Grand Banks jr Startet 13.November.2023 Link til dette innlegget Startet 13.November.2023 Jeg har en tråd gående her om rens og justering av forgasser for en snøfreser (kom gjerne med innspill), men har også 4 påhengsmotorer og en moped som burde få en god service av forgasserne. I den forbindelse lurer jeg på hvordan jeg bør rense forgasserne. Jeg har lest om å rense forgasser med for eksempel: la den ligge i bensin koke den i en gryte med vann og kanskje litt zalo bruke bremserens (på sprayboks) bruke trykkluft Det er mulig dette fungerer bra, ikke vet jeg. Men ser at ultralydvasker kanskje er det som er foretrukket i moderne tid. Disse forgasserne er ganske små, og jeg ser det finnes diverse små ultralydvaskere til ok priser. 2 delt spørsmål: Hvordan bør jeg rense/ vaske forgasserene? Er ultralyd det beste, også små billige maskiner, og hvilke småmaskin er ok å køpe? Eksempler: https://www.biltema.no/hjem/rengjoring/ultralydvasker/ultralydvasker-med-uvc-2000045087 https://www.clasohlson.com/no/Ultralydvasker-med-5-programmer-750-ml/p/39-1484 https://www.teknikkdeler.no/produkt/nedis-ultrasonic-smykkerensing https://www.kjell.com/no/produkter/hjem-fritid/rengjoring/ultralydrengjoring Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Ask Svart 13.November.2023 Link til dette innlegget Svart 13.November.2023 Hei. Eg har ein ultralydvaskar frå BT. Den funka fint på ein forgassar til ein Johnson 5 jk, firtakt. Varmt vatn og Zalo og eit par tre rundar på full gass. Det er greitt å ha trykkluft til å blåse tørt. Pass på å ikkje kjøpa for liten ultralydvaskar Sitér dette innlegget Link to post
V strom Svart 13.November.2023 Link til dette innlegget Svart 13.November.2023 Sjekk ebay, har selv en 15l kjøpt der for mange år siden. Koster ikke allverden, så har du plass til litt diverse. Sitér dette innlegget Link to post
ballistic Svart 13.November.2023 Link til dette innlegget Svart 13.November.2023 Rensevæske for ultralydvasker finner du bl.a på Biltema. Støtter forslaget om å kjøpe størst mulig så har du plass til litt større deler når du trenger det. Har selv en ultralydvasker på 30L. Når jeg vasker smådeler bruker jeg et mindre kar som står i vannbadet, slik sparer en på rensevæske samt at det er lettere å holde rede på smådeler. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 13.November.2023 Link til dette innlegget Svart 13.November.2023 Har en tilsvarende denne, kjøpt hos Kjell&Co for noen år siden. Greit med 2,5 liter eller mer, slik at du også får plass til litt større ting, men i verste fall kan du snu delene og kjøre flere runder. Bruker Biltemas rensevæske den, gjerne med et par dråper zalo i (for rens av forgassere til totaktsmotorer, der bensinen inneholder olje). Renset sist forgasseren til ei motorsag, men har også tatt forgassere til 5, 15 og 30 hk totaktsmotorer. Demonter så mye du kan, for eventuelle dysers del; tell omdreiningene som trengs for å skru ut, og ta bilder underveis hvis du ikke har demontert forgasserne tidligere, så vet du hvor ting skal hen når du skrur sammen igjen. Effektiv måte å rense på, får renset inni selv trange kanaler, kan anbefales Etter rens kan du skylle delene i varmt vann og blåse dem rene med trykkluft, eventuelt legge delene i stekeovnen med varmluft på 40-50 grader til de er tørre (lurt å få vekk fukt, da fukt kan føre til irr eller tette dyser). Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 13.November.2023 Link til dette innlegget Svart 13.November.2023 Har en litt tidligere modell av den ClasO saken som er linket til lengre oppe. Er ikke så stor men har hatt flere forgassere i den med stor suksess, noen så store at de bare kommer litt over halvveis under vann og da må de gå 2 runder men det funker fint. Har så langt bare brukt vann som rensevæske og blåst tørt med trykkluft etterpå. Det har funket fint, en ser "røykskyer" strømmer ut både her og der i starten.... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
alphaman Svart 13.November.2023 Link til dette innlegget Svart 13.November.2023 har ultralyd vasker. men klarte meg bra uten og .er ikke noe man må ha .klarte meg fint uten i 30år på verksedet... Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 13.November.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.November.2023 @alphaman, hva gjorde du? Hva var din fremgangsmåte for å rense forgassere og liknende? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
alphaman Svart 14.November.2023 Link til dette innlegget Svart 14.November.2023 jeg brukte forgasser rens på boks og trykkluft fungerte på hundrevis Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 15.November.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.November.2023 Blir vel det jeg gjør. Men fikk lyst til å lage en vibrasjonsvasker, da jeg har en liten pussemaskin som er ødelagt i borrelåsen og som jeg allerede har erstattet. Så fant frem en passende trekloss og balje med lokk. Holder på med å lime nå, så får vi se hvordan det blir. Enten fungerer den, eller ikke. Moro å prøve. Det er en balje som er til overs fra julelys som jeg ikke har kastet fordi den er tett og fin. Så kanskje det blir en ok delevasker? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
L D Svart 15.November.2023 Link til dette innlegget Svart 15.November.2023 Husk på at når du starter dette maskineriet setter du store krefter i sving. Jeg er usikker på om det holder å lime. Har sjøl prøvd denne løsningen med et mindre kar enn det du har. Brukte heldigvis en plastboks med skrulokk som vendte ned og ikke opp slik du gjør. Da boksen løsnet etter et par minutter og falt av skjedde det heldigvis ingen skade. Selv om du bruker epoxylim slik jeg gjorde risikerer du at plasten sprekker. Ta derfor nødvendige forholdsregler når du tester den ut. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
pappa_wolf Svart 15.November.2023 Link til dette innlegget Svart 15.November.2023 En tur på fyllingen for noen år siden resulterte i at jeg kom hjem med en 8 liters rustfri pølsekoker. 15 minutter på Ebay, og jeg hadde kjøpt både 60Hz transdusere og hovedkort. Et par timer i garasjen, og jeg hadde en hjemmelaget ultralydsvasker til under 600,- Har tjent meg i flere år, uten problemer, og selv nå, når hovedkortet har tatt kvelden, så blir det bare til å bestille nytt, og bygge igjen. Fortsatt billigere enn å kjøpe på Biltema. Et annet lite tips. Jeg har forskjellige poser med glidelås. legger det jeg vil ha rent opp i der, fyller rensevæske, og putter opp i maskinen. Da er det bare det i posen som blir møkkete, og jeg slipper å bytte rensevæske hele tiden Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 15.November.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.November.2023 Balja er kanskje ikke så stor som den kan synes. Ca 20 x 15 x 12 cm. Limt med litt epoxy (mest for å holde på plass og gi best mulig overføring), men mest med Multibond (ms polymer). Sistnevnte har forhåpentligvis nok heft og fleksibilitet til å ikke miste grepet. Selve pussemaskinen har relativt lite utslag (bevegelse), så jeg jåper det skal fungere. Blir vel test i morgen. Hånd får målestokk, og med vekt for å holde på plass mens limet tørker/ herder. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
ivar Svart 15.November.2023 Link til dette innlegget Svart 15.November.2023 alphaman skrev On 13.11.2023 at 21.21: har ultralyd vasker. men klarte meg bra uten og .er ikke noe man må ha . min erfaring er at det noen ganger er det som må til. Feks da jeg kjøpte UL vasker. Har en yamaha 4hk som sikkert hadde stått i snart 10 år , og som jeg ikke klarte å få til å gå skikkelig selv etter gjentatte runder med forgasser rens + trykkluft med mer. Ca et kvarter i vaskeren så var den ok Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
tobixen Svart 15.November.2023 Link til dette innlegget Svart 15.November.2023 Hvor ofte må forgassere renses? Jeg kjøpte en splitter ny påhengsmotor i juni, som har fungert uten noe vedlikehold frem til nylig - men den har fusket mye i det siste. Siden jeg ikke har peiling på motorer, leverte jeg den til service. Servicemannen kunne dessverre bare italiensk, men jeg fikk forståelse for at de hadde "fikset" forgasseren, antageligvis bare renset den. (en annen ting, jeg mener at det stod i instruksjonsboka at motoren alltid skal startes med gasshåndtaket vridd helt over mot tomgangskjøring - etter at den begynte å fuske måtte jeg gi rikelig med gass for å få antydning til start. Selv etter service er det nødvendig å gi litt gass for å få start) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Grand Banks jr Svart 15.November.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.November.2023 Rens er for å bli kvitt urenheter som ligger inne i dyse, bensinkanaler eller luftkanaler. Så hvis den har fått forurenset bensin så kan det jo bli behov for rens raskt. Jeg har en 6 hk jeg ikke har fått til å gå bra på 2 år, og en 4 hk som også er ugrei. I tillegg til en 8 hk snøfreser som ikke er lett å starte, men var det før. Og en 4 hk ATV som burde vært lettere å starte. Så har et visst behov, og håper at dette kan rense dem alle fint. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Morten_L Svart 15.November.2023 Link til dette innlegget Svart 15.November.2023 Grand Banks jr skrev for 1 time siden: Rens er for å bli kvitt urenheter som ligger inne i dyse, bensinkanaler eller luftkanaler. Så hvis den har fått forurenset bensin så kan det jo bli behov for rens raskt. Jeg har en 6 hk jeg ikke har fått til å gå bra på 2 år, og en 4 hk som også er ugrei. I tillegg til en 8 hk snøfreser som ikke er lett å starte, men var det før. Og en 4 hk ATV som burde vært lettere å starte. Så har et visst behov, og håper at dette kan rense dem alle fint. Spennende å se om det funker, kult om du får det til uten kjøpt av dyre dingser Om det ikke funker og du er forbi Kristiansand har jeg ultralydvasker du kan låne, evnt er jeg østover med ujevne mellomrom. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 16.November.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.November.2023 @Morten_L, takk for det. Er jo ikke lange biten mellom oss. I underkant av en time, avhengig av hvor i kommunen du bor. Den er jo mer vidstrakt nå enn før. Jeg håper denne hjemmelagde saken fungerer. Hadde vært moro å ha en delevasker som fungerer, og også noe som er innenfor å lage for de fleste. Men den er nok uansett ikke like god som ekte ultralyd. Ja ja. Får først sjekke om den faktisk fungerer og ikke brekker opp eller knekker. Blir nok en test i løpet av ettermiddagen/ kvelden. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Morten_L Svart 16.November.2023 Link til dette innlegget Svart 16.November.2023 @Grand Banks jr vi ble riktignok slått sammen med Kristiansand der jeg bor, men det var i 1964 , mange år før jeg ble født. Vågsbygd så en times kjøring høres riktig ut. Skal bare teststarte snøfreseren for å se om den må ha rens. Ellers er det bare å låne, bruker den ikke så ofte. Er 5 liters kar på den. Gøy om du får den hjemmelagede til! Venter spent på rapport Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 16.November.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.November.2023 Den hjemmelagde er litt "ivrig". Lokket er ikke tett nok, så det spruter vann ut. Må nok få lagt på en pakning. Og den bråker for hele nabolaget Er litt redd for at den også kan bli litt for brutal for delene inni, men jeg må teste litt med diverse først. Kanskje jeg skal legge på et "gulv" som kan skli oppå gulvet i boksen? Det er vel primært væsken i bevegelse og ikke delen i bevegelse som skal vaske dritten løs? Vågsbygd er ikke langt unna nei, bare jeg slipper rushen Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
subwoofer Svart 16.November.2023 Link til dette innlegget Svart 16.November.2023 Det er ikke bevegelsen i væsken i seg selv som gjør at en ultralydvasker fungerer, men at man får trykkbølger som er sterke nok til at man får mikroskopisk kavitasjon på overflata av det som skal vaskes - som igjen slår løs møkk og avleiringer når forholdene ligger tilrette for det. Av erfaring sitter grease ganske godt og bør fjernes mest mulig på annet vis. Den hjemmesnekrede vaskeren din gir bevegelse i 50-100Hz-området, kanskje så høyt som 200Hz, en utralydvasker opererer fra 25-50kHz. Ikke dermed sagt at den ikke vil rengjøre, men den fungerer nok mer som en tradisjonell delevasker enn en ultralydvasker. Når snøfresere og gressklippere er kilne å starte og jager i vanlig drift er det normalt dysa som har grodd igjen. Kan jages opp til riktig størrelse med kretskortbor fra eBay, gitt at man vet riktig dimensjon å jage den til. Sitér dette innlegget Link to post
Morten_L Svart 16.November.2023 Link til dette innlegget Svart 16.November.2023 @Grand Banks jr bare send en melding om du vil låne Høres litt heftig ut ja, men gøy å teste Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Plast Svart 16.November.2023 Link til dette innlegget Svart 16.November.2023 Har en liten ultralydsvasker, men da jeg drev med modellmotorer var et triks å koke motordeler i en gammel gryte med litt oppvaskmaskinmiddel. Ble rent det også. Forgassere blir best i UL-vasker, det er alle de små kanalene som er problemet, og det kan ta flere omganger før det blir bra. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 16.November.2023 Link til dette innlegget Svart 16.November.2023 Jeg var faktisk ikke kjent med konseptet ultralydvasker før. Dette er interessant ... skalerer det? Kan man bygge skikkelig store ultralydvaskere? Eller vil det kreve for mye energi i bruk? Jeg har et objekt som er ca 14 meter langt, under 5 meter bredt, ca 1.8 meter dypt som jeg gjerne skulle ha vasket fra tid til annen. Håndskrubbing er vanskelig (det går tildels fint med snorkelmaske og et tau å holde i går det fint å skrubbe/skrape i vannlinjen og ca en armlengde nedover, og dykkermaske for å ta resten, så lenge vannet er krystallklart, men det er mye jobb), landløft og høytrykkspyling er kostbart og tidkrevende, de hadde en automatisk børstemaskin på Vollen, men jeg forstår det dithen at det ble en flopp? Jeg ser for meg at det må være mye vedlikehold, mye kompleksitet og mye som kan gå galt når man skal ha et slikt børstesystem til å passe til nær sagt alle båter - da virker det noe enklere med et "lite" børsteløst ultralydbasseng som er sort nok for de fleste fritidsbåtene. Men det er vel en utopi - det er sikkert ett eller annet som gjør denne idéen umulig, f.eks. at man må ha strømforsyning på mange megawatt for å få bevegelse på så store vannmengder? Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
subwoofer Svart 16.November.2023 Link til dette innlegget Svart 16.November.2023 Det finnes store industrielle vaskelinjer, har aldri hørt om det for noe så stort som en båt. Skulle vel ikke være noe teoretisk i veien for å skalere det opp til størrelse båt, men effekten blir nok astronomisk. 25-literen min drar 700W bare på transduserne, med 5-600W varmekolbe i tillegg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.