seg en dykkeflaske. For de som synes dykkeflasker er fine til å blåse opp gummijoller e.l. kan det være verdt å tenke på at hurtig trykkfall på en dykkerflaske forårsaker nedkjøling av flasken, kondens, og en flaske som er mere utsatt for innvendig rust. 

Link to post
Share on other sites

Jeg har slik pumpe kjøpt fra west (både i 12V og 220V -west system sendte meg feil første gangen)
https://www.jula.no/catalog/fritid/friluftsliv-og-camping/telting/telttilbehor/elektrisk-pumpe-til-biluttak-023607/

 

Mest brukt til luftmadrass, kommer som regel ikke på å ta den med når gummibåten (west commando 270) skal pumpes opp. Så da blir det fotpumpa - syns den funker helt greit  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

On 11/11/2023 at 12:19 PM, tobixen said:

Årer er lovlig, sunt, skaper minimalt med støyforurensing, helt insignifikant med  luftforurensing, tilnærmet helt ufarlig for fisk (jeg har sett en halv fisk svømme rundt ved inngangen til havnebassenget, og undret meg over om det var min jollepropell som kappet den opp ti minutter tidligere), veier svært lite, har innebygd redundans (det er som regel fortsatt mulig å padle seg frem med bare én åre), og ... jeg husker ikke hva mer jeg skulle skrive her :-)

 

Det samme gjeldet motor på de vannene jeg har tenkt å bruke den. :)

 

Forøvrig er planen innkjøp av Torqeedo Travel 903 som er en helelektrisk motor. Null støy eller luftforurensing med det.

Link to post
Share on other sites

Fjellfiskern skrev 1 time siden:

 

Det samme gjeldet motor på de vannene jeg har tenkt å bruke den. :)

 

Forøvrig er planen innkjøp av Torqeedo Travel 903 som er en helelektrisk motor. Null støy eller luftforurensing med det.

Skal du da ha et tungt batteri i bunn av båten, så bør nok båten ha skikkelig alu/plate bunn, å ikke disse med Spiler bunn.

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...