Jump to content

Hvordan få beskjed på telefon om at strømmen er forsvunnet?

Per Erik Løvdal

Recommended Posts

4G utgaven av denne burde gjøre jobben. I tillegg mulighet for temperaturovervåking og slå av/på diverse fra tlf: Just found this amazing item on AliExpress. Check it out! US $7.07  31% Off | EU GSM Power Socket Fail Alarm Temperature Sensor Controller 4G Smart APP Phone Remote Control Smart Power Plug Switch
https://a.aliexpress.com/_mOauKTw

Finnes sikkert i WiFi-utgave også men da må en jo ha router ombord (eller i båthavna) som ikke går ned om strømmen går.

Jeg bruker Clas Ohlson sin gsm-kontakt, OnTech. 
IMG_2137.png.9b6e9852dd41406c5d69890d58448296.png
Får temperaturlogg, termostatstyrt kontakt til frostvakt og sms-varsel om strømutfall og temperatur utenfor egendefinert grense. Mener det koster drøye 200 i året, så slipper man eget SIM-kort osv. Av figuren ser man at det er første gang frostvakta er skrudd på siste natt. Dette har fungert uproblematisk, begynner 5. vintersesongen nå. 

Tp-link 4g router med simkort koplet på batteriet (klipp av adapteret, ha kontroll på hvilken "innerkabel" som er pluss og minus!!) Kjøp en wifi-styrt 220V støpselkontakt fra Aqara og installer aqara-appen. Sett opp kontakten til å melde fra med push eller sms når den ikke har strøm. Jeg har i tillegg en aqara-sentralenhet som gjør at man kan kople til temp og fukt sensorer og vannsensorer. Mitt system virker slik at dersom fukt blir x og temp er over x, så kopler stikkontakten inn og dermed starter avfukter. Den slås automatisk av igjen når fukt er under y. Vannet fra avfukter går i vasken og ut. Derom vasken blir tett av is, fylles vasken opp til der vannsensoren står (på en skål). Da stopper avfukterkontakten, og det sendes en push og en sms til min mobil om at avfukter er utkoplet for å unngå oversvømmelse... Har også en 220V varmekabel fra biltema som varmer opp vasken om det blir kuldegrader.. 

Har dessverre ikke ikke funnet en 12v sensor som kunne fortalt meg ting om batteriet enda..  🙂

Jeg har i likhet med @Hawihanen 4G-ruter fra TP-link og et tvilling SIM fast ombord som gjør at jeg har permanent internett i båten. Da er det mange dingser som kan varsle deg om strømbrudd, jeg får det f.eks hver gang webkameraet i salongen mister strømmen (kameraet varsler også om det er bevegelser). Bruker internett til å slå av og på smartkontakter, f.eks til luftavfukteren.

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Hawihan skrev On 13.11.2023 at 20.44:

Har dessverre ikke ikke funnet en 12v sensor som kunne fortalt meg ting om batteriet enda..  🙂

Jeg holder på å sette opp en Shelly Plus 1/Plus Addon. Den har voltmeter, som kan trigge push melding hvis det går under/over en valgfri verdi. Det går riktignok bare til 10V, men jeg flytter måleområdet opp med en 5V Zenerdiode. Jeg har også koblet til en DHT22 fuktighet- og temperatursensor, som også kan initiere push meldinger. Det er også et relé som kan styres.

Push melding hvis Shelly går offline har jeg ikke fått helt til, men jeg tror det skal være mulig. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...