frekar Startet 10.November.2023 Link til dette innlegget Startet 10.November.2023 Har en eldre Maxi 77, som jeg etter mye om og men har bestemt meg for å pusse opp. (kommer mulig prosjekttråd senere) Det dukker imidlertid opp en mengde spørsmål og undringer underveis og akkurat nå handler det om riggen / mast. Båten er trolig fra første halvdel av -70 tallet basert på at den hadde Marna Mb10a (bensinmotor) og volvo penta s100 drev. Vet disse kom med to typer rigg, en fra Pelle Petterson og en fra Selden. Jeg ble først anbefalt å se på farge på mast for å finne ut av dette ( selden skulle være grå og PP mørk/sort), og trodde jeg hadde Selden da masten så (lys) grå ut. MEN ved demontering finner jeg at masten har en mørkere farge der den har vært mer skjermet for vær og vind. En "P" i enden av bommen og finner ingen merking på mast. Jeg har en følelse av at jeg mangler deler/funksjoner i rigg. Og lurer på hvordan den originalt er satt opp, men finner ingen illustrasjoner, bilder eller diagrammer som kan gi meg svar (mulig jeg bommer på søk) Noen som har detaljerte bilder av begge typer rigg? evt link til sider med detaljerte bilder, illustrasjoner eller annen info som kan hjelpe? Skulle det mot formodning være noen som bor i området Ålesund og har god kjennskap til båtene og rigg må du/dere gjerne kontakte meg! Hadde vært kjekt med noen lokale man kunne snakket med Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 10.November.2023 Link til dette innlegget Svart 10.November.2023 Har du en P i enden av bommen er det nok en P. Petterson-rigg. De byttet til Selden-rigg i 1978 om jeg husker rett. Min mast var også betydelig mørkere der den hadde vært dekket av bomtrekket, men jeg husker ikke nå hva slags rigg den hadde. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
frekar Svart 10.November.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.November.2023 Regnet i grunn med at det var en avslørende detalj ja.. Men så var det å finne detaljert info som kan hjelpe meg å finne ut av resten Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 11.November.2023 Link til dette innlegget Svart 11.November.2023 Her finner du endel info https://www.maximalt.dk//478/maxi77 Blant annet en riggtegning. https://www.maximalt.dk//files/pdf/vedligehold_min-maxi-2.pdf?#page=6 Vi kan jo begynne med stående rigg. Der skal du ha: - Forstag, akterstag og to overvant (via salingshorn) fra mastetoppen. - Babystag (forover) og to undervant fra midt på masten. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 11.November.2023 Link til dette innlegget Svart 11.November.2023 J-Å skrev for 3 timer siden: Feilpost Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 11.November.2023 Link til dette innlegget Svart 11.November.2023 Det skal være en plate med et serienummer på ett eller annet sted i båten (jeg husker ikke hvor). Nummeret er på formatet XXX-XXX-XXXX. De fire siste Xene er byggenummeret. Basert på det kan man prøve å si noe kvalifisert om byggeår. Utover det så kan man også se på den blå stripen på siden. Hvis den er av tape så er båten fra 1978 eller senere. Før dette var stripen av farget gelcoat. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
frekar Svart 11.November.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.November.2023 J-Å skrev for 6 timer siden: Her finner du endel info https://www.maximalt.dk//478/maxi77 Blant annet en riggtegning. https://www.maximalt.dk//files/pdf/vedligehold_min-maxi-2.pdf?#page=6 Vi kan jo begynne med stående rigg. Der skal du ha: - Forstag, akterstag og to overvant (via salingshorn) fra mastetoppen. - Babystag (forover) og to undervant fra midt på masten. Takk for et utfyllende svar med mye bra info! Stående rigg er komplett. Men undervant byttes pga en liten skade i ene vaieren. Resterende tror jeg er bra og trolig ikke så veldig gammelt. Men tauverk (løpende rigg heter det vel) prøver jeg å finne ut av da det er flere ledige trinser i riggen og at jeg ut fra bilder, videoer (YouTube) tenker at her er flere ting som ikke er komplett og/eller riktig oppsatt. Sitér dette innlegget Link to post
frekar Svart 11.November.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.November.2023 Popeye70 skrev for 1 time siden: Det skal være en plate med et serienummer på ett eller annet sted i båten (jeg husker ikke hvor). Nummeret er på formatet XXX-XXX-XXXX. De fire siste Xene er byggenummeret. Basert på det kan man prøve å si noe kvalifisert om byggeår. Utover det så kan man også se på den blå stripen på siden. Hvis den er av tape så er båten fra 1978 eller senere. Før dette var stripen av farget gelcoat. Takker for svar. Ser ut til at den blå stripen er malt på min. Motor og drevtype angir også at dette er en tidlig utgave, trolig -75 eller eldre. Har ikke funnet denne platen enda, men driver å rydder/river ut så kanskje den dukker opp. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 11.November.2023 Link til dette innlegget Svart 11.November.2023 Løpende rigg: Fokk Fall forfra over blokk i toppen av masten, gjennom masten og ut til avlaster og vinsj på rufftak (+ reserve?) Skjøter på hver side, til blokker på skinner og videre til vinsjer på cockpitsider Storseil: Fall aktenfra over blokk i toppen av masten, gjennom masten og ut til avlaster og vinsj på rufftak (+ reserve/bomløft?) Uthal og to rev til blokker i akterkant av bom, gjennom bommen og ned til avlastere på rufftak via blokker. Skjøte fra bom med flerskårne blokker til skinne i cockpit Kick på skrå fra bom til mastefot, til avlaster på rufftak Spinnaker: Fall til blokk i bøyle i toppen av masten, går muligens ned utenpå masten, videre til avlaster på rufftak Opphal til spinnakerbom, halvveis opp på masten, ned til avlaster via blokker Nedhal fra spinnakerbom til dekk, og videre til avlaster. Skjøter til spinnaker, til blokker helt akter i cockpit via barberhaul midtskips https://support.seldenmast.com/files/595-560-E.pdf. Genaker Fall, som spinnaker Tack line frem til blokk i baug eller på baugspryd Skjøter som spinnaker. Begge festes i samme skjøtehjørne. Ledig føres rundt forstag, evt også rundt tackline. Sitér dette innlegget Link to post
frekar Svart 11.November.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.November.2023 J-Å skrev for 7 timer siden: Løpende rigg: Fokk Fall forfra over blokk i toppen av masten, gjennom masten og ut til avlaster og vinsj på rufftak (+ reserve?) Skjøter på hver side, til blokker på skinner og videre til vinsjer på cockpitsider Storseil: Fall aktenfra over blokk i toppen av masten, gjennom masten og ut til avlaster og vinsj på rufftak (+ reserve/bomløft?) Uthal og to rev til blokker i akterkant av bom, gjennom bommen og ned til avlastere på rufftak via blokker. Skjøte fra bom med flerskårne blokker til skinne i cockpit Kick på skrå fra bom til mastefot, til avlaster på rufftak Spinnaker: Fall til blokk i bøyle i toppen av masten, går muligens ned utenpå masten, videre til avlaster på rufftak Opphal til spinnakerbom, halvveis opp på masten, ned til avlaster via blokker Nedhal fra spinnakerbom til dekk, og videre til avlaster. Skjøter til spinnaker, til blokker helt akter i cockpit via barberhaul midtskips https://support.seldenmast.com/files/595-560-E.pdf. Genaker Fall, som spinnaker Tack line frem til blokk i baug eller på baugspryd Skjøter som spinnaker. Begge festes i samme skjøtehjørne. Ledig føres rundt forstag, evt også rundt tackline. Nok en gang må jeg takke for utfyllende svar!! Godt at det er noen som vil dele erfaringer/ informasjon med oss som er ny på en godt forståelig måte.. Det er her jeg ser med undring på oppsettet som var/er på min båt. Masten har dobbelt sett trinser i topp for fall forover til fokk/genoa, dog kun 1 i bruk. Men i tillegg ligger det en trinse ca 1/3 opp i masten forover ( mistenker kanskje til spinnaker-bom?) i bunn av masten er det 3 trinser/hjul hvor et gikk til fall foran og et til storseilfall og siste var ikke i bruk. Er også montert en trinse på styrbord side av masten uten at jeg kan se hva/hvor denne har hatt en funksjon. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 12.November.2023 Link til dette innlegget Svart 12.November.2023 frekar skrev for 9 timer siden: Nok en gang må jeg takke for utfyllende svar!! Godt at det er noen som vil dele erfaringer/ informasjon med oss som er ny på en godt forståelig måte.. Bare hyggelig. Det er nå liksom noe av poenget med dette forumet. Ekstra hyggelig og mer underholdende er det hvis trådstartere følger opp og forteller hvordan det endte opp. Gjerne med bilder. Du har én ledig trinse for innvendig fall nederst på masten. Hvis du ikke vil modifisere masten, så kan du da egentlig bare velge om du vil ha et ekstra fokkefall, eller bomløft til spinnakerbommen, som går et stykke opp på masten (Spinnakerbommen kan løftes med et fall som går helt opp også). Å bruke det evt. ekstra innvendige fallet som spinnakerfall er sikkert mulig, men et spinnakerfall skal helst komme ut over forstaget, og kunne bevege seg fritt fra side til side. Derfor tror jeg denne masten vanligvis er rigget med et utvendig spinnakerfall, som går til trinsen på utsiden av masten nede. I toppen går det til en blokk som er sjaklet til en bøyle. https://www.maximalt.dk//1258/spilerbeslagitoppenafmast https://maxi77marran.blogspot.com/2013/03/spinnakerutrustning.html Sitér dette innlegget Link to post
frekar Svart 12.November.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.November.2023 Viktig med slike forum, blir bare litt skremt når man er så uheldig å spør på f.eks Facebook og man blir nesten stemplet som idiot fordi mb ikke vet svaret selv… liker derfor tonen og svar jeg får her veldig godt! Bøyle i topp har jeg og som nevnt en trinse på utsiden av mast nede, men bør jeg ha noen form for bøyle eller "tauleder" opp langs masten for å holde dette rolig/på plass ( kanskje spesielt når det ikke er i bruk)? legger ved bilde av forside ( med bøyle) og bakside av mastetopp her. Skal ta bilde av mastebunn og og der jeg mener trinsen for spinnakerbom er å legge inn litt senere i dag. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 12.November.2023 Link til dette innlegget Svart 12.November.2023 frekar skrev for 1 time siden: Bøyle i topp har jeg og som nevnt en trinse på utsiden av mast nede, men bør jeg ha noen form for bøyle eller "tauleder" opp langs masten for å holde dette rolig/på plass ( kanskje spesielt når det ikke er i bruk)? De eneste som blir stemplet her er de som bryter reglene for emnetittel . Nei, det er ikke nødvending med noe ekstra, du kan bare trekke fallet litt vekk fra masten med en liten stropp, for å unngå klapring og slitasje. Du kan evt ha en cleat litt oppe på masten, for å feste midlertidig, hvis du vil heise spinnaker kjapt direkte på masten. Mange båter har uttak for fallene litt oppe på masten, nettopp for å kunne gjøre det, De fleste har gått bort fra wirefall og bruker uelastisk tau hele veien. Mulig 8 mm går i de trinsene. Det bør gi nok bruddstyrke. Finnes i mange kvaliteter og priser. Sitér dette innlegget Link to post
frekar Svart 12.November.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.November.2023 Her er bilde av mastebunn. Rakk ikke opp for å flytte tauet nå, men ligger en liten trinse bak ene fallet der. Blokk på utsiden av masten og på siste bilde kan man skimte trinse på masten for spinnakerbom litt over restene av lanternen😅 Tenker kanskje jeg bruker den ledige trinsen i mastebunn til spinnakerbom? Og legger fall til spinnaker på utsiden av masta med egen blokk i den ringen i mastetopp. Så kommer vi til bom og hva som skal være av funksjoner der😂 når jeg hentet båten var det et sett tauverk for å holde posisjon på bom langs masten. Så var det kicker (tror jeg det heter) som bestemmer vinkel (?) på bom i forhold til mast. Og siste husker jeg ikke navnet på men er forankret i en skinne i cockpit og "styrer" vinkel på bom babord / styrbord. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 12.November.2023 Link til dette innlegget Svart 12.November.2023 Ja, det siste er storseilskjøtet. I tillegg til sideveis kontroll holder det også bommen nede på kryss. Derfor skinnen, som gjør at en kan bestemme hvor mye inn og ned bommen skal. Kick kommer mest inn på slør og lens, når ikke skinnen rekker til lenger, Det kan også være en såkalt cunningham inne ved masten, som strammer seilet nedover. Vanligvis uten å flytte bommen, men jeg har sett det også. Så er det vel et uthal som kommer ut i aktre ende av bommen, og strammer seilet bakover. Ofte via en sleide som går i et spor i bommen. Det kan ha en utveksling inne i bommen, husker ikke om Maxi-77 har det. Videre en eller flere reveliner, Sitér dette innlegget Link to post
frekar Svart 12.November.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.November.2023 Aha! Mangler uthal på min da. Seilet var bare festet i en "ring" bak feset med 2 popnagler og jeg fikk ikke dette til å stemme helt, samtidig som jeg var litt skeptisk til styrken i dette om man får litt vind i seilene😅 Må plukke litt å se nærmere om der er demontert noe og hva som må på plass av deler for det. I tillegg må jeg finne ut av/ sette opp funksjon for riving av seilet. Fikk sendt seil avgårde til inspeksjon og reparasjon i dag. Pluss et som skal syes om litt hvis det lar seg gjøre. Spent på tilbakemelding om tilstand og priser på dette. Får i samme vendingen laget to nye undervanter siden jeg fant skade på den ene… kommer til å bli mye jobb på denne båten innser jeg😅 men gleder meg til å komme ordentlig i gang. Vurderer lage en liten prosjekttråd kanskje, med litt mer bilder på sikt. Laget til en midlertidig løsning med presenning over cockpit i dag. Skal dekke til litt mer etterhvert da. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 13.November.2023 Link til dette innlegget Svart 13.November.2023 Revelinen skal kanskje ligge på utsiden av bommen, hvis det er den originale. I forkant er det bare to kroker til reving vanligvis. Slakk på fallet, hekt øye på seilet innpå en av krokene, og stram fallet igjen før revelinen strammes. https://youtu.be/BmdKIz6dd0E?t=223 Sitér dette innlegget Link to post
frekar Svart 14.November.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.November.2023 To kroker foran ja. Og ut fra tegninger tror jeg det kans stemme at rev ligger på utsiden av bommen. Men syntes det er rart om der ikke skal være noen form for stramming/justering av hovedseil i bakkant på bommen, men ser ikke slik ut på denne med første øyekast i allefall. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 15.November.2023 Link til dette innlegget Svart 15.November.2023 Ikke noe slikt i enden av bommen? Sitér dette innlegget Link to post
frekar Svart 15.November.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.November.2023 Nei, tror det hjulet (og vaier) er borte så seil var festet i den ringen bak der. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.