Jump to content

Toll ved kjøp av båt i utlandet

BredeMCO

Recommended Posts

Hei,

Vet dette gjerne har blitt besvart tidligere men med tanke på at en del av disse er en stund tilbake så tenkte jeg og forhøre meg.

Om jeg kjøper båt i utlandet, ikke nødvendigvis i EU, velger å dra på tur i båten fra kjøpested i ett år (seilbåt/katamaran), må jeg da betale toll på båten når jeg den gang returnerer med båten til Norge?

Hvilke regler gjelder ved kjøp av båt i utlandet, ser noen står med "VAT paid" og noen ikke, har dette noen forutsetning på hva jeg evt må se etter? 

Hvordan forandre mulighetene mine seg ift om båten er "VAT paid" eller ikke?

Setter pris på alle svar.

16 minutes ago, BredeMCO said:

Om jeg kjøper båt i utlandet, ikke nødvendigvis i EU, velger å dra på tur i båten fra kjøpested i ett år (seilbåt/katamaran), må jeg da betale toll på båten når jeg den gang returnerer med båten til Norge?

Ikke toll, men MVA. 25% mva på kjøpesum må betales uavhenging om båter er kjøpt i et EU land eller ikke.

17 minutes ago, BredeMCO said:

Hvilke regler gjelder ved kjøp av båt i utlandet, ser noen står med "VAT paid" og noen ikke, har dette noen forutsetning på hva jeg evt må se etter? 

Hvordan forandre mulighetene mine seg ift om båten er "VAT paid" eller ikke?

EU VAT er blitt en komplisert greie som avhenger av mye. Hvor eier er fra, hvor båten er, hvor lenge osv.

Generelt sett vil jeg si det tryggeste er å kjøpe en VAT paid-båt om du skal farte litt rundt.

Men du kan lese mer om om det her : https://oceanskies.com/yachts/guides/eu-vat-yachts-frequently-asked-questions/

Ser du etter en nyere og større båt, lønner det seg å finne en ex VAT eller Incl VAT båt, som kan selges ex EU MVA (VAT) ved eksport ut av EU.

Dette gjelder båter som har vært i et firma siden nye og selges med spesifisert VAT som så kan fratrekkes ved eksport. (må endel papirer og formaliteter til).

Mvh. SAP

25% MVA på både kjøpesum OG transportkostnader (sønnavind?) må betales uansett. Det går an å ringe tolletaten og spørre, jeg har fått god hjelp derfra tidligere.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
ohio skrev 16 minutter siden:

Hjelper ikke om du har vert eier i 20 år Om du tar båten til Norge må det betales moms uansett!!!!!!!!!!

Fra Tollvesenets sider (sikkert lurt å kommunisere skriftlig med dem for å sikre seg…):

Flytte til Noreg

Du kan ta med deg fritidsbåten avgiftsfritttil Noreg dersom desse vilkåra er oppfylte: 

• Du må ha budd i utlandet, eller ha hatt opphald på Svalbard eller Jan Mayen, samanhengande i minst fem år like før innreisa. 

• Båten må ikkje vere over 15 meter. 

• Du må ha eigd båten i minst 12 månader før innreisa og brukt han i utlandet,eller på Svalbard eller Jan Mayen, i same tidsrom. 

• Du må ta med deg båten til Noreg seinast eitt år etter innreisa. 

• Du må behalde båten og tilhøyrandeutstyr i minst to år etter deklarering for overgang til fri disponering før han kan seljast eller overdragast. 

Du må dokumentere vilkåra når du innfører båten. Søknad om avgiftsfritakskal sendast til Vareførselsdivisjonen i Tolletaten. Kontaktinformasjon 

13 minutes ago, Vestkystseiler said:

Og dersom båten ikke allerede er CE merket, må dette gjøres, uansett hvor lenge du har bodd i utlandet og hvor lenge du har eid båten.

Har du noen referanser på det?

Slik jeg har forstått det, så betyr CE-merking at produsenten følger alt av europeiske forskrifter og regler.  I såfall gir det ikke så mye mening å klaske på et slikt merke lenge etter at båten er produsert.

Min båt er ikke CE-merket.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Når man først betaler MVA på en båt i utlandet, og så må betale MVA igjen ved innførsel til Norge, så er det i praksis dobbelt beskatning.  Som hovedregel skal det ikke være nødvendig å betale MVA på produkter som skal eksporteres.  I praksis blir det ofte slik at man er nødt til å betale MVA, og så søke om å få det refundert - og dersom man først bruker produktet (altså båten) i det landet det er kjøpt i ett år, for så å ta det med seg i Norge kan man bare gi opp dét.  Jeg har hørt at grensen for å få refundert MVA på produkter kjøpt i EU (Spania?) er to uker (eller var det to måneder?), noe som ofte ikke er nok dersom man skal seile hjem.  En "workaround" da er å stikke innom nærmeste land som ikke er med i EU (Jersey, UK, Gibraltar, Marokko, etc) og deklarere varen som eksportert dit.

Jeg vet ikke helt hvordan han greide det, men da jeg ødela riggen i sommer fikk jeg nytt rullesystem på genoaen uten at jeg trengte å betale MVA, selger mente det var tilstrekkelig at jeg hadde norsk statsborgerskap og norsk flagg på båten.

3 minutes ago, tobixen said:

Slik jeg har forstått det, så betyr CE-merking at produsenten følger alt av europeiske forskrifter og regler.  I såfall gir det ikke så mye mening å klaske på et slikt merke lenge etter at båten er produsert.

Min båt er ikke CE-merket.

Din båt har sannsynligvis oppholdt seg i Eu siden før 1998, da slipper du CE merking. Dersom du skal importere båter fra land utenfor EU/EØS, og den ikke allerede er CE merket, er det nok mer som skal til enn bare å klistre på et merke. Du må hyre inn en inspektør som sjekker om alle krav er oppfylt, inkl. stabilitetsberegninger etc. Og du kan risikere å måtte skifte motor dersom mooren som står i båten er noen år gammel, siden den sannsynligvis ikke tilfredsstiller dagens utslippskrav. Kan fort koste mer enn eventuell moms.

https://www.sdir.no/fritidsbat/ce-merking/mer-informasjon-om-ce-merking/#:~:text=Fritidsbåter med skroglengde på mellom,tas i bruk i Norge.

14 minutes ago, ohio said:

Båter innenfor EU land har kun krav til CE etter juni 1998 

Båter som er profesjonelt produsert etter 1998 innenfor Norge og EU skal være CE-merket.  Min båt er sjøsatt etter 1998, men den er ikke profesjonelt produsert og dermed unntatt for CE-krav.

For båter som ikke er CE-merket antar jeg at det er nasjonale regler ... jeg tror ikke man kan komme seg unna f.eks. i Portugal med å snekre sin egen båt.

17 minutes ago, Vestkystseiler said:

Ok, da tok jeg feil - det er produsent eller importør sitt ansvar, og det er tidspunktet båten "tas i bruk" eller "settes på markedet" at båten skal være merket (så hvis båten var produsert i 1997 uten å følge noen regler eller forskrifter, men først havnet for salg  i båtbutikken i 1999, så har selger et stort problem).  Men jeg er ganske sikker på at det eksisterer et unntak for båter som er selvbygd til eget forbruk, i allefall i Norge (eventuelt, har eksistert).  Og hvis jeg tar feil, burde jeg kanskje ikke skrive offentlig at min båt ikke er CE-merket :-)

(Så vidt jeg har skjønt, for CE-merkeordningen generelt holder det at produsent "tar ansvar" for at EU-regler og forskrifter er fulgt før de klasker på et CE-merke.  For fritidsbåter spesielt er det vel en del av disse forskriftene og reglene at en uavhengig tredjepart skal inspisere fartøyet).

Har lest et dusinvis av tråder med utenlandsimport, og skjønner ikke helt poenget. Ofte er det ikke billigere når totalen kommer og alle papirer MVA og styr, frem og tilbake er oppgjort! Da må det i tilfellet være en spessiel båt der kunden vil ha noe helt spessielt som ikke er å oppdrive her til lands! Om det er snakk om flunkende ny båt som er mye billigere i et annet land, skulle jeg skjøndt det! Gammel 80-90 tallsbåt skjønner jeg ikke.  De som er eid av firma eller gått i utleie er ofte nedslitte og har hatt mangelfullt vedlikehold. Båter som har gått i varme strøk er ofte falmet og værslitt. Uansett så er det mange her på forumet som har erfaring og som kan hjelpe deg! Lykke til!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

1 hour ago, -morten- said:

Båter som har gått i varme strøk er ofte falmet og værslitt.

Jeg har alltid trodd at regn, fuktig vær, kulde og vinter slet mye på båter, og at vedlikeholdsbyrden ville bli mindre når jeg kom meg nedover mot tørrere strøk i Middelhavet ... men, neida, sol og salt er nådesløse greier.  Jeg har masse rustfritt stål på båten, omtrent aldri at jeg har hatt problemer med rustflekker (bortsett fra når jeg har skrudd inn skruer, sjakler e.l. som har vært av feil materiale), her i middelhavet ruster det fort som bare det.  Høy luftfuktighet natterstid og mye dugg på morgenen, men om sommeren er det sjeldent såpass med regnbyger at saltet skylles skikkelig av.  Tidvis sprekker treverk opp når solvarmen blir for intens, og lakken brytes også ned i sola.

Når det kommer til bruktbåter, generelt så er vel hovedregelen at det er mer lønnsomt å eksportere båter enn å importere dem (men MVA-regler og slikt medfører jo mye friksjon).  Jeg har imidlertid hørt rykter om at det er langt flere som seiler til Karibia enn folk som seiler fra Karibia, og at det derfor kan være lønnsomt å kjøpe båt der.

Takk for mye god info alle sammen :).

Slik jeg forstår det da så er det ikke alltid lønnsomt med mindre det er en båt som er vanskelig og oppdrive i Norge.

Mulig jeg ender opp med å kjøpe båten i utlandet og ha den liggende der når jeg ikke bruker den.

Om du tenker å legge båten i EU bør du kjøpe en der EU moms allerede er betalt. Ellers vil du før eller siden bli avkrevd å betale EU moms. Havnemyndigheter og/eller andre myndigheter følger med på slikt.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Kjøpte ny båt i Frankrike i 2017 og registrerte den i Sjøfartsregistret. Betalte ikke VAT. Tok hjem båten i 2020. Etter avklaring med tollen fikk jeg en svensk takstmann å gi takst for bruktverdi (uten moms). Betalte så moms på bruktverdien og hestekraftavgift til tollen. 

44 minutes ago, skagenekspressen said:

Kjøpte ny båt i Frankrike i 2017 og registrerte den i Sjøfartsregistret. Betalte ikke VAT. Tok hjem båten i 2020. Etter avklaring med tollen fikk jeg en svensk takstmann å gi takst for bruktverdi (uten moms). Betalte så moms på bruktverdien og hestekraftavgift til tollen. 

Var det mye å spare på det da totalt? var det en båt som ikke solgtes i norge?

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

skagenekspressen skrev 55 minutter siden:

Betalte så moms på bruktverdien og hestekraftavgift til tollen. 

Hestekraftavgift? Trodde den var fjernet for mange år siden. Gjeninnført?

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...