Jump to content

Thornycroft / Leyland 108 med knekt lufteskrue

SL82

Recommended Posts

Hei 

jeg hadde en liten diesellekkasje fra en lufteskrue på siden av pumpa. Jeg forsøkte å dra til skruen litt. Nå har jeg en stor lekkasje, for skruen knakk. 

jeg har forsøkt å finne en skru som passer men det viser seg å ikke være så enkelt. 

er her noen som veit hva pumpa på denne motoren heter, altså typenummer… 

Om jeg ikke finner en slik skrue er det noen andre løsninger for å få ordnet dette uten å hive hele motoren… ;) IMG_0995.jpeg.f41d5800c5cfb975550d28b4f385e380.jpegIMG_1006.jpeg.a022b80a38874b02ae8a847369f3e450.jpegIMG_1012.jpeg.1739f814e12a1b57c757e14674be8bf4.jpeg

Redigert av SL82 (see edit history)

Hei.

Jeg har gjort noe tilsvarende, altså knekt en av lufteskruene på pumpa. Pumpa er av merket CAV, men typenr. har jeg ikke. Jeg fant ikke noe som enkelt kunne erstatte den skruen jeg knakk (tror det var den samme som du har knekt), og antok at det var fordi skruen var i en tomme-dimensjon (mulig 3/16 kanskje). Jeg endte opp med å lage gjenger til en noe større skrue i mm-dimensjon, og sette inn en slik (tror det var 5 mm). Har fungert greit etterpå, og har heller ikke vært behov for å lufte siden da. Dette er løsbart.

Ved nærmere ettersyn ser det ut til at din skrue kanskje er mer intakt enn min var. Det kan se ut som om selve lufteskruen din fremdeles er hel, men at det er hylsa som er knekt. Kan du skru ut skruen fra den knekte delen av hylsa? Er det gjenger inni den gjenværende delen av hylsa som skruen evt kan skrus i? Kanskje du bare må lage en pen anleggsflate for kobberpakningen og skaffe en kontramutter som gjør at du kan holde fast hylsa ved fastspenning?

SL82 skrev On 14.11.2023 at 9.12:

Om jeg ikke finner en slik skrue er det noen andre løsninger for å få ordnet dette

Da hadde jeg sølvloddet eller tig-sveiset den sammen. ( bare sjekk at det er åpning igjennom Bor opp nedenifra.)

Lekk ved kopperpakninger, så er løsningen  å  tre de på en  ståltråd med en bøy i enden  Gløde de purpurrøde og  rett i vann, da blir de myke og holder tett. Før eller siden må en kjøpe nye, har de ligget lenge i butikken må de og glødes.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...