Jump to content

Vinterklargjøre en Yanmar 2qm15 (saltvannskjølt)

erikstein

Recommended Posts

Skal vinterklargjøre (for første gang) min Yanmar 2qm15 som er saltvannskjølt.

Leser litt i manualen, og den nevner at det holder å koble fra inntak til vann på vannpumpe. Så løsne 2 tappeskruer for å fjerne vann fra manifold og blokk (hvis jeg husker riktig).

Prøvde dette i dag og det kom vann ut av tappeskrue på babord side av motor men ikke fra styrbord side? På styrbord-side er det en slags liten "tappekran" (se bildet).

Det betyr at den ikke tappet vann fra eksosmanifold så vidt jeg kan se på bildet. Er også usikker på når den er "åpen" eller lukket. Antar at når den er som på bilde er den lukket og 90 grader ned så er den åpen og vann bør renne ut? Den var trang å få beveget på. Jeg måtte dunke forsiktig med en skrutrekker for å få bevegelse.

O'store internett mener at dette ikke holder. De mener at jeg bør koble på en slange på vannpumpe, kjøre gjennom frostvæske og se at dette kommer ut av eksos.

Hva mener folket? På andre båter jeg har hatt så har jeg kjørt gjennom frostvæske som vanlig.

image.png.08d74c8000e0bfb8197c947aa925c489.png

Sendte en epost til Boatsupply i Stokke.

De anbefalte en runde med frostvæske. De kranene anbefalte de å ikke røre med...

Var der nede 08:00 i dag og kjørte gjennom ferskvann og frostvæske...satser på at den overlever vinteren...ikke så glad i å starte i kulda den motoren...men den sveiv nå i gang etter en liten stund.

@Hulda skal uansett bytte anoder neste år så da tok jeg de ikke ut...skal huske på det neste år:smiley:

Takk for svar, da er cruiseskipet pakket inn og klar for en vinter...

Var for kaldt for oljeskift (sto der i shorts), så da tar jeg full service til våren. Regner med at den overlever det:smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...