Jump to content

Hvilken hastighet kan jeg forvente i clipper2100 og mercruiser 5.0 EFI 260hp

neslin

Recommended Posts

Smiley skrev for 2 timer siden:

Hei, og velkommen!
Mens du venter på et bedre svar så kan jeg i alle fall melde at jeg hadde en Clipper 2100 med mercruiser 170HK på slutten av 80-tallet. Den pusjhet akkurat 50 kn selv om den ble oppgitt til 60kn i salgsannonsen når vi kjøpte....

50knop på vanntrykksmåleren ja :) 

Trur TS skal være fornøyd med 50-55 med 260 v8

35 minutes ago, Eika said:

Båtene gikk en del raskere før GPS`ns tid ja! hehe..  På forrige båt viste fartsmåleren 35-36knop mens GPS 30-32knop.

Hvor fort den båten går, er avhengi av vekt og tilstand, propell og utveksling på drev! mange variabler som må være rett

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

-morten- skrev 42 minutter siden:

Båtene gikk en del raskere før GPS`ns tid ja! hehe..  På forrige båt viste fartsmåleren 35-36knop mens GPS 30-32knop.

Hvor fort den båten går, er avhengi av vekt og tilstand, propell og utveksling på drev! mange variabler som må være rett

De variablene er store, litt feil propell på den ene båten min så stoppa den på 67, men med rett propell så gjorde den 83.7 på gps. Så er det variabler som strøm i vannet, temp i lufta, medvind, motvind, speilblankt eller 7cm cruisninger, full eller tom tank 

Med fulltank bruker jeg 12-13sec fra 3 til 75knop, med nesten tom tank klarer jeg det på 9. Men den går faktisk 1-2knop fortere med full tank, da er det litt mer vekt som holder båten nede i vannet, merker den proprider og slenger litt mer med ræva når tanken er klar for påfyll. 

Så de variablene er ikke alltid like lett og skjønne seg på. 

Eika skrev for 21 timer siden:

haha... ja med vanntrykksmåler selvfølgelig...!

Men for øvrig en meget behagelig båt i sjøen (med unntak av når vi lå å dreiv med motorstopp i ferjeleia utenfor Horten i 2 m bølger,..... ble reddet i siste liten av en større båt som så oss fra brygga (St. Hans 1991))

Båten vår ble av ny eier bygget om (brakett) i -93 av til outboard, 225 Yamaha. Gikk vist bra med denne.

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!

pipe skrev for 21 timer siden:

Ja, det spørs jo hva som er definisjon på underverk men det skal jo litt til att ikke naturlovene gjelder lenger.

En god propell løfter plutselig båten ut av vannet på en helt annen måte enn en helt random propell som "ser helt like ut", det skiller mange knop fra en god all around til en som virkelig matcher oppsettet, derfor det er viktigt og prøve mye forskjelligt 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...