Jump to content

Kjøpe en liten ultralydvasker? Rense forgasser med mer

Grand Banks jr

Recommended Posts

Fungerer dårlig på trebåter :-(  Også, beregnet for båter opptil 10 meter (men jeg regner med at man kan enkelt utvide det til fire transpondere i stedet for to).

Snittforbruk på under 3W pr sender, det er ikke mye - jeg regner med at det brukes en betydelig mengde watt i noen sekunder, for så en times pause elns.  Konseptet er visst slik at dersom det står på 24/7, så forebygger man groe - jeg antar at systemet ikke er skalert til å fjerne groe.  Dersom det ikke fungerer så mistenker jeg at det rett og slett er fordi systemet er underdimensjonert - eller fordi båtskroget ikke er særlig egnet som lydmembran.

Jeg tenkte mer på noe som brukte, si 2 kW, og som man kunne kjøre noen timer mens man hadde tilgang til landstrøm.  Eventuelt i 10-20 minutter mens man går for motor, har aggregat kjørende, eller midt på dagen når solcellepanelene har fylt opp batteribanken.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

• 1 år senere...

Nå har jeg også bestilt ultralydvasker etter å ha lånt en 3 ganger det siste året.
Snøfreseren har vært en katastrofe de siste 10 årene eller noe slikt og har ikke startet på de siste 3 årene. 

Listen er lang over ting som må tas tak i da det meste ikke virker og eller henger å slenger. 

Kjøpte den samme som jeg har lånt en Vevor 22 liter.  

Fant en gammel kakeboks i blikk legering eller noe sånt slik att jeg slapp å bruke 20 liter med rensevæske på en liten forgasser. 

Chatgpt hadde klare meldinger om hvilket matriale som overførte trykkbølgene best og blikk var greit men ikke best for det var rust fritt stål. 

Samme kilde anbefalte sitronsyre pulver,vann og zalo til vask av aluminium forgasser. 

Hadde også svar på hvor mange gram man måtte ha i en 8.5 dl vann for å få en 2% blanding som var ansett som enn trygg blanding. 

Normalt sett så hadde jeg minst brukt 10 timer på googel og youtube for å lære og tilegne meg kunnskap om evne men faen man lever bare en gang å bare kjørte på. 

Kvelden før hadde jeg renset forgasseren på gamle måten med en hel stor boks med forgasser rens,tannbørste og trykkluft så den så jo gullende rein ut egentlig.  

Dumpet forgasseren oppi blandingen i kakeboksen med så varmt vann det kom ut av springen. 

Så ble man jo selvfølgelig heftet med noe annet så forgasseren lå der 15-20 minutter. 

Hadde ikke skjedd noe så det ut som på fargen til rensevæsken

Satt så kakeboksen oppi ultralydvaskeren som nå holdt 55 grader. 

Så nesten ut som røyk og etter ett minutt var væsken så skitten att man ikke kunne se hva som lå i boksen. Avsluttet med en runde med reint vann i kakebosen for å nøytralisere og blåste den ren med trykkluft etter det.  

Er mektig imponert over hvor mye dritt og små partikkler det kom ut etter jeg hadde renset den manuelt. 

cosmic skrev 40 minutter siden:

Legg gjerne ut link eller bilde til rimelig vasker som virker.

For eksempel denne vaskeren er på 2,5 liter og gjør jobben. Fin til forgassere til småmotorer og lignende. Har ikke prøvd forgasseren til 30-hesteren oppi, men så vidt jeg husker er den ikke større enn at den skal få plass. Forgasseren må uansett deles/demonteres før vask.

Samtidig skal det også sies at en slik liten ultralydsvasker er et hobbyprodukt. Med andre ord kan du ikke regne med at effektiviteten er like god som for profesjonelle vaskere, i et helt annet prissjikt. Det meste av skitt løsner, og løsner det ikke første runde tar man bare en runde til, gjerne i en annen posisjon i karet. Har reddet noen forgassere med forrige modell av vaskeren over.

Jeg hadde en sånn liten billig utralydvasker som var veldig lik den @Hakkannen linker til. Ble solgt som smykkerenser. Men det var stusslige greier. Ble aldri fornøyd med resultatet så den gikk på dynga da jeg mistet ledningen. Uansett størrelse på beholder så tenker jeg det er kvaliteten på "motoren" som er viktig. Om jeg kjøper en ny en så blir det nok en industrivariant ala det som selges på feks Vevor. De gjør nok jobben bedre og varer nok også lengre.

Torsen67 skrev for 5 timer siden:

Men det var stusslige greier. Ble aldri fornøyd med resultatet

De små og rimeligere vaskerne krever gjerne flere omganger for å gjøre jobben skikkelig, og det kan ofte være en fordel å snu litt på det man vasker fra runde til runde. Tenker man vaske mye/ofte hadde jeg heller gått for en mer proff modell jeg også, men da hadde det nok blitt en helt annen pris enn den fra Kjell&Co😊

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...