SL82 Startet 14.November.2023 Link til dette innlegget Startet 14.November.2023 (redigert) Hei jeg hadde en liten diesellekkasje fra en lufteskrue på siden av pumpa. Jeg forsøkte å dra til skruen litt. Nå har jeg en stor lekkasje, for skruen knakk. jeg har forsøkt å finne en skru som passer men det viser seg å ikke være så enkelt. er her noen som veit hva pumpa på denne motoren heter, altså typenummer… Om jeg ikke finner en slik skrue er det noen andre løsninger for å få ordnet dette uten å hive hele motoren… ;) Redigert 14.November.2023 av SL82 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 14.November.2023 Link til dette innlegget Svart 14.November.2023 Umulig å se gjengetype ut fra bilde men uansett er det ikke noe problem å finne noe som passer. Thornycroft høres engelsk ut og da er det tommer og tommegjenger som gjelder. Om du bor sentralt, ta en tur til TESS eller Hydroscan så hjelper de deg å finne noe som kan brukes. Sitér dette innlegget Link to post
Grimme Elling Svart 14.November.2023 Link til dette innlegget Svart 14.November.2023 Hei. Jeg har gjort noe tilsvarende, altså knekt en av lufteskruene på pumpa. Pumpa er av merket CAV, men typenr. har jeg ikke. Jeg fant ikke noe som enkelt kunne erstatte den skruen jeg knakk (tror det var den samme som du har knekt), og antok at det var fordi skruen var i en tomme-dimensjon (mulig 3/16 kanskje). Jeg endte opp med å lage gjenger til en noe større skrue i mm-dimensjon, og sette inn en slik (tror det var 5 mm). Har fungert greit etterpå, og har heller ikke vært behov for å lufte siden da. Dette er løsbart. Sitér dette innlegget Link to post
Grimme Elling Svart 14.November.2023 Link til dette innlegget Svart 14.November.2023 Ved nærmere ettersyn ser det ut til at din skrue kanskje er mer intakt enn min var. Det kan se ut som om selve lufteskruen din fremdeles er hel, men at det er hylsa som er knekt. Kan du skru ut skruen fra den knekte delen av hylsa? Er det gjenger inni den gjenværende delen av hylsa som skruen evt kan skrus i? Kanskje du bare må lage en pen anleggsflate for kobberpakningen og skaffe en kontramutter som gjør at du kan holde fast hylsa ved fastspenning? Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 15.November.2023 Link til dette innlegget Svart 15.November.2023 Ta kontakt med et verksted for dieselpumper. F.eks Vestfold Elektro-diesel eller Maritim Diesel i Bergen. Jeg antar de kan skaffe ny. Dieselpumpen din heter mest sannsynlig CAV DPA. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 16.November.2023 Link til dette innlegget Svart 16.November.2023 SL82 skrev On 14.11.2023 at 9.12: Om jeg ikke finner en slik skrue er det noen andre løsninger for å få ordnet dette Da hadde jeg sølvloddet eller tig-sveiset den sammen. ( bare sjekk at det er åpning igjennom Bor opp nedenifra.) Lekk ved kopperpakninger, så er løsningen å tre de på en ståltråd med en bøy i enden Gløde de purpurrøde og rett i vann, da blir de myke og holder tett. Før eller siden må en kjøpe nye, har de ligget lenge i butikken må de og glødes. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
index Svart 16.November.2023 Link til dette innlegget Svart 16.November.2023 Hør med KD Trading, de er flinke på deler til BMC! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.