Jump to content

Hvilken hastighet kan jeg forvente i clipper2100 og mercruiser 5.0 EFI 260hp


neslin

Recommended Posts

Hei, og velkommen!
Mens du venter på et bedre svar så kan jeg i alle fall melde at jeg hadde en Clipper 2100 med mercruiser 170HK på slutten av 80-tallet. Den pusjhet akkurat 50 kn selv om den ble oppgitt til 60kn i salgsannonsen når vi kjøpte....

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Smiley skrev for 2 timer siden:

Hei, og velkommen!
Mens du venter på et bedre svar så kan jeg i alle fall melde at jeg hadde en Clipper 2100 med mercruiser 170HK på slutten av 80-tallet. Den pusjhet akkurat 50 kn selv om den ble oppgitt til 60kn i salgsannonsen når vi kjøpte....

 

50knop på vanntrykksmåleren ja :) 

 

Trur TS skal være fornøyd med 50-55 med 260 v8

Link to post
35 minutes ago, Eika said:

 

50knop på vanntrykksmåleren ja :) 

 

Trur TS skal være fornøyd med 50-55 med 260 v8

Båtene gikk en del raskere før GPS`ns tid ja! hehe..  På forrige båt viste fartsmåleren 35-36knop mens GPS 30-32knop.

 

Hvor fort den båten går, er avhengi av vekt og tilstand, propell og utveksling på drev! mange variabler som må være rett

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
-morten- skrev 42 minutter siden:

Båtene gikk en del raskere før GPS`ns tid ja! hehe..  På forrige båt viste fartsmåleren 35-36knop mens GPS 30-32knop.

 

Hvor fort den båten går, er avhengi av vekt og tilstand, propell og utveksling på drev! mange variabler som må være rett

 

De variablene er store, litt feil propell på den ene båten min så stoppa den på 67, men med rett propell så gjorde den 83.7 på gps. Så er det variabler som strøm i vannet, temp i lufta, medvind, motvind, speilblankt eller 7cm cruisninger, full eller tom tank 

 

Med fulltank bruker jeg 12-13sec fra 3 til 75knop, med nesten tom tank klarer jeg det på 9. Men den går faktisk 1-2knop fortere med full tank, da er det litt mer vekt som holder båten nede i vannet, merker den proprider og slenger litt mer med ræva når tanken er klar for påfyll. 

 

Så de variablene er ikke alltid like lett og skjønne seg på. 

Link to post
Eika skrev for 21 timer siden:

 

50knop på vanntrykksmåleren ja :) 

 

Trur TS skal være fornøyd med 50-55 med 260 v8

haha... ja med vanntrykksmåler selvfølgelig...!

Men for øvrig en meget behagelig båt i sjøen (med unntak av når vi lå å dreiv med motorstopp i ferjeleia utenfor Horten i 2 m bølger,..... ble reddet i siste liten av en større båt som så oss fra brygga (St. Hans 1991))

Båten vår ble av ny eier bygget om (brakett) i -93 av til outboard, 225 Yamaha. Gikk vist bra med denne.

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post

2 kompiser av meg hadde 2100, ene med V8 på 260hk, den andre med 225 Yamaha.   

De passet på å aldri ha i orden samtidig så jeg vet enda ikke hvilken som gikk best :giggle:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
pipe skrev for 2 timer siden:

Jeg trodde 5 literen yter 230-240Hk og att man måtte opp til 5,7 for å få 260hk.
Uansett skal det vel godt gjøres å få denne noe særlig  over 45 knuter målt med GPS.

 

En skikkelig propell, kan gjøre underverk, må bare prøve 10 forskjellige så finner man "the one" :) 

Link to post
pipe skrev for 21 timer siden:

Ja, det spørs jo hva som er definisjon på underverk men det skal jo litt til att ikke naturlovene gjelder lenger.
 

 

En god propell løfter plutselig båten ut av vannet på en helt annen måte enn en helt random propell som "ser helt like ut", det skiller mange knop fra en god all around til en som virkelig matcher oppsettet, derfor det er viktigt og prøve mye forskjelligt 

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...