Grand Banks jr Svart 16.November.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.November.2023 @tobixen, burde vel da kunne heller ha tranduseren på innsiden av skroget slik at selve skroget vibrerer? Burde vel kunne fungere det? 60W per tranduser ca. Så kanskje ha flyttbart system? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Hakkannen Svart 16.November.2023 Link til dette innlegget Svart 16.November.2023 Grand Banks jr skrev 30 minutter siden: burde vel da kunne heller ha tranduseren på innsiden av skroget slik at selve skroget vibrerer? Det finnes flere leverandører av slike ultralydsgivere for båter, men ser resultatene er varierende. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 17.November.2023 Link til dette innlegget Svart 17.November.2023 Fungerer dårlig på trebåter :-( Også, beregnet for båter opptil 10 meter (men jeg regner med at man kan enkelt utvide det til fire transpondere i stedet for to). Snittforbruk på under 3W pr sender, det er ikke mye - jeg regner med at det brukes en betydelig mengde watt i noen sekunder, for så en times pause elns. Konseptet er visst slik at dersom det står på 24/7, så forebygger man groe - jeg antar at systemet ikke er skalert til å fjerne groe. Dersom det ikke fungerer så mistenker jeg at det rett og slett er fordi systemet er underdimensjonert - eller fordi båtskroget ikke er særlig egnet som lydmembran. Jeg tenkte mer på noe som brukte, si 2 kW, og som man kunne kjøre noen timer mens man hadde tilgang til landstrøm. Eventuelt i 10-20 minutter mens man går for motor, har aggregat kjørende, eller midt på dagen når solcellepanelene har fylt opp batteribanken. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.