Jump to content

Marina har latt båten stå utildekt i 5 uker, og nå er det frost. Er dette normalt, uproblematisk?


fiskerstrand

Recommended Posts

I høst leverte jeg min første båt til en lokal marina for "full pakke" utendørs vinteropplag, med løft, spyling, konservering, service, krybberleie, tildekking og ettersyn, innendørs lagring av kalesjer.

 

Ved levering ble jeg betrygget om hvor tørt og fint det ville være i båten etter at de pakket inn båten.

 

I helgen gikk jeg forbi og ble veldig overrasket da jeg så at båten fortsatt står utildekket, 5 uker senere. Teleskopstang har falt ned ved løft, fendere og tau ligger slengt i båten. Jeg ble veldig skuffet siden jeg har gått rundt med hvilepuls og tenkt at båten ble tatt hånd om av rutinerte proffer.

 

Nå er det opptil 5 minusgrader på nettene i området, og det kom litt snø i helgen. Dette er et stykke utenfor Oslo, men vi trenger virkelig ikke snakke om hvilken bedrift dette er. Jeg er på ingen måte ute etter å henge ut noen, jeg vil bare vite sånn omtrent hvor landet ligger. 

 

Spørsmålene er, er dette normalt og er det sånn det stort sett gjøres, er det greit nok og jeg kan slappe av? Eller er dette uforsvarlig/uansvarlig, har jeg fått dårlig service, bør jeg være bekymret for om båten blir tatt godt nok vare på videre? Disse tjenestene koster jo så vanvittig mye penger, at jeg hadde virkelig langt større forventninger. 

 

Det er en glassfiberbåt, bow rider med laminatdørk, bare noen få år gammel. Så den tåler jo vann. Men hvor bra er det å pakke inn en kliss gjennomvåt båt når det allerde er blitt 5 minusgrader om natten? Jeg hadde bare sett for meg at båten ble pakket inn mens det fortsatt var mildt og tørt ute og i god tid før vinteren kom. Men det er kanskje ikke så farlig med en slik type båt? 

 

 

IMG_4290.jpeg

IMG_4288.jpeg

Link to post
Share on other sites

Vet ikke hva som er normalt, men hadde også vært skuffet. Når du har betalt for innendørs oppbevaring av kalesje, og den har stått ute i 5uker i alt regnet som har vært, synes jeg er dårlig. Så spørs det jo hvor mye konservering og service som faktisk er utført da. Inneholder avtalen din noe dato for når ting skal være utført ?

Link to post
Share on other sites

Leveransedato er bare satt til samme dato som tilbudet. Service ble gjort for 4 uker siden. Jeg mener det var underforstått at båten skulle pakkes inn ganske umiddelbart, all kommunikasjon tilsa det. Jeg holdt for eksempel på å tømme båten for hver minste lille ting ved levering, men ble stoppet og beroliget med at ikke var nødvendig å fjerne alt fordi det kom til å være tørt og fint med bra lufting etter tildekkingen.

 

Jeg får følelsen av at båten min er blitt fullstendig glemt da jeg ikke kunne se noen andre båter på hele opplagsplassen uten telt. Marinaen skriver bare at båten fint tåler vann, at de bare er litt bak skjema og at den dekkes til i løpet av uka.

 

 

Link to post
Share on other sites

Takk for innspill. Å hente ut båten og flytte den et annet sted nå blir altfor mye styr. I prinsippet hadde det sikkert vært fornuftig, men hele poenget med å bruke en marina er å spare min egen tid. Og jeg ønsker gjerne å bruke denne marinaen i mange år fremover pga beliggenheten. 

Link to post
Share on other sites

Jeg mener du gjerne kan gi dem beskjed at du ønsker litt fortgang, men tror ikke båten din tar noen skade av dette. Store mengder snø på kalesjen er vel det jeg ville vært mest bekymret for. 

Hvis båten skal krympeplastes, må det ikke være for mye vind og heller ikke nedbør. Det er derfor lett å havne litt bak skjema når mange båter skal plastes og været ikke spiller på lag. Jeg har selvsagt ikke noen forutsetninger for å vite hvor godt marinaen ellers gjør jobben, men tror ikke en opplevelse som dette er veldig uvanlig på mindre marinae rundt omkring. 

Link to post
Share on other sites

fiskerstrand skrev 29 minutter siden:

Å hente ut båten og flytte den et annet sted nå blir altfor mye styr. 

 

OK! Da må du nesten bare være fornøyd med den servicen du får, samme hvor dårlig den måtte være. Det er jo et valg det også. Men jeg ville i alle fall uttrykt min misnøye rimelig klart. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Taskeladden skrev 49 minutter siden:

Høres ut som elendig opplegg.
Du bør forlange minimum 5 uker prisreduksjon om ikke annet, du har fortsatt ikke fått det du betaler for, så hvorfor skal de ha full betaling?  

Nå er det vel som regel samme pris om du leverer båten i september eller november, har ikke hørt om marinaer som tar betalt per uke i vinteropplag. Konseptet er vel at man betaler for at båten skal tas opp, vaskes, serves, konserveres o.l. samt dekkes til slik at båten fremstår like fin når man henter den på våren. Jeg er enig at fem uker er litt lenge fra opptak til dekning, men hvis båten ikke tar skade og sluttresultatet er bra har jeg litt vanskelig å se grunn til prisavslag. 

Link to post
Share on other sites

Jeg ville bedt om et symbolsk prisavslag her, ettersom de åpenbart har lovet mer enn hva de har levert.

 

Dersom alle andre båter er pakket inn kan det jo tenkes at marinaen rett og slett har glemt å pakke inn din båt - at noen har holdt listene opp ned og antatt at det var ditt ansvar å tekke til båten.

 

Båten tåler vann, det er ikke noe katastrofe at den har vært ute i fem uker uten å være tiltekket.  Min båt er i bruk året rundt, jeg har hatt den siden 2013 og har aldri "pakket den inn" - men skal man argumentere slik er det jo heller ikke noe vits i å tekke til båten.  Det har seg slik at omtrent ingen båter (annet enn ubåter) er helt tette, vann trenger nesten alltid inn - og trenger det ikke inn under dekk, så trenger det inn i sprekker og porer og medfører at disse utvides som følge av frostsprengning.  Teakdekk slites mye raskere vinterstid enn sommerstid.

 

Det er også et godt poeng at det er lite idéelt å "pakke inn fuktighet", men dersom båten er riktig tekket (med skikkelig lufting), litt avhengig av hvor mye vann det er snakk om, hva slags vær det blir etter tiltekking, så forsvinner dette relativt fort.

 

Du navngir ikke bedriften, og jeg har forståelse for dette ettersom du ønsker et ryddig og langvarig kundeforhold uten sure miner.  Dersom dette er et engangtilfelle så kan det også bli litt feil å henge ut bedriften.  Det kan allikevel være ryddig å informere dem om at denne tråden eksisterer.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Share on other sites

6 hours ago, fiskerstrand said:

Spørsmålene er, er dette normalt og er det sånn det stort sett gjøres, er det greit nok og jeg kan slappe av? Eller er dette uforsvarlig/uansvarlig, har jeg fått dårlig service, bør jeg være bekymret for om båten blir tatt godt nok vare på videre?

 

Dessverre alt for normalt, og alt for mange som holder på slik. 

Båten din tar ikke skade av noen uker ute og litt frost, men som du sier du betaler dyrt for dette opplaget. Pakke inn en fuktig båt er ikke ideelt. Blir fort jordslag.. Minusgrader KAN gi frostspreng feks under teak-look platene om vannet har funnet en vei inn. Ser det ikke var noen stang som holder havnepressenning oppe. Kommer det litt våt snø vil havnepresseningen din strekke seg og man får vanndam i midten. 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...