tobixen Svart 12.November.2023 Link til dette innlegget Svart 12.November.2023 5 hours ago, Fjellfiskern said: Forøvrig er planen innkjøp av Torqeedo Travel 903 som er en helelektrisk motor. Null støy eller luftforurensing med det. Den er kraftig nok til at man slipper å drifte ukontrollert avgårde dersom det skulle blåse opp, men ikke kraftig nok til å plane :-) 3 hours ago, Okkaby said: Skal du da ha et tungt batteri i bunn av båten, så bør nok båten ha skikkelig alu/plate bunn, å ikke disse med Spiler bunn. Travel 903 kommer med integrert batteri (på i underkant av 1 kWh - det burde vel være tilstrekkelig for fiske på norske fjellvann). Veier under 20 kg inkludert batteriet, så det er jo håndterlig. Billig er det ikke - men skal man ha planfart med elektrisk motor, må man nok betale minst fire ganger så mye for motoren, samt ha et batteri som alene veier i overkant av 20 kg. Jeg har batterier for det, men endte allikevel opp med å kjøpe bensinmotor til jolla. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
TåT Svart 12.November.2023 Link til dette innlegget Svart 12.November.2023 tobixen skrev 36 minutter siden: Billig er det ikke - men skal man ha planfart med elektrisk motor, må man nok betale minst fire ganger så mye for motoren, samt ha et batteri som alene veier i overkant av 20 kg. Jeg har batterier for det, men endte allikevel opp med å kjøpe bensinmotor til jolla. Og hva gjelder miljø, så bruker jo ikke en liten påhenger veldig mye bensin. Særlig ikke i dorgefart. Jeg dorget mye i ungdommen med en 3 hk Yamaha Malta med innebygd tank. Den brukte så lite bensin at når den en sjelden gang gikk tom for bensin trodde vi den var noe galt med motoren, for vi glemte at den faktisk benyttet drivstoff … Sitér dette innlegget Link to post
Fjellfiskern Svart 13.November.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.November.2023 10 hours ago, TåT said: Og hva gjelder miljø, så bruker jo ikke en liten påhenger veldig mye bensin. Særlig ikke i dorgefart. Jeg dorget mye i ungdommen med en 3 hk Yamaha Malta med innebygd tank. Den brukte så lite bensin at når den en sjelden gang gikk tom for bensin trodde vi den var noe galt med motoren, for vi glemte at den faktisk benyttet drivstoff … Utslipp er ikke nødvendigvis knyttet til bensinforbruk men hvor fullstendig forbrenningen er, utslipp fra ufullstendig forbrenning er vesentlig mer skadelig for miljøet enn CO2 fra ren forbrenning. Både med tanke på global oppvarming og det lokale miljøet. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 13.November.2023 Link til dette innlegget Svart 13.November.2023 Det raskeste er Trykkluft. Stikk innom et dekkverksted så får du en brukt slik. Lim den fast i enden på denne og bruk trykkluft Eller gjør det billig KJØP en ferdig til kr. 53 med mo og frakt Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
tobixen Svart 13.November.2023 Link til dette innlegget Svart 13.November.2023 Tilbake til "girproblematikken", det man trenger er rask luftflyt, ikke nødvendigvis høyt lufttrykk. Det er ikke nødvendigvis en motsetning der, man kan nok få fylt opp raskt med en slik sykkelslangeventil, men det er helt avhengig av hvilken kilde man har til "trykkluft" (og uansett er det mindre optimalt, da en trang åpning nødvendigvis reduserer luftflyten). En allminnelig håndholdt sykkelpumpe er én kilde til trykkluft, og åpenbart vil det ta ekstremt lang tid å pumpe opp en gummibåt med en liten hånddreven sykkelpumpe. Jeg har (hatt?) en kombinert pumpesak Biltemasak som gikk på 12V, hadde innebygd batteri, et rikholdig adaptersett og mulighet til å pumpe opp både det ene og det andre. Det hadde også utgang for trykkluft, men det var en egen utgang, det gav lite luft, luften kom støtvis. Man kunne sikkert få relativt høyt trykk, men det tok lang tid å pumpe opp noe som helst med trykkluftutgangen. (Det tok lang tid å pumpe opp noe som helst ettersom det var en billig Biltema-greie, men det er ikke poenget - poenget mitt er at lufta kom vesenlig raskere ut av "blåsopputgangen" enn "trykkluftutgangen". Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Fjellfiskern Svart 13.November.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.November.2023 57 minutes ago, tobixen said: Tilbake til "girproblematikken", det man trenger er rask luftflyt, ikke nødvendigvis høyt lufttrykk. Det er ikke nødvendigvis en motsetning der, man kan nok få fylt opp raskt med en slik sykkelslangeventil, men det er helt avhengig av hvilken kilde man har til "trykkluft" (og uansett er det mindre optimalt, da en trang åpning nødvendigvis reduserer luftflyten). En allminnelig håndholdt sykkelpumpe er én kilde til trykkluft, og åpenbart vil det ta ekstremt lang tid å pumpe opp en gummibåt med en liten hånddreven sykkelpumpe. Jeg har (hatt?) en kombinert pumpesak Biltemasak som gikk på 12V, hadde innebygd batteri, et rikholdig adaptersett og mulighet til å pumpe opp både det ene og det andre. Det hadde også utgang for trykkluft, men det var en egen utgang, det gav lite luft, luften kom støtvis. Man kunne sikkert få relativt høyt trykk, men det tok lang tid å pumpe opp noe som helst med trykkluftutgangen. (Det tok lang tid å pumpe opp noe som helst ettersom det var en billig Biltema-greie, men det er ikke poenget - poenget mitt er at lufta kom vesenlig raskere ut av "blåsopputgangen" enn "trykkluftutgangen". Mulig, men jeg har en elektrisk pumpe som automatisk pumper til gitt trykk og stopper fra før av. (Ryobi pumpe) Så muligheten til å bruke en overgang er ikke dum. Ettersom jeg da kan la pumpen stå å gå for seg selv uten at jeg trenger å følge med på den. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 13.November.2023 Link til dette innlegget Svart 13.November.2023 39 minutes ago, Fjellfiskern said: Mulig, men jeg har en elektrisk pumpe som automatisk pumper til gitt trykk og stopper fra før av. (Ryobi pumpe) Så muligheten til å bruke en overgang er ikke dum. Ettersom jeg da kan la pumpen stå å gå for seg selv uten at jeg trenger å følge med på den. Det høres smart ut, men det er vel sikkert tre kammer som skal blåses opp, så da må du kanskje ha tre slike adaptere og noe splitt på luftslangen :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Fjellfiskern Svart 13.November.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.November.2023 34 minutes ago, tobixen said: Det høres smart ut, men det er vel sikkert tre kammer som skal blåses opp, så da må du kanskje ha tre slike adaptere og noe splitt på luftslangen :-) Er nok lettere å flytte over når hvert kammer er ferdig. :) Er en litt eldre modell av dette: https://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/trykkluft/kompressorer/barbare-kompressorer/batteridrevet-multikompressor-014346/?gad_source=1 Du stiller den inn på hva slags PSI/Bar/kPa du ønsker så begynner den å pumpe. Du hører lyden slutter når den er ferdig. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.